- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

مطالبات و انتظارات فرهنگی ما در جغرافیای محلی

به باور نگارنده به عنوان یک کنشگر فرهنگی و مدنی، مدیرکل اداره ی فرهنگ استان بوشهر،منصوب دولتِ با عنوان « تدبیر وامید» و کارکنان زیر مجموعه ی ایشان، باید در قلمرو مسئولیت شان، اجرای رویکردهای زیر را در فهرست برنامه های کاری خود قرار دهد. ناگفته پیداست مطالبات مندرج در این فهرست، همان خواست های ما در کلان ملی است که اینک در این جا در انتظارات استانی ما بازخوانی شده است.

۱- پاسداشت شأن و کرامت انسانی ارباب فرهنگ، دانش، قلم و هنر استان بوشهر و رعایت حقوق معنوی و مادی آن ها.
۲- حمایت از همه ی مولدان فرهنگ، نویسندگان، روزنامه نگاران، مترجمان و هنرمندان استان به ویژه آفرینندگان آثار فاخر فرهنگی برای کسب مجوز چاپ، و نیز کمک به تأمین هزینه های چاپ و انتشار آثارآنان با معیارهای عادلانه.
۳- ارایه پیشنهاد و تلاش در جهت برچیده شدن ممیزی و سانسور محصولات فرهنگی، جز در اقلام استثنایی و مورد تأیید روان شناسان و جامعه شناسان مستقل و غیرایدئولوؤیک و متخصصین مسایل کودکان.
۴- خرید تولیدات اهالی فرهنگ استان مانند پدیدارهای قلمی و نوشتاری،کتاب¬ها و نشریات محلی استان و توزیع این کالاهای فرهنگی میان مساجد، کتابخانه¬ها وسایر نهادهای فرهنگی استان.
۵- کمک در انتخاب کتاب سال استان در موضوعات مختلف، با مدیریت و داوری نویسندگان شهیر استان و در صورت نیاز با داوری دیگر نویسندگان شاخص کشور.
۶- فراهم کردن بسترهای لازم و گشودن گیرهای ذهنی و رفع موانع عینی در درون اداره ی فرهنگ و ارشاد بوشهر، برای بنیان گذاری دمکراتیک نهادها و انجمن های فرهنگی و هنری. اداره ی یادشده هم چنین باید از دخالت های بازدارنده ی احتمالی مستقیم و یا غیرمستقیم دستگاه های دیگر و نیز از سنگ اندازی های افراد و گروه های فشاری که با تولد، نشو و نما و زیست آزاد و مستقل سازمان های مردم بنیاد مخالف اند در حریم تشکل های مدنی فرهنگی و هنری جلوگیری کند. راهکار اساسی اما این است که حکومت تصدی گری خود را در عرصه ی تولید فرهنگ به حداقل رسانده و کار فرهنگ را به اهل فرهنگ بسپارد، همان گونه که کار شریف دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور به نظامی ها سپرده می شود. افزون بر این، دستگاه های رسمی باید امور نهادهای مدنی را از آغاز تا پایان به اعضای آن تشکل ها واگذار کنند.
۷- حمایت از بازگشایی و فعالیت دوباره ی خانه ی مطبوعات مستقل محلی، انجمن اهل قلم و دیگر نهادهای فرهنگی غیردولتی استان که مانند سازمان های فرهنگی مردم بنیاد سایر مناطق این مرز و بوم، سالیان پرتلاتم و دردناکی را تجربه کردند. دوره هایی که مسلمان نشنود، کافر نبیند.
۸- پشتیبانی از نشست ها وگردهمایی های فکری و فرهنگی، و نیز حمایت از آموزش ها، مراسم، نمایش ها و نمایشگاه های هنری، کنسرت های موسیقی به خصوص موسیقی محلی و تضمین امنیت این برنامه ها. این امنیت درهنگام نیاز با همکاری نیروی انتظامی که مهم ترین فلسفه ی وجودی اش تأمین امنیت مردم است باید تحقق یابد.
۹- همکاری با اهالی مطبوعات استان برای برپایی سالانه ی نمایشگاه مطبوعات و نیز جشنواره مطبوعات محلی.
۱۰- توزیع آگهی های دولتی و ثبتی، و نیز کمک های نقدی و غیر نقدی دولتی میان نشریات محلی با ملاک های عادلانه ی از جمله تعداد شماره های انتشار سالانه، پیوستگی و منظم بودن انتشار، تعداد صفحات، کیفیت کاغذ استفاده شده با اولویت استفاده از محصولات داخلی، پرداخت دستمزد مناسب به سردبیران،عوامل فنی و خبرنگاران و حق التألیف به نویسندگان.
۱۱- تاسیس فرهنگ سراهای استاندارد، مدرن و چند منظوره در مراکز شهرستان های استان و نیز ساختن سالن های سینما با مشارکت بخش خصوصی علاقه¬مند به کارهای فرهنگی. در این مورد لازم است جلساتی با افراد صاحب مال و مکنت برگزار شده و ضرورت اجتماعی حمایت مادی آن ها از پروژه های فرهنگی شرح و تبیین گردد.
۱۲- راه اندازی کتابخانه های جدید و استاندارد در سطح استان و گسترش کمی و ارتقای کیفی کتابخانه-های موجود از جمله از طریق تجهیز این مراکز به تمام کتاب ها و نشریات علمی و برخی نشریات عمومی کشور و تشویق شهروندان به مطالعه و کتاب خوانی و برنامه ریزی برای افزایش نرخ مقدار و عمق مطالعه ی آنان.
۱۳- برگزاری جلسات هم اندیشی با اصحاب فکر و فرهنگ و نیز با نهادهای فرهنگی و علمی مانند: دانشگاه ها و مراکز علمی استان،آموزش و پرورش، مرکز اسناد، ایران شناسی( شعبه ی بوشهر)، میراث فرهنگی و مؤسسه ی فرهنگی و ورزشی شهرداری، برای کمک به زایش و رویش انگیزه برای خلق محصولات فرهنگی وعلمی، و سمت گیری برای بسط و تعمیق آموزه های مدنی وتعالی فرهنگ عمومی مبتنی بر مدارا و به رسمیت شناختن تکثر فکری، سیاسی و فرهنگی، و نفی خشونت و نفرت، و رفتار بر وفق مسئولیت های انسانی و شهروندی. و تولید شادی و نشاط روحی .
۱۴- گفت وگو با نهادهای صنعتی مستقر در استان برای ایفای وظیفه ی خود در اختصاص بودجه ی مناسب جهت رشد و توسعه ی فرهنگی استان. هم چنین گفت و شنود با اداره ی اوقاف استان برای واگذاری بخشی از زمین های اوقافی به اداره ی فرهنگ استان برای کارکردهای فرهنگی به ویژه برای ساختن فرهنگ سرا.
۱۵- نام گذاری مراکز فرهنگی (فرهنگ سراها، کتابخانه ها و …) هریک از شهرستان ها و مناطق استان به نام مشاهیر فرهنگی همان شهرستان یا منطقه و یا به نام بنیان گذاران آن مراکز و یا به نام شخصیت های ملی فرهنگی. این اسم گذاری باید با نظرسنجی از اهالی فرهنگ هر شهرستان و منطقه، و دلپسند اکثر آن ها باشد.

خلیل موحد؛ نویسنده و فعال مطبوعاتی