- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

به‌روز رسانی؛ به بهانه متناسب سازی جرایم راهنمایی و رانندگی با نرخ تورم | امید دریسی

به‌روز رســــانی

به بهانه متناسب سازی جرایم راهنمایی و رانندگی با نرخ تورم

 

 امید دریسی

نویسنده و روزنامه نگار جنوبی

 

علی بهادری جهرمی سخن‌گوی دولت گفته است که به پیشنهاد فراجا و برخی دستگاه‌های مرتبط، جرایم راهنمایی و رانندگی مورد بررسی هیئت وزیران قرار گرفت و آیین‌نامۀ این جرایم «متناسب با نرخ تورم» به‌‎روزرسانی شده است.

رئیس پلیس راهور البته مقصود از به‌‎روزرسانیِ مد نظر سخن‌گوی دولت یا همان «افزایش نرخ جریمهٔ رانندگی» که بعضاً تا ۶ برابر ذکر شده را نه با هدف درآمدزایی، که به قصد عدم مشاهدهٔ تخلفات و واقعی‌تر بگوییم کاستنِ تخلفات دانسته است.

مایهٔ تحیر است که پیرامون عقب ماندگی‌های توسعه کک کسی نمی‌گزد و حرجی بر آن احساس نمی‌شود اما دولت‌مردان و برخی مسؤولان تا بدین حد و با قید تسریع حول جریمه و صیانت و مالیات و الی ماشاءالله چه و چه «به‌روز» هستند! اکنون خوب است دوستان نسبت به موارد ذیل نیز اگر خاطرشان مکدر نمی‌شود احساس کنند که اندکی نیاز دارند تا «به‌روز» شوند:

۱. حقوق کارگران و کارمندان «متناسب با نرخ تورم به‌‎روزرسانی» شود. زحمت‌تان می‌شود!

۲. خواهش می‌کنیم «امضاء» خود را «به‌روزرسانی» کنید، مباد که هر از چند گاهی بابت جعل آن ناخواسته با تکه زمینی فِتاده در مؤسسه‌ای مواجه شوید. استغفرالله البته!

۳. وضعیت اسف‌بار اینترنت «متناسب با سرعت اینترنت جامعهٔ جهانی به‌‎روزرسانی» شود. الطاف‌تان مستدام!

۴. خودروهای فکسنی‌تان که به ارابه‌های مرگ بسیار شبیه‌ترند تا خودرو، نه پا به پای استاندارد خودروهای آمریکایی و اروپایی اما مانند خودروهای چینی اقلاً «به‌روزرسانی» شوند.

۵. کیفیت خدمات عمومی و هر آن‌چه که به بهانه و بابت آن در حال ستاندنِ مالیات از مردم‌اید را ارتقاء دهید و «به‌روز» شوید. سپاس‌گزاریم واقعاً!

۶. «برخورد مؤمنانه» را نسبت به همهٔ اشخاص و گروه‌ها «به‌روزرسانی» کنید.

۷. «سطح معیشت و اقتصاد مردم را دقیقاً هم‌گام با به‌روز‌ بودن دلار و تورم، به‌روزرسانی» کنید.

۸. مانند جرایم رانندگی و بهانهٔ این جستار و با قید تسریع، فکری به حالِ «به‌روزرسانی مرجعیت خبری» که با سیاست‌های اشتباه به آن سوی آب‌ها خزیده هم بکنید عجالتاً.

۹. سر آخر این که برخی حضرات خداوکیلی در جهت «به‌روزرسانیِ تفکرات و برقراری ارتباط خود با نسل نو» اقدام عاجل به خرج دهند. مبارک است!

۱۰. این قصه ادامه دارد…