- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

ضرورت راه اندازی سامانه ی هماهنگ کننده انجمن های خیریه برازجان با نهادهای مدنی و دولتی

اشاره: اصغر حسام مقدم، در جامعه کنشگران مدنی برازجان، مسئولیت حوزه ی امور خیریه را عهده دار است. وی باتوجه به فعالیتی که در حوزه ی امور خیریه دارد، از طرف جامعه کنشگران مدنی، طرحی مبنی بر راه اندازی سامانه ی هماهنگ کننده انجمن های خیریه با نهادها و سازمان های غیردولتی و دولتی به شورای شهر برازجان ارایه داد. برای بیان توضیحات بیشتری در این زمینه، «هامون» با حسام مقدم به گفت و گو نشسته است.

اصغر حسام مقدم/ جامعه کنشگران مدنی برازجان

هامون: ضرورت شکل گیری ایده مرکز سامان دهی و هماهنگ کننده ی تشکل های خیریه با مرکزیت شورای شهر چیست و چه نکاتی را در بر می گیرد؟
بحث خیریه ها در شهر برازجان مدتهاست متولی خاصی ندارد و بعضی از خیریه های موجود نیمه فعال در سطح شهر هم توانایی انجام کارهای اضطراری و بزرگ در حوزه ی خیریه را ندارند.(چه در زمینه ی مالی و چه در زمینه ی تشکیلاتی و جذب نیروهای انسانی) این ایده که در حوزه ی امور خیریه جامعه کنشگران مدنی برازجان مطرح شد و شکل گرفت، با هدف راه اندازی سامانه ی مرکزی شورای هماهنگی بنیادهای خیریه فعال و نیمه فعال موجود در سطح شهر با مرکزیت شورای شهر برازجان است. این ایده نخستین بار در اولین ویژه نامه جامعه کنشگران مدنی برازجان (آبان ماه ۹۲) در هفته نامه اتحادجنوب منتشر شد. در این طرح پیشنهاد شده: طبق بند ۵ ماده ۷۶ قانون شوراهای کشور، شورای شهر موظف است تا در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، رفاهی، عمرانی و آموزشی با موافقت دستگاه های ذیربط برنامه ریزی نماید. پیرو این قانون هم پیشنهاد راه اندازی سامانه ی هماهنگ کننده انجمن های خیریه با نهادها و سازمان های غیردولتی و دولتی برازجان مطرح شد. با توجه به انتشار مطالبات فعالین حوزه ی مدنی توسط جامعه کنشگران مدنی برازجان، قرار شد با همکاری و رایزنی با شورا، جلسه یی هم با حضور اعضا شورای شهر و جامعه کنشگران مدنی برازجان برگزار شود و برای اجرای این ایده و سایر مطالبات دیگر مدنی رایزنی هایی انجام شود که متاسفانه مسایلی مثل سیل و زلزله و همچنین عدم همکاری شورای شهر این نشست تا کنون برگزار نشده است.
البته جا دارد از مسئولین شورا و روابط عمومی خاموش این نهاد گلایه و انتقاد نمود که تاکنون زمینه ی برگزاری نشست های تخصصی را با فعالین حوزه های گوناگون شهری را فراهم نکرده اند. فعالین این حوزه قصد و هدفشان تعالی و پیشرفت شهر و آشنایی کلیات حقوق شهروندی می باشد. لازم به ذکر است در این زمینه توسط فعالین مدنی جلسات متعددی برگزار و خروجی های نظری مثبتی را به دنبال داشته که با همکاری و رایزنی نهادها و تشکل های مردمی مثل شورای شهر و نهادهای مردم نهاد می توانند به شکل عملی و اجرایی، در توسعه ی زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی شهر نقش والایی داشته باشد.
تاکید بر برگزاری جلسه با شورا و اجرایی شدن این ایده با توجه به سابقه ی بروز حوادث طبیعی مثل سیل، توفان و زلزله در سطح شهر و ایجاد سامانه ی مرکزی شورای هماهنگی کننده انجمن های خیریه و مردمی ناشی بر ضروری بودن آن است. آسیب های مادی و متعاقب آن، آسیب های روحی – روانی مردم شهر در این حادثه ها موجب می شود تا کمک رسانی و امداد و حمایت های متفاوت به این شهروندان بیشتر و بیشتر احساس شود. متمرکز کردن این خدمات و نیروهای انسانی در یک شورای هماهنگ کننده و موسسه ی خیریه که مورد وثوق و اعتماد مردم باشد می تواند هم بارکاری شورا و شهرداری را بر دارد و هم دامنه ی فعالیت خیریه ها را گسترده و کند.

