- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

شورای شهر برازجان، نیازمند بازنگری انتقادی

سه شنبه نهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ چهل و یکمین نشست از سلسله نشست ها و عصرانه های فرهنگی هامون در محل انجمن سینما جوان برازجان برگزار شد. این جلسه به مناسبت روز ملی  شوراهای اسلامی شهر و روستا، به این موضوع اختصاص یافت.

تحلیل موضوع عصرانه ی فرهنگی هامون در چهل و یکمین نشست آن، توسط امان الله شجاعی، دکترای علوم سیاسی و عضو سومین دوره ی شورای اسلامی شهر بوشهر و اکبرصابری، نایب رییس نخستین دوره شورای اسلامی شهر برازجان و مدیرمسئول هفته نامه اتحادجنوب ارایه شد.

این نشست موضوعات پُردامنه و چالشی یی را در حوزه ی شورا، شهر و شهروندان و  تجربه دوره های مختلف شورای شهر در سطح شهر برازجان به همراه داشت.

در آغاز اسماعیل حسام مقدم، فعال مدنی و از موسسین تشکل غیردولتی انجمن هامون ایران، ضمن عرض خوش آمدگویی، به بیان صحبت های مقدماتی درباره این جلسه و ضرورت تشکیل آن پرداخت. پس از آن با امان الله شجاعی، ارایه دهنده موضوع نشست  همراه شدیم. دکتر شجاعی، آغاز صحبت های خود را با بررسی ضرورت مشورت و تشکیل شورا قرار داد. سپس گفته های خود را با توجه به موضوعاتی چون خرد جمعی و استفاده از آن در انتخابات و تصمیم گیری ها تکمیل کرد. وی نقش رسانه ها را نیز مورد توجه قرار داد و در ادامه افزود: «در کشور ما به دلیل ضعف تحزب، گاه روزنامه ها و نشریات محلی و کشوری زبان احزاب می شوند و گاهن نیز کارکرد احزاب را پیدا می کنند.  وی در نهایت با اشاره به ضرورت پاسخ گو بودن منتخبان مردم و مسئولان و از طرفی بررسی چرایی ضعف ایشان در این باره، گفته های خود را به پایان برد.

در ادامه نشست با حاج اکبر صابری – مدیرمسئول هفته نامه اتحاد جنوب و از اعضای اولین دوره شورای اسلامی شهر برازجان- همراه شدیم. صابری، به بیان تجربه زیسته ی خود در  شورای اول پرداخت. وی در ادامه ی صحبت های خود به دو دستگی در شورای شهر فعلی برازجان  اشاره کرد و آن را مورد انتقاد قرار داد. سپس وی با این طرح این پرسش که چرا مردم پس از این که نمایندگان خود را انتخاب می کنند، شاهد این همه تفاوت میان دیدگاه آنان و خود می شوند؟! این فعال مطبوعاتی و سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: واقعن جای پرسش است که چه طور در مسایل پیش آمده ی ماه های اخیر در شهر، از انتخاب شهردار، موضوع نصب تندیس میرزا محمدمخان برازجانی و… نظرات مردم و نمایندگان منتخب مردم در شورای شهر این همه تفاوت دارد.  وی در پایان از فعالان حوزه جامعه شناسی خواست که در این موضوع وارد شوند و نگاه های آسیب شناسانه و تحلیلی خود را در این باب مطرح کنند.

ادامه برنامه با سخنان مهمان سوم نشست، امانی فرد، دکترای جامعه شناسی و استاد دانشگاه، دنبال شد. وی ضمن گفته های خود و همچنین در پاسخ سوال مطرح شده توسط صابری، به تجربه همکاری خود با شورای شهر بوشهر اشاره و خاطر نشان کرد: «مردم نهاد مدنی شورا را بیشتر از آنکه مردمی ببیند یک ارگان دولتی تصور می کنند و  سپس توضیحات مختصری درباره چرایی پیدایش این تصور و نیز جایگاه واقعی شورا در بستر جامعه و پیوندهای آن با دولت و مردم داد که البته صابری آن را پاسخی قانع کننده برای خود نیافت.»

 بنا بر روند عصرانه های هامون ادامه نشست با صحبت های حاضران و نیز پرسش و پاسخ های آنان پیش رفت. پس از صحبت های صابری، میزگردی در چارچوب پرسش و پاسخ باحضور دکتر شجاعی، دکتر امانی و حاج اکبر صابری برگزار شد و حضار پرسش های خود را درباره ی تجربه های شکل گیری شوراهای شهر برازجان و شورای شهر کنونی بیان داشتند.

در این میزگرد مهدیه امیری، جواد جوکار، شعبانی، عباس پرنیانی، اسفندیار فتحی، فرشاد خسروی، محمد آقایان حسینی و… به طرح پرسش ها و دیدگاه های خود پرداختند.

