- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

سیل دشتستان؛ حادثه یا فاجعه؟!

سیل حادثه‌ای است طبیعی که خارج از اراده و کنترل انسان قرار داشته و وقوع نابهنگام و بی‌هشدار آن انسان‌ها و حیات اجتماعی آنها را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد. بااین‌حال، اگرچه وقوع سیل پدیده‌ای خارج از کنترل انسان‌هاست، تبدیل شدن حادثه طبیعی «سیل» به «فاجعه سیل»؛ موضوعی کاملا انسانی و اجتماعی است. بی‌شک، ماهیت زندگی اجتماعی جوامع انسانی مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر چگونگی تبدیل شدن پدیده طبیعی «سیل» به «فاجعه اجتماعی سیل» است.
این همه نهاد مسئولی که دقیقن برای مدیریت و ساماندهی اینچنین حادثه هایی به وجود آمده اند، در حادثه سیل دشتستان چه کردند؟ نهادهای مدنی و غیردولتی کجا بودند و چه کردند؟ مردم آگاه و نخبگان در قبال حادثه سیل چه کردند؟ مطبوعات و رسانه های جمعی دولتی و غیردولتی چه موضعی گرفتند؟
آنچه که بعد از یکسال از سیل دشتستان خودنمایی می کند، بی توجهی و بی تفاوتی فراگیری بود که باعث شد “حادثه سیل” مبدل به “فاجعه سیل” شود. با اندک زمانی وقت گذاشتن و به مشاهده خانه های گرفتار سیل پرداختن، چیزی که خودنمایی می کند؛ بدتر شدن وضعیت زندگی شهروندان بی بضاعت را بازنمایی می کند. به فراموشی سپرده شدن مردمانی که گرفتار نه حادثه سیل، بلکه فاجعه سیل شدند.
انجمن هامون ایران همه مسئولان، نهادهای دولتی، تشکلهای غیردولتی و نخبگان را به توجه و تذکر نسبت به آنچه که برسر سیل زدگان در این یک سال آمده، دعوت می کند.