- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

دشتستان در یک سالگی سیل ۹۱ به شدت لرزید

ایران همواره یکی از نقاط حادثه خیز زلزله در جهان است و در سالیان اخیر خیلی از نقاط مسکونی ایران را از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب، از شمال غربی تا جنوب شرقی را نشانه گرفته است. زلزله های آذربایجان، سیستان و بلوچستان، گیلان غرب، دشتی و دشتستان خسارات مالی و جانی فراوانی را نصیب مردم این دیار نمود. مردم دشتستان که در تکاپوی سالگرد سیل ۹۱ در این شهرستان بودند و شاید سالگرد سیل ذهن مسئولین و شهروندان را غلجان ذهنی می داد که در این یک سال اخیر و قرار داشتن در سالگرد آن، چه اقداماتی در راستای بازسازی و نوسازی انجام شده یا حتا نشده و این حادثه ی طبیعی چه بر شهرشان آورده است!؟ ناگهان یک روز بعد از سالگرد حادثه ی سیل در تاریخ هفتم آذرماه ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۱ شاهد لرزش زمین زیر پاهای خود بودند. شدت زمین لرزه چنان بود که به گزارش خبرگزاری ها نه تنها مرکز استان بوشهر را لرزاند، بلکه اهالی جنوب استان فارس نیز شدت زمین لرزه را احساس کرده اند. از آخرین زمین لرزه ی شدید شهرستان دشتستان که منجر به خساراتی شد، حدود بیست سال می گذرد، اما در سال گذشته شهر شُنبه، کاکی و روستای طسوج دشتی را به شدت لرزاند و تعدادی کشته و مجروح در کنار تخریب مدارس و خانه های مسکونی و تاسیسات شهری از خود به جا گذاشت. معمولن در زمین لرزه های شدید، تا مدتها پس لرزه های خفیف و گاه شدید(۵/۲ تا ۴ ریشتر) مردم آن منطقه را دچار اضطراب و استرس می کند. در این اوضاع و احوال لازم است مسئولین شهری و استانی و ستاد حوادث غیرمترقبه شهرستان، استان و کشور باید تدابیری اتخاذ کنند که مردم با کسب آگاهی از شرایط، کمترین نگرانی و آسیب را از وضع اضطراری در مواقع زلزله و سیل و… دریافت کنند.
زمین لرزه ی دشتستان که مرکز آن بین سعدآباد تا برازجان بوده، در ۵ کیلومتری سطح زمین و به شدت ۷/۵ ریشتر گزارش و بیشترین خسارات نیز در مناطق روستایی و در محلات علی آباد و حسین آباد و حدفاصل بازار روز تا چهارراه مرکزی برازجان و روستای دهقاید وارد شده است. براثر این زمین لرزه به گزارش مقامات رسمی هفت تن کشته و ۱۹۰ نفر مصدوم شدند و خسارت هایی به بخش های مسکونی و تجاری، تاسیسات زیر بنایی وارد شده.
ساعاتی پس از زلزله که شهر را به شدت لرزاند، برقراری ارتباط با تلفن همراه و ثابت به دشواری و در اکثر مواقع با ناکامی رو به رو بود. برق اهالی محلات علی آباد، دهقاید و چهارراه مرکزی برازجان تا ساعت های طولانی از داشتن برق محروم بودند. به عنوان مثال برق خیابان جمهوری اسلامی، نزدیک به بیست بعد از لرزش زلزله ی شدید اول، قطع بود. در مناطق برازجان تا اواخر نیم روز، روز جمعه برازجان و اطراف آن با پس لرزه های ممتد و مستمر بارها لرزید و بسیاری از مردم در فضاهای سبز و یا حیاط خانه ی خود در میان پس لرزه های کوتاه زمین لرزه که نسبتن گاه شدید هم بود، شب را به صبح رسانیدند.
در تحقیقات میدانی و بازدیدی که از مناطق پایین دستی شهر برازجان داشتیم، محلات علی آباد و چهارراه مرکزی برازجان و روستای دهقاید شدیدترین خسارات جانی و مالی را داشته اند. اکثر دیوارهای منازل محلات علی آباد و مرکز شهر که از استحکام بتنی و اصولی برخوردار نبوده اند، فروکش کرده و گاه همین آوار شدن دیوارهای منازل و یا مغازه ها باعث کشته شدن عابران و مردم در حال تردد شده است. مثلن دیوار مجاور به کوچه ی ترمینال سابق قنبری بر اثر شدت زمین لرزه فرو ریخت و بر سه خودروی سواری متوقف شده آوار شد. در این حادثه باعث کشته شدن سه سرنشین درون خودرو و امحاء سه خودروی شخصی و تعدادی موتورسیکلت گردید. یا در روستای دهقاید در حالی که زنی جوان در حال تردد در معابرعمومی بوده است، دیوار بر وی آوار می شود. با توجه به اینکه به لحاظ تردد در ساعت شلوغ شهر بوده است، بسیاری از سرنشینان وسائط نقلیه به دشواری خودرو یا موتورسیکلت خود را کنترل می کرده اند و گاهن نیز با همدیگر برخورد داشته اند.
یکی از مسایلی که در زمان های بحرانی حایز اهمیت است، اطلاع رسانی دقیق و عدم تجمع مردم عادی در مناطق آسیب دیده است که کمتر این مهم در این حادثه اتفاق افتاد. اماکن عمومی و رفاهی مثل استادیوم ها، ورزشگاه های سرپوشیده، مدارس، مساجد و مراکز درمانی باید استانداردترین مکان های هر شهر و روستایی باشد. اما متاسفانه بیمارستان جدید التاسیس شهید گنجی برازجان که در مرکز صقل حادثه ی زلزله ۵شنبه برازجان (دشتستان) قرار داشت، خود باعث بروز مشکلات دیگری شد.
طبق گزارش های رسیده به نقل از تارنمای اتحاد جنوب: «قسمتی از بیمارستان جدیدالتاسیس شهید صادق گنجی برازجان بر اثر زلزله ۵.۷ ریشتری امروز برازجان تخریب شد. این در حالی است که بیمارستانها و مراکز درمانی باید از بیشترین استاندارد و ایمنی در ساخت برخوردار باشند. این در حالی است که برخی خانه ها و منازل غیراستاندار محلات علی آباد و حسین آباد برازجان که در نزدیکی بیمارستان شهید گنجی قرار دارند سالم مانده اند. در واقع ایمنی این بیمارستان از منازل غیر استاندارد و قدیمی برخی محلات محروم برازجان نیز کمتر بوده است.»
جا دارد مسئولان شهری و نهادهای مدنی نسبت به سلامت و ایمنی مردم راهکارهای مناسبی جهت ایمنی مردم در برابر سوانح غیرمترقبه اعمال نمایند. رسانه ها و “شهروند- خبرنگار” ان نیز نقش مهمی در شفاف سازی شرایط بحرانی و آسیب پذیر مثل زلزله، سیل و … نقش مهمی را باید عهده دار باشند. پاسخ گو بودن و مسئولیت پذیری مسئولین حق مدنی هر شهروندی است.
حال برخی از مجروحین زلزله نیز، وخیم گزارش گردیده است.