- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

تنهایی، افسردگی، فراموشی

هامون- ارزیابی کلی از حالات روحی و روانی سالمندان و مخصوصن آنهایی که وارد خانه سالمندان می شوند، چیست؟

کیخسروانی: همه انسان ها همان طور که بعد از بدو تولد دوران کودکی و نوجوانی را پشت سر می گذارند و گذر از این مراحل برای آنها امری طبیعی و عادی محسوب می شود به ناچار روزی باید وارد مرحله سالمندی و سالخوردگی بشوند و در حقیقت سالمندی نیز جزو یکی از مراحل طبیعی زندگی هر انسان است که ویژگی ها و نیازهای خاص خود را دارد . آمارهای رسمی از تنهایی هفت درصد سالمندان حکایت می‌کند. از پنج میلیون جمعیت سالمند کشور، هفت درصد تنها زندگی می‌کنند که به همین دلیل جزو گروه پرخطر به لحاظ عاطفی قرار دارند و در معرض افسردگی و مشکلات روحی شدید هستند. افسردگی در همه سنین به چشم می‌خورد. این اختلال در دوران سالمندی نیز بسیار شایع است. تقریباً یک چهارم افراد ۶۵سال و بالاتر از افسردگی رنج می‌برند و افسردگی یکی از مهمترین مشکلات زندگی سالمندان است.

هامون- داروهایی که درجهت بهبودی بیماری آلزایمر سالمندان تجویز می شود تا چه اندازه نتیجه مثبت می دهد؟
کیخسروانی: آلزایمر یا زوال مغزی یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه‌است. اختلال حافظه معمولاً بتدریج ایجاد شده و پیشرفت می‌کند. در بیماری های روانی که ریشه زیستی دارند مانند آلزایمر مصرف دارو تا حدود زیادی می تواند در جلوگیری از پیشرفت بیماری موثر باشد. ماده‌ی مهمی در مغز وجود دارد به نام استیل کولین. این ماده نقش پیام رسان بین دو سلول عصبی را بازی می‌کند و پس از چند صدم ثانیه توسط آنزیمی به نام کولین استراز تجزیه می‌شود. در بیماری آلزایمر ماده استیل کولین در مغز کم شده و ارسال پیام بین دو سلول عصبی مغز مختل می‌شود. داروهایی که آنزیم کولین استراز را مهار می‌کنند باعث افزایش استیل کولین می‌شوند.

هامون- راه های پیشگیری از بیماری آلزایمر در سالمندان چیست؟
کیخسروانی: تاکنون هیچ راه تضمین شده ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود نداشته است، اما تحقیقات اخیر روش های زیر را در پیشگیری از آلزایمر موثر می داند.
۱- تمرینات فکری:افرادی که مرتب مطالعه می کنند و یا بازی های فکری انجام می دهند، جدول حل می کنند و …..کمتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.
۲- تمرینات بدنی: ۳۰ دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب ، ماهیچه ها و مغز دارد. پیاده روی، باغبانی، تمیز کردن منزل، رقصیدن و….می تواند نوعی ورزش باشد.
۳- نوشیدن مایعات به اندازه کافی:کم آبی مهم ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است.
۴- مراقب داروهای مصرفی بودن:پزشک فرد سالمند باید از کلیه داروهای تجویزی و غیر تجویزی که فرد مصرف می کند آگاه باشد. زیرا ترکیب بعضی از داروها باعث گیجی، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه شود.
۵- پیروی از رژیم غذایی سالم :روزانه حداقل باید ۵ نوع میوه و سبزی تازه خورده شود. افرادی که در برنامه غذایی خود از ویتامین های C,E Bاستفاده می کنند، کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.
۶-تنفس در هوای پاک:تحقیقات نشان داده تماس بیش از حد با آلاینده‌های ترافیکی سبب افزایش ناتوانی‌هایی ذهنی می‌شود که در نتیجه افراد با افزایش سن بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرند.
۷-آرامش فکری :بر اساس تحقیقات هر چه افسردگی و اضطراب در فرد بالا باشد احتمال بروز آلزایمر نیز افزایش می‌یابد.

هامون- رفتار خانواده سالمندان تاچه اندازه برروح وروان سالمندان تاثیرگذاردهستند؟
کیخسروانی: راه های کمک به سالمندان عبارتند از:
ابراز حمایت عاطفی به سالمندان
گوش دادن سخنانش با صبر و حوصله
عدم سرزنش او به خاطر احساساتش
اشاره به واقعیت‌هایی که در او ایجاد امید می‌کند.
تشخیص به موقع و تسریع روند درمانی
ارائه پیشنهاد قدم زدن: هنگامی‌که ذهن و بدن فرد فعال است افسردگی کاهش می‌یابد‌. به او فعالیت‌هایی را پیشنهاد دهید که او از انجام آن لذت ببرد. قدم‌‌زدن، فعالیت‌های هنری، دیدن فیلم و یا رفتن به موزه و هر‌آنچه باعث فعال نگه داشتن ذهن و جسم او شود مؤثر خواهد بود.