- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

احیای گروه دوستی یا ایجاد نهاد مدنی

نشست های عصرانه ی هامون این هفته به چهل و پنجمین برنامه ی هفته گی خود رسید و استثنائن این نشست در عصر روز دوشنبه مورخه ی پنجم خردادماه ۱۳۹۳ در دفتر هفته نامه اتحادجنوب برگزار شد. این نشست به موضوع «تحلیل تجربه ی زیسته ی انجمن مجازی دوستداران دشتستان» اختصاص داشت و موضوعات مرتبط با انجمن با ارایه ی سه تن از دست اندرکاران صفحه ی رسمی انجمن در فیس بوک با حضور مجید کمالی پور، شاکر شکیبا و ثاره رتبه همراه بود. شایان ذکر است این نخستین نشست هامون بود که با همکاری و حضور اعضای انجمن مجازی دوستداران دشتستان برگزار شد و در این نشست شاهد حضور پرشور و اشتیاق اعضای دوستداران دشتستان و انجمن هامون ایران در عصرانه ی فرهنگی هامون بودیم. این نشست بهانه یی بود تا ضمن همکاری های بیشتر انجمن های مدنی و مردم نهاد برازجان، نقاط قوت، نقاط ضعف، تهدیدها و فرصت های انجمن دوستداران دشتستان و تجربه های زیستی آن مورد نقد و واکاوی قرار گیرد. شکل گیری تشکل ها و انجمن های مدنی از ضرورت هایی است که جامعه ی کنونی دشتستان بیش از پیش به آن نیازمند است و شایسته است شهروندان در امور اجتماعی و مدنی مشارکت بیشتری داشته باشند. آن چه در پی می آید، گزارشی از عملکرد و حضور انجمن دوستداران دشتستان در دنیای مجازی و واقعی می باشد.
***
در ابتدای نشست اسماعیل حسام مقدم، ضمن خیر مقدم به اعضای دوستداران دشتستان و اعضای عصرانه های فرهنگی هامون، از اعضای ادمین صفحه انجمن دعوت کرد تا به ارایه ی مطالب خود بپردازند و ابراز امیدواری کرد که پیوند و لینکی شبکه ای بین گروه های فعال مدنی و شهروندی ایجاد شود. در ضمن از همه حضار تقاضا نمود تا در نهمین هفته فیلم و عکس انجمن سینمای جوان برازجان نیز شرکت نمایند. به ترتیب مجید کمالی پور؛ به تاریخچه ی انجمن، شاکر شکیبا به نقش فیس بوک و عملکرد انجمن در فضای مجازی و ثاره رتبه؛ به نقش زن در جامعه برازجان به ویژه جایگاه و آسیب شناسی حضور اجتماعی زنان در فیس بوک پرداختند.
کمالی پور، حضور خود و اعضای انجمن را در نشست عصرانه ی فرهنگی هامون مایه خرسندی دانست و از حرکت های مشترک انجمن هامون ایران و انجمن مجازی دوستداران دشتستان استقبال کرد. وی در ادامه از حضور خود در انجمن مجازی دوستداران دشتستان سخن گفت و به عضویت درآمدن خویش را در انجمن دوستداران در مهرماه ۱۳۹۱ بیان کرد. وی سپس گفت: «در ابتدا آقایان سیدعبدالرضا حسینی، حیدر کاشف، اسفندیار فتحی و سپس شاکر شکیبا به عنوان ادمین های فیس بوک انجمن مجازی دوستداران دشتستان بودند، بعد از کناره گیری فتحی از ادمین انجمن، من نیز به ادمین فیس بوک انجمن اضافه شدم.» وی سپس افزود: «با روابط عمیق عاطفی که با اعضا برقرار و ایجاد کردم، توانستیم با همکاری دوستان، صفحه را بیشتر مورد توجه کاربران فیس بوک قرار دهیم.» کمالی پور، معرفی و شناخت توانمندی های شهرستان دشتستان و بازنمایی مثبت از شهرستان که دارای استعداد ها و قابلیت های متنوعی بوده و هست، را از انگیزه ها و اهداف عبدالرضا حسینی؛ بنیان گذار و مبدع انجمن مجازی دوستداران دشتستان اعلام کرد. وی افزود: هدف و تمایل انجمن در فیس بوک؛ علاوه بر بازنمایی مثبت از شهرستان دشتستان؛ غیرسیاسی و غیرحزبی عمل کردن بوده است و تا کنون نیز با رای گیری که از طریق فیس بوک بین اعضا انجام گرفت، این تصمیم کماکان پابرجاست.» کمالی پور، سپس فعالیت ها و عملکردهای انجمن را در دو سال و اندی ماه تشریح کرد و گفت: اولین حرکت واقعی انجمن در گستره ی جغرافیایی دشتستان، جشن خانه ی سالمندان برازجان بود و این بهانه یی شد تا انگیزه یی جدی برای حرکت های خیریه ی دیگر انجمن باشد؛ که می توان به جشن ماه مهر برای حمایت از دانش آموز کم توان مالی و بی بضاعت، حمایت از افراد بی بضاعت در عیدانه ی ۹۳ اشاره کرد. این ادمین در ادامه افزود: «تهیه ی همه ی منابع و کمک های مالی توسط اعضای انجمن و بخش خصوصی انجام گرفت» وی خاطر نشان کرد: «دنیای مجازی و اینترنت به ویژه شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک امکان قابلیت های زیادی برای کار گروهی و خیرخواهانه داشته و امکان این را نیز دارد که در دنیای واقعی و زندگی روزمره ی خویش نیز کشانده شود. خوشبختانه انجمن مجازی دوستداران در این مهم موفق بوده و تجربه های خوبی داشته است.» کمالی پور به یکی دیگر از اقدامات مستمر انجمن دوستداران اشاره کرد و آن هم راه اندازی تورهای گردشگری گروهی با مشارکت اعضای انجمن دوستداران دشتستان است که تورهای یک روزه و گاه نیم روزه ی چرخاب برازجان، شاه پسرمرد و بازدید از مقبره غضنفرالسطنه، سد سعدآباد، سد شبانکاره، چشمه ی زیراه و غار چهل خانه را می توان نام برد.
