- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

سینمای به کما رفته بوشهر در دولت سیزدهم! | گزارشی از الهام بهروزی

 

سینما بهمن باید کامل تخریب شود؛

سینمای به کما رفته بوشهر در دولت سیزدهم!

 

الهام بهروزی

 

کمتر از دو ماه دیگر مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شوند و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان فرامی‌رسد. طبیعتا برای تابستانِ این دو قشر حساس باید برنامه داشت و فعالیت‌ها فرهنگی هنری را توسعه داد تا بخشی از اوقات فراغت آن‌ها صرف کارهای مفرح و هنری و مهارت‌آموزی شود. یکی از مراکزی که سهم بسزایی در تفریح و پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان دارد، سینما است؛ هنری که در بوشهر به کما رفته است.

سینما در حالی که در سال ۱۴۰۲ در کشور توانست بیش از ۱۲۰۰ میلیاردتومان بفروشد و رکورد فروش را در ۲۱ سال اخیر بزند، در بوشهر با تعطیلی مجموعه سینماهای بهمن رو به رکود گذاشته است! در حال حاضر تنها یک سینما در بوشهر فعال است و آن هم سینما آوینی است که  در منطقه دو بوشهر قرار گرفته و تنها پاسخگوی نیاز ساکنان محلات جنوبی شهر است و منطقه یک عملا سینمای فعال ندارد!

در این دو سالی که سینما بهمن به‌دلیل ناایمن بودن ساختمان از سوی شورای فنی استان با دستور استاندار به‌طور ضربتی تعطیل شد، بعد از آن چندین بار مسوولان وعده احداث یک مجتمع سینمایی و تجاری با مشارکت شرکت‌های معتبر دادند و حتی در دوره‌ای خود حوزه هنری از امکان بازسازی این سینما سخن گفت اما تا لحظه نگارش این گزارش، نه تنها هیچ‌کدام از این وعده‌ها و ادعاها عملی نشده است، بلکه ظاهرا به‎دلیل مسائل مالی مشخص نیست که چه سرنوشتی منتظر این سینمای متروکه است!

رئیس حوزه هنری استان بوشهر در این باره به بامداد جنوب گفت: مجموعه سینما بهمن به‌دلیل اینکه چند سال پیش بازسازی و مرمت شده است، دیگر امکان مرمت و بازسازی آن وجود ندارد و از دید شورای فنی استان، این ساختمان کاملا فرسوده و ناایمن است و باید کامل تخریب و دوباره ساخته شود؛ اما حوزه هنری مانند دیگر دستگاه‌های فرهنگی در حال حاضر بودجه لازم را برای این کار ندارد.

عبدالله شاهینی ادامه داد: تا مشخص شدن سرنوشت سینما بهمن، در حال بررسی یک سالن برای فعال‌سازی سینما در بوشهر هستیم که بتوانیم خلأ به‌وجود آمده را پر کنیم و دوباره سینما را برای سینمادوستان فعال کنیم. در حال حاضر تنها سینما فعال شهر، سینما آوینی است که به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حال فعالیت است.

بی‌شک نبود سالن استاندار سینما برای شهری چون بوشهر که یکی از شهرهای پیشتاز در برخورداری از هنر هفتم بوده است، خوشایند نیست و همین امر زمینه‌ساز نارضایتی مردم بوشهر شده است. یک شهروند بوشهری در این باره به بامداد جنوب گفت: با توجه به اینکه دولت سیزدهم مدعی است که دولتی مردمی است، من این سوال را از نماینده دولت در استان و مدیران فرهنگی دارم که چرا و چطور این‌گونه از هنر و توسعه مراکز فرهنگی هنری بازمانده‌اند؟! در این دولت در شهر بوشهر چقدر به فضای فرهنگی افزوده شده است؟ قطعا پاسخ دهان‌پرکنی به این سوالات نخواهند داشت؛ چراکه این مدیران نه تنها نتوانسته‌اند، زیرساخت‌ها را افزایش بدهند، بلکه همان ‌مراکزی که هم در اختیار داشتند و فرسوده شده، توان مرمت و بازسازی آن را نداشته‌اند! نمونه بارز آن سینما بهمن است که به‌عنوان یکی از سینماهای قدیمی کشور شناخته می‌شود و اهالی بوشهر خاطرات زیادی از حضور در این سینما و تماشای فیلم‌های روز ایران داشته‌اند.

وی که یکی از مخاطبان جدی سینماست، با نقد عملکرد مدیران استانی در توسعه سینما بیان کرد: سینما هنری مردمی است و ظرفیت مستعدی برای پویاسازی اقتصاد هنر و توسعه فرهنگی است اما این ظرفیت در استان ما از سوی مسوولان و متولیان فرهنگی مورد غفلت قرار گرفته است. این در حالی است که سینما در شهرهای دیگر نقش موثری در پرکردن اوقات فراغت خانواده‌ها و جوانان ایفا و حوزه فرهنگ از طریق آن درآمدزایی می‌کند.

