- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

مجله ای برای مطالعات فرهنگی

“اندیشه پویا” دو ماهنامه ی سیاسی فرهنگی با روش اطلاع رسانی، تحلیلی و آموزشی با صاحب امتیازی و مدیر مسئولی برات اله صمدی و سردبیری رضا خجسته رحیمی همزمان با سالگرد مرگ شریعتی در خرداد سال گذشته به روی دکه ها آمد.
رضا خجسته رحیمی به همراه تحریریه ای که پیش از این در نشریاتی همچون “مهرنامه” و “شهروند امروز” مشغول به کار بودند، اقدام به نشر این دوماهنامه نموده است. در میان اعضای تحریریه این مجله نام روزنامه‌نگارانی همچون سرگه بارسقیان، مریم شبانی، کاوه شجاعی، فرزانه سالمی، فرید مدرسی، علی بزرگیان، ثمینا رستگاری، امیلی امرایی، عباس کوثری، بهرنگ رجبی و …. به چشم می‌آید.
در این آشفته‌بازار کتاب و مجلّه، اگر بخواهیم یک مجلّه‌ی غیر تخصصی و فعال در حوزه عمومی را به کسی معرفی کنیم، دوماهنامه سیاسی فرهنگی «اندیشه پویا» خواهد بود. با این‌که دو سال بیشتر از شروع به کار تیم اندیشه پویا نگذشته است، امّا این مجله توانسته بین کسانی که اهل مجلّه‌ خواندن هستند، جای خود را باز کند. پس از توقف انتشار ماه‌نامه مهرنامه، بسیاری از خوانندگان مهرنامه نیز به جرگه خوانندگان اندیشه پویا پیوستند. مجلّه اندیشه پویا با بیان موضوعات روشنفکری و نواندیشی دینی، سیاست، تاریخ معاصر، جامعه‌شناسی، فلسفه و سینما جای خود را در خانه ها باز کرده است. گفت‌وگو با شخصیّت‌های ملّی و جهانی نیز بخشی از این مجلّه است. یکی دیگر از بخش‌های جذّاب آن، بخش مجلّه‌گردی است که در آن برخی از مقالات برگزیده‌ی مجلّات و رسانه‌های خارجی ترجمه می‌شود. از دیگر بخش های این مجله “کتاب کوچه” می باشد که نوشته هایی با موضوعات سفرنامه،کتابخانه، تماشاخانه، روشنفکی بدون مرز، زندگی روزمره و بایگانی را پوشش می دهد.
اندیشه پویا دارای صفحات رنگی می باشد و با استفاده از صفحه‌بندی و صفحه‌آرایی متنوع خود تلاش می‌کند تا از لحاظ بصری یکنواخت نباشد و البته مطالب و موضوعات آن نیز بسیار متنوع است.
این دوماهنامه مجله ای به نسبت کم حجم در عین حال متنوع و پرمحتوا؛ داعیه ی زیادی ندارد و از مطالب پیچیده انباشته نشده، اما در عین حال، محتوایی روشنفکرانه با ادبیات و رویکردی علمی و خردورزانه فراهم آورده است. در حقیقت جنس مطالب و طرز بیان آن ها، کمتر تخصصی و بیشتر فراگیر نوشته شده اما این به هیچ وجه به معنای کاسته شدن از ارزش محتوایی و اعتبار علمی آن ها نیست. به ویژه آن که گروهی از مطبوعاتی ها و روزنامه نگاران حرفه ای با همکاری جمعی از روشنفکران، نویسندگان و اندیشمندان شاخص حوزه ی علوم اجتماعی و سایر شاخه های علوم انسانی (مانند علی میرسپاسی، مژده دقیقی، خشایار دیهیمی، محمد صنعتی، عزت الله فولادوند، فخرالدین عظیمی، بابک احمدی و …) با این مجله همکاری دارند. به نظر می رسد طرح مسائل روز جامعه ی ایرانی (و نه مسائل روزمره ی آن) با نگاهی علمی و سمت و سوی تحلیلی ـ کاربردی، رویکرد اصلی در انتشار مجله می باشد.