مهدیه امیری؛ از اعضای هیئت موسس انجمن هامون ایران و عضو جامعه کنشگران مدنی برازجان نیز به پیش تربیون رفت و بیان داشت که جامعه کنشگران مدنی برازجان که با مشارکت انجمن هامون ایران و هفته نامه اتحادجنوب تاسیس شده، در پی ایجاد محملی برای مشارکت خودجوش شهروندان دغدغه مند و متخصص در مدیریت شهری هستند و ازهمین رو همواره در پی آن بوده تا با اعضای شورای شهر برازجان جلسه ای را برپا دارد اما همواره شورا با بی تفاوتی از کنار این درخواست ها گذر نموده است. ایشان در ادامه نیز به برخی صحبتهای دکتر شجاعی نقد وارد دانست و بیان داشت که مشارکت زنان را نباید در مجامع فرهنگی نادیده گرفته شوند.

در ادامه جواد جوکار؛ فوق لیسانس مدیریت بود که پشت تریبون رفت و سوال خود را در رابطه با صحبت های شجاعی طرح کرد و گفت چگونه امکان پذیر است که مسئولان در جامعه پاسخگو شوند؟ شجاعی نیز در پاسخ ، به مقوله استبداد میراثی اشاره کرد که در ایران متفاوت با سایر کشورهای جهان، حتا افغانستان و پاکستان وجود دارد و پاسخگو نبودن را به عنوان یکی از عواقب این امر دانست. وی هم چنین دایره ی عدم پاسخگویی را گسترده تر از سطح مسئولان جامعه دانست و آن را در بطن خانواده ها جستجو کرد و ضرورت و آغاز اصلاح این وضعیت و پاسخ گو شدن را از بطن نهاد خانواده دانست.

 سپس محمد آقایان حسینی، دانشجوی دکترای حقوق و از اعضای جامعه کنشگران مدنی برازجان، پشت تریبون رفت و به ارایه صحبت پرداخت. وی ضمن اشاره به چگونگی شکل گیری و آغاز به کار شوراها در ایران، عملکرد آنان را به نقد کشید و در نهایت به طور کلی اصل وجود نهاد شورا، در ایران و برخی از کشورها را نامناسب ارزیابی کرد. در واقع پرسش آقایان حسینی از دکتر شجاعی این بود آیا تجربه ی شکل گیری شوراهای شهر و روستا در همه ی جوامع مفید و تاثیر گذار است؟ دکتر شجاعی با نفس وجود شوراهای شهر و روستا موافق بود و تجربه های این چنینی را در روند توسعه ی دموکراسی در کشور مفید دانست و گفت علی رغم نقدهایی که بر شوراهای شهر و روستا می رود، منفعت و خیر عمومی وجود شوراهای شهر و روستا از نبود چنین نهادی بی شک بیشتر است.

امان اله شجاعی در ادامه ی سخنان خود روابط شورای شهر برازجان با مردم را تیره عنوان کرد و از اعضای شورای شهر برازجان خواست در اولین فرصت نشستی با شهروندان برگزار کرده و به سؤالات و ابهامات آنان پاسخ دهند و این رابطه کدر را به رابطه ای حسنه تبدیل نمایند. اکبر صابری نیز وجود شوراهای شهر را در روند توسعه ی دموکراسی خواهی و حرکت های جمعی مفید دانست؛ اما نقش پذیری شهروندان در اصلاح انتخاب افراد اصلح تر مورد تاکید قرار داد. وی در ادامه افزود: همین شورای دست و پا شکسته امروز، با همه ی کم و کاستی ها و محدودیت ها مایه ی غنیمت است، اما شهری با جمعیت یکصدهزار نفر، شورای شایسته تری را لایق است. و سپس به تشریح رابطه شورای شهر با شهرداری و فرمانداری پرداخت؛ شهرداری را به نوعی مسئول اجرای برنامه های شورای شهر عنوان کرد و افزود فرماندار قدرتی است که در صورت مشاهده ی عملکرد بسیار ضعیف شورا می تواند پیشنهاد انحلال آنرا به استانداری و شورای حل اختلاف استان ارایه بدهد. وی در پایان گفت: هر چند به شورای شهر فعلی برازجان خوشبین نیستم، اما زمان زیادی این شورا برای اصلاح خود در پیش روی خود دارد. امید است که شورای شهر، دیدگاه های خود را با مردم نزدیک تر کرد.

 همچنین یکی از بانوان حاضر در جلسه، شهین بازیار نیز چگونگی تعامل بیشتر سه نهاد شهری مثل فرمانداری، شهرداری و شورای شهر را جویا شد. تعدادی از دیگر حاضران جلسه نیز  یکی پس از دیگری پشت تریبون رفتند و صحبت های خود را بیان نمودند.  از آن جمله اسفندیار فتحی؛ عضو سابق شورای روستای زیارت بود. وی درباره تجربه زیسته شورایی خود را زمانی که دهیار روستای زیارت بود و با شورای وقت روستا همکاری و ارتباط داشت بیان کرد که گویای بخشی از جو و شرایط نامناسب حاکم در محیط های شورایی و عملکرد آنان شد.