هامون: انتظار شما به عنوان کنشگرمدنی در حوزه امور خیریه از شورای شهر و نهادهای مدیریتی شهری چیست؟
۱- متاسفانه موقعیت جغرافیایی شهر در سال های اخیر و دست کاری های انسانی باعث بروز حوادث آسیب زای طبیعی مثل سیل از ده های گذشته تا کنون شده است.
۲- بروز حوادث طبیعی دیگر مثل زلزله و خسارت های فراوان بر شهروندان آسیب پذیر، کار ساماندهی کمک های مردمی و دولتی را دچار مشکل و اختلال نموده است. در کنار این مشکلات، مهاجرت های بدون هدف و هم چنین توسعه ی ناهمگون شهری در محلات مختلف برازجان و پدیده ی ناخوشایند حاشیه نشینی و زاغه نشینی باعث ایجاد فرهنگی نیمه شهری و روستایی در بزرگترین شهرستان استان شده است.
نهادهای دولتی مثل هلال احمر، فرمانداری، شهرداری، بنیاد مسکن و … و هم چنین گروه های مردمی در طی این حوادث امکان کمک رسانی به تمام اقشار و مناطق را نداشته اند؛ اگرچه از زحمات هیات های مذهبی و مردمی شهر و خیریه ها نمی توان غافل شد. ولی وجود یک سامانه ی خیریه با مرکزیت شورای شهر که ارتباط مستقیم با فرهنگ شهروندی مردم دارد، این امکان را فراهم می کند که در زمان بروز حادثه بتوان بهترین خدمات را به آسیب دیدگان ارایه داد.
مدیریت بحران توسط مردم در کنار مدیریت بحران دستگاه های دولتی و متمرکز کردن آن در شورای شهر، از تمام تیروهای زبده و متخصص و آشنا با امورخیریه و امدادرسانی می تواند بهترین خدمات را به آسیب دیدگان این حوادث برساند و بار سنگین مسئولیت ها در این مواقع تقسیم شده و نتیجه ی بهتری را به دنبال خواهد داشت.

هامون: شما در طی سال های گذشته فعالیت های خیریه یی و امدادرسانی مناسبی در زمان وقوع حوادث طبیعی انجام داده اید. گویا اکنون چنین فعالیت هایی را با ایجاد شعبه ی سازمان مردم نهاد خیریه «آبشار عاطفه ها» در چنین نهادی متمرکز کرده اید. نقش چنین تشکلی را چه گونه ارزیابی می کنید و چه اقداماتی را تاکنون انجام داده اید؟

بعد از وقوع سیل سال گذشته برازجان و فعالیت های مردمی و خودجوش به خصوص هیات بنی هاشمی که نقش ارزنده یی در کمک رسانی و امداد در برازجان، زلزله ی شُنبه و زلزله ی اخیر برازجان ایفا نمودند، نیاز به یک موسسه ی قدرتمند مدنی و مردمی که زیر نظر نهادهای دولتی نباشد در برازجان احساس شد.این مهم در روز شهادت امام رضا(ع) با افتتاح شعبه ی سازمان مردم نهاد آبشار عاطفه در ساختمان خیر نیکوکار آقای نادر استوار) در چهارراه شریعتی افتتاح شد. برای نمونه اقدامات ارزشمند پزشکی و درمانی و مددکاری با همکاری افتخاری بسیاری از پزشکان، داروخانه ها و درمانگاه ها و خیرین و اصناف دیگر شهری برازجان توانسته ایم خدماتی را به اقشار ضعیف و مستمند ارایه نماییم.
هدف دوستان در ایجاد شعبه ی سازمان مردم نهاد آبشارعاطفه ها، امکان تجمیع کمک رسانی خیرین و نیروهای مردمی در سطح شهر و منطقه بوده است که نیاز به حمایت مادی شهروندان و حمایت های اداری و معنوی مسئولین شهری دارد.