به عقیده این شهروند، وقتی سینما و مراکز فرهنگی هنری استاندارد برای پرکردن اوقات فراغت و هنرآموزی بچه‌های ما در بوشهر وجود ندارد، طبیعی است که آن‌ها برای تفریح کردن و پرکردن اوقات فراغت خود به مکان‌ها یا مراکز دیگری مثل کافه‌ها روی بیاورند که امروز به پاتوقی ثابت برای آن‌ها تبدیل شده است. البته من با کافه رفتن جوان‌ها مخالفتی ندارم، به شرطی که آن‌ها را به سمت تفریحات غلط سوق ندهد و بستری برای مراودات و گپ و گفت‌های مفید باشد.

وی تاکید کرد: اگر مسوولان فرهنگی نگران کافه‌نشینی و بروز رفتارهای غربی در میان نوجوانان و جوانان هستند، به من پدر این جواب را بدهند که برای بچه‌های ما چه تعداد مراکز فرهنگی مدرن و استاندارد فراهم کرده‌اند؟ و چقدر محتواسازی کرده‌اند! چند سینما فعال کرده‌اند و چقدر به شناسایی و انتقال فرهنگی و هویتی ایرانی آن‌ها اهتمام ورزیده‌اند! هر کسی این را می‌داند که خود سینما و اکران فیلم‌های باکیفیت به خودی خود نقش بسیار موثری در بازتاب فرهنگ و بازنمایی هویت ایرانی به نسل جوان جامعه دارد. پس چرا سینما را توسعه نمی‌دهند!

شهروند دیگری هم با اشاره به لزوم راه‌اندازی پردیس سینمایی در بوشهر به بامداد جنوب گفت: بیش از دو سال است که صحبت از راه‌اندازی پردیس سینمایی و بازسازی سینما بهمن شده اما نه ساختمان سینما بهمن تکانی خورده و نه پردیسی فعال شده است. قطعا در بوشهر که بیش از شش ماه آن گرم است، باید مراکز فرهنگی هنری که پاتوق‌ها امنی برای توسعه گفتمان فرهنگی در شهر محسوب می‌شوند، توسعه پیدا کنند یا از نظر محتوایی غنی شوند که بتوانند جوانان و نوجوانان را بیشتر به سمت خود فرابخوانند و آن‌ها را از سیر و سلوک در فضای مجازی و مدهوش شدن در فرهنگ‌های بیگانه دور کنند.

فاطمه غانمی که مادر دو بچه است، افزود: ساختار فرهنگی بوشهر نیاز به خانه‌تکانی و نوسازی دارد و مدیران فرهنگی باید با ذائقه‌شناسی و نیازسنجی برای تابستان جوانان این شهر برنامه‌سازی کنند. متاسفانه این مدیران در دولت کنونی با توجه صرف به برخی از موضوعات خاص و تک‌بعدی از وظایفی که در برابر نیازهای فرهنگی مردم شهر دارند، شانه خالی کرده‌اند. اگر بودجه ندارند، با مشارکت بخش خصوصی و حمایت از برنامه‌های مردم‌پسند چون برگزاری کنسرت، فعال کردن سینما و اکران فیلم‌های روز و تولید تئاترهای باکیفیت هنر را جان بدهند.

وی با اشاره به اینکه سینما بهمن در سال‌های گذشته نقش پررنگی در حیات هنرهفتم در استان ایفا می‌کرد، تصریح کرد: البته این سینما با اینکه دائم اکران داشت ولی تنها قشر خاصی از آن استقبال می‌کردند؛ چون سیستم صوت و تصویر آن بی‌کیفیت بود و خود سالن و امکاناتش نیز نیاز به نوسازی داشت اما هر چه بود، جایی بود که دائم فیلم‌های روز سینما را نمایش می‌داد. با تعطیلی آن، همان حداق مخاطبی هم که سینما در بوشهر داشت، ریزش کرد. البته دوستانم می‌گویند یک سالی است که سینمای دیگری در بهمنی فعال شده ولی به دلیل این‌که رفتن به بهمنی برای من و بچه‌های که وسیله شخصی نداریم، کار راحتی نیست، تاکنون به این سینما نرفتم. امیدوارم که مسوولان تدبیری بیندیشند و سینمایی را برای مرکز شهر هم فعال کنند.

در پایان این گزارش باید یادآور شد توسعه زیرساخت‌های سینمایی در بوشهر کاری ضروری است؛ چراکه این هنر نقش شگرفی را در پویایی هنری استان و پرکردن اوقات فراغت خانواده‌ها و جوانان ایفا می‌کند. بی‌شک تبدیل سینمارویی به یک کنش فرهنگی در میان شهروندان نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا اگر سینمایی هم فعال می‌شود، مخاطبانی باشند که برای تماشای فیلم‌های روز و پرکردن اوقات فراغت خود به سینما بروند و اقتصاد آن را جان بدهند. 

 

منبع: روزنامه بامدادجنوب