آقای شعبانی؛ فوق لیسانس مدیریت و ایده پرداز در حوزه مدیریت نیز با حضور در پشت تریبون، این نکته را بیان داشت که راه های تعامل با اعضای شورای شهر برازجان چه می تواند باشد؟ ایشان ذکر نمودند که چه بسا با حضور در کنار اعضای شورای شهر بتوان به آنها ایده داد و به  آنها کمک کرد تا بتوانند وظایف خویش را بهتر انجام رسانند. در ادامه نیز از جناب دکترشجاعی و آقای صابری پرسیدند که راه هایی که بتوان با شورا به تعامل رسید از نظر قانونی چه می تواند باشد؟

فرشاد خسروی یکی دیگر از حاضران در جلسه عوامل ناشی از ضعف های شوراهای شهر و روستاها را ناشی از ضعف و نبود فرهنگ مدنی بین مردم، فرهنگ قبیله یی در مناسبات اجتماعی و مدنی مثل انتخاب اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عدم تجربه ی کارهای گروهی و تجربه های گروهی در حوزه های مختلف شهری از سوی شهروندان، نبود آگاهی مردم از وظایف شورا، نبود گفت و گو و دیالوگ در مناسبات اجتماعی و کارهای تیمی و گروهی دانست. خسروی برای دست یافتن به فرهنگ مدنی و شهری، مساله ی آموزش و کار فرهنگی درازمدت را پیشنهاد کرد و گفت باید برای دست یافتن به مدنیت و کار فرهنگی آموزش دید.

شایان ذکر  است چند روز قبل از برگزاری نشست، به صورت کتبی و با ارسال دعوتنامه به شکل حضوری از همه ی اعضای شورای اسلامی شهر برازجان برای حضور در این نشست دعوت به عمل آمده بود که از این جمع تنها مرتضا نیکجو بود که در بخشی از زمان نشست در جلسه حضور یافت. در ادامه این حضور، وی با استقبال و تشویق حاضران همراه شد. نیکجو علت عدم حضور دیگر اعضای شورا را همزمانی برگزاری جلسه داخلی شورا با این نشست عنوان کرد. محمدتقی گرمسیری، عضو شورا و مسئول کمیسیون عمران نیز در پیامی ضمن سپاس و تشکر از انتخاب برگزاری چنین برنامه یی از انجمن هامون ایران و برگزار کنندگان آن، عدم حضور خود را برگزاری همزمان نشست شورا و عصرانه ی فرهنگی هامون دانست.

سپس اکبر صابری از انجمن هامون ایران برای ابتکار برگزاری چنین جلسه یی تقدیر و تشکر کرد و سپس پاسخ پرسش های مطرح شده  و نظرات خود را ارایه داد.

 آن چه در سراسر جلسه پیدا بود انتقاد مردم و فعالین فرهنگی و مدنی به شورای شهر برازجان بود. در نهایت با پیشنهاد انجمن هامون ایران و موافقت شفاهی مرتضا نیکجو، قرار شد عصر چهارشنبه مورخه ی ۱۷ اردی بهشت ماه جلسه ای با حضور همه ی اعضای شورای شهر، جامعه کنش گران مدنی برازجان و علاقمندان به حوزه ی شهری، با هدف پاسخگویی به نقدها و مطالبات مدنی و مردمی مردم برازجان برگزار شود. (خبر برگزاری زمان دقیقن این نشست از طریق پایگاه خبری اتحاد جنوب و تارنمای انجمن هامون ایران و شبکه های اجتماعی به اطلاع عموم مردم می رسد). قابل ذکر است تقاضای برگزاری جلسه ی پرسش و پاسخ با حضور همه ی  اعضای شورای شهر برازجان از جانب انجمن هامون ایران به شورای شهر برازجان ارایه شده و انجمن هامون، منتظر پاسخ نهایی آن نهاد می باشد.

-چهل و دومین عصرانه ی فرهنگی هامون نیز، مانند هر سه شنبه راس ۱۸ ساعت  در محل دفتر هفته نامه اتحاد جنوب واقع در بلوار دکتر شریعتی، پاساژ شهرداری برگزار می شود. این نشست به موضوع «تاملی بر تاریخ و ماهیت سمفونی» با ارایه ی محسن دوراهکی- نوازنده و مدرس گیتار کلاسیک- اختصاص دارد. حضور همه ی آقایان و خانم ها در نشست های عصرانه ی فرهنگی هامون آزاد می باشد.