- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

استاد حسین دهقانی؛ نویسنده و هنرمند تئاتر جنوب ایران درگذشت

استاد حسین دهقانی؛ نویسنده و هنرمند تئاتر جنوب ایران درگذشت

 

به گزارش وبسایت هامون ایران؛ تارنمای جامعه مدنی جنوب ایران، استاد حسین دهقانی؛ نویسنده و هنرمند تئاتر جنوب ایران در شهر شیراز پس از یک دوره بیماری در چهارمین روز فروردین ۱۴۰۳ درگذشت.

حسین دهقانی؛ در اردیبهشت ماه سال ۱۳۲۷ در محله کوتی بوشهر دیده به جهان گشود. پدرش مرحوم ابراهیم دهقانی از مدیران خوشنام اداره فرهنگ سابق بود و در مدرسه فردوسی بوشهر خدمت می کرد. وی پس از آموختن مراحل هنری و ادبی نزد کسانی چون شادروان منوچهر آتشی، به بازیگری در تئاتر و اجرای نمایشهای متعدد بر روی صحنه پرداخت. یکی از اجراهای بی نظیر وی، تئاتر “قلندرخونه” به کارگردانی استاد ایرج صغیری بود که در آن به زیبایی درخشید و صحنه گردانی نمود. همچنین وی کارگردانی و اجرای نمایشنامه هایی از منوچهر آتشی مانند تو را ستایش می کنم، خشم مالک، همت مادری (به کارگردانی منیرو روانی پور) در دهه ۴۰ شمسی درخشید. استاد حسین دهقانی پیش از انقلاب در ده ها نمایش به ایفای نقش و کارگردانی پرداخت.

حسین دهقانی در بخش فیلم کوتاه نیز فعالیت هایی در گذشته داشته است و یکی از بنیان گذاران “سینمای آزاد بوشهر” در سال ۱۳۴۹ در کنار کسانی مانند مسیح مالکی، خورشید فقیه، محمدرضا بیات و جواد تلیان بوده است و فیلم های کوتاهی نیز تولید نموده است. در این زمینه می توان از فیلمهایی که استاد حسین دهقانی ساخته اند به فیلمهای خاطره کول ها، می خواهم ماهی بگیرم، صدای غربت خورشید، قلعه ملک و کلفات اشاره نمود.

 وی همچنین در دهه هفتاد و هشتاد به عنوان مدرس حوزه هنری استان بوشهر به تربیت نسلی از هنرمندان تئاتر و سینما پرداخت و سالهای متمادی در این زمینه به نقش آفرینی موثری در زمینه هنر و ادبیات جنوب ایران اهتمام ورزید. 

حسین دهقانی همچنین نویسنده و پژوهشگری قابل و متخصص نیز بود که چندین جلد کتاب از ایشان با عناوینی مانند تاریخ تئاتر در بوشهر، شمربازی : تعزیه جهان، ایران و بوشهر(مجموعه مقالات)، هنر پایدار و هنر ناپایدار در نمایش (مجموعه مقالات)، اشتیاق به خلاقیت و التزام به ابداع، من من داس ها به ساحل می آیند(رمان)، صدای غربت خورشید(رمان)، مرثیه نقده دوز(رمان)، پای بازیک زبان گویای تن و روان(مجموعه مقالات)، اصناف در بوشهر، سفرنامه جم، پژوهش درام در یکصد کشور جهان، پژوهش فرهنگ شفاهی بوشهر، و… منتشر شده است.

استاد حسین دهقانی همچنین در زمینه روزنامه نگاری و مطبوعات نیز در طول سالهای متمادی در نشریات محلی و ملی قلم زد و مقالات متعددی از وی در این نشریات منتشر شده است.

در کارنامه فرهنگی-هنری استاد حسین دهقانی همچنین می توان از تشکیل کلاس و تدریس کارگاه تئاتر، کارگردانی، نمایشنامه نویسی، نویسندگی نقد هنری، کارگردانی سینما، داوری جشنواره های استانی و کشوری در رشته سینما و تئاتر، همکاری با صداوسیمای مرکز بوشهر در قالب ساخت و تولید سریال تلویزیونی یاد کرد.