- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

فقدان اخلاق مصیبت آفرین است

سید محمد خاتمی (خبرگزاری ایرنا)

به گزارش ایرنا از دفتر حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی،رییس جمهوری پیشین کشورمان در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت آیت الله دکتر صادقی در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، با اشاره به ویژگی های شخصیتی آیت الله صادقی اظهار داشت: آیت الله صادقی فردی بودند که خردمندی، ایمان، شریعتمداری، اخلاق، عرفان و ذوق همگی با هم در شخصیت ایشان جمع شده بود.

وی با تاکید بر این که فقدان اخلاق چه در جوامع دینی و چه در جوامع غیردینی مصیبت آفرین است، خاطرنشان کرد:شریعت بدون اخلاق و ایمان و دور از خرد و پایبندی به ظواهر فارغ از عرفان مشکل آفرین است.

رییس بنیاد باران با بیان این که خشونت های زشت و ننگینی که امروز به نام دین انجام می گیرد خود نشانه جدایی دین از شریعت، اخلاق، عرفان و ادب است، گفت: این مسائل زمانی ایجاد می شود که پوسته دین به حقیقت دین تبدیل شود. در دنیای امروز، اساس سیاست و روابط بین الملل دوری از اخلاق است.

خاتمی با یادآوری نظریه ماکیاولی در مورد جدایی اخلاق از روح سیاست، خاطرنشان کرد: گرچه در طول تاریخ، سیاست همواره سعی می کرده که از اخلاق دور باشد، ولی حداقل در منابع فکری ما مسلمانان و شرقی ها اخلاق دارای جایگاه بوده است .

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز معلم و روز بزرگداشت آیت الله مطهری، اظهار داشت: همان طور که شهید مطهری در مورد عدالت گفتند، عدالت در سلسله علل احکام است و احکام باید عادلانه باشد.

رییس جمهور پیشین کشورمان ادامه داد: من نیز معتقدم اخلاق در سلسله علل احکام قرار دارد. اگر اخلاق و عدالت را در طول شریعت قرار دهیم باید بدانیم که در دین حکم غیرعادلانه و غیراخلاقی نداریم.

خاتمی در پایان اضافه کرد: یکی از ملاک هایی که مجتهد باید در نظر بگیرد این است که همواره باید حکم اخلاق دوستانه بدهد؛ من فکر می کنم تلفیق شریعت و اخلاق و عدالت موثر خواهد بود و تعهدی است که باید در حوزه های فکری و دینی ما ایجاد شود و ما رگه های آن را می بینیم.