مهدی مظلومی به دیدارهای انجمن دوستداران دشتستان با فرهنگیان پیش کسوت هم اشاره کرد و کمالی پور نیز در این باره توضیحاتی ارایه کرد و گفت: ما دیدارهایی نیز با شخصیت های فرهنگی مثل زنده یاد اکبر زاده، حاج اکبر رتبه و حاج اسماعیل آریا از معلمین پیش کسوت و فرهنگیان دشتستانی، در راستای پاسداشت فعالیت ها و خدمات فرهنگی آن ها به شهر برازجان و شهرستان دشتستان داشته ایم. »
شاکر شکیبا؛ دیگر ادمین صفحه ی فیس بوک انجمن دوستداران دشتستان صحبت های خود را آغاز کرد و از نقش فیس بوک در زندگی روزمره ی مردم صحبت کرد و گزارشی از صفحه ی فیس بوک انجمن ارایه داد.
وی درباره ی نقش پذیری فیس بوک و اثرگذاری انجمن مجازی دوستداران باید به فرهنگ و نحوه ی استفاده ی کاربران از فیس بوک و نقشی که شبکه های اجتماعی در زندگی روزمره مردم دارد، توجه داشت. شکیبا در ادامه از عملکرد نامشخص گروه های فیسبوکی ، از جمله دوستداران دشتستان انتقاد کرد و گفت: «از سوی سیاست گذاران بخش تولید و نشر فعالیتهای فضای سایبری بخصوص شبکه های اجتماعی، ساختار مشخصی در جذب نیروهای فیس بوکی جهت استفاده از این ظرفیت ها وجود نداشته و ندارد. هر کاربری را که می بینید به علت عدم اشراف کاربران بر ابعاد این ظرفیت و صرفا توجه افراطی به بخش سرگرمی شبکه های اجتماعی بخصوص فیسبوک و توییتر ، در اکثر انجمن ها و گروه های مجازی در فیس بوک با عدم ماندگاری در بلندمدت مواجه هستیم.» شکیبا خاطرنشان کرد: «همواره معتقدم فرهنگ سازی مناسبی در استفاده از فیس بوک توسط افراد پیشرو و تصمیم سازان این مهم در جامعه و خانواده ها صورت نگرفته است. خیلی از کاربران از فیس بوک به عنوان یک کلوب تفریحی و سرگرمی خواهانه نگاه می کنند، با چنین نگاهی در دراز مدت نمی توان به موفقیت دل بست.» شاکر شکیبا؛ از فیس بوک به عنوان یک رسانه ی چندمنظوره یاد کرد و گفت: «فعالیت های فیس بوکی و حضور در شبکه های مجازی اجتماعی، نظر به امکان گردش اطلاعات آزاد و دوری گزیدن از استبداد پیام و رهایی از روش تک گویی ، مدنظر دولت روحانی هم هست؛ چرا که بسیاری از اعضای کابینه ی دولت یازدهم، وزیر امورخارجه و … در آن عضویت دارند و از تبادل و نظر با شهروندان ایرانی بهره می برند.»
وی گفت: «فیس بوک این امکان را به هر شخص و کاربری می دهد و این امکان را به وجود می آورد، که بتواند یک رسانه ی خصوصی بدون داشتن ادیتور، مدیر تولید، ارزیاب پخش و… داشته باشد.» وی افزود: «اما همین آزادی نیز منجر به کیفیت نازل محتوایی فیس بوک شده است و در بسیاری از مواقع استاتوس های خیلی سطحی و مبتذل را در آن مشاهده می کنیم؛ حتا چنین پُست ها و استاتوس هایی هم در گروه ها و کلوب های فیس بوکی که با هدف خاصی راه اندازی شده است، قابل روییت است.» شکیبا گفت: « پدیده ی خود افشاگری و افراط در اشتراک گذاشتن استاتوس های شخصی در زندگی اجتماعی در محیط فیس بوک یکی از نقاط ضعف کاربران فیس بوکی است.»
در این جا، مجید عوض فرد در انتقاد به صحبت های شکیبا و در پاسخ به نظراتش گفت: «جذب تعداد کاربران زیاد و متنوع فیس بوک، نشانه ی تکثر متنوع فکری وظرفیت خاص و بالای فیس بوک اتفاقن دارد؛ و این به زعم من یک امتیاز و حُس مثبت برای فیس بوک است.» وی در ادامه گفت: «ظرفیت های چند بُعدی و چندساحتی فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی اینترنت به مرور برای کاربران مشخص شده است؛ از این رو شاهد گسترش ابعاد خبری، اجتماعی و سیاسی فیس بوک در طول عمر فیس بوک می باشیم. فیس بوک در راستای گسترش آزاد تبادل اطلاعات گام بر می دارد و نگاه آقای شکیبا مغایر با ایده ی گسترش آزاد تبادل اطلاعات می باشد.»
شکیبا در ادامه گفت : صحبت های آقای عوض فرد در بخشی از فضای فیسبوک صحیح می باشد نه تمام این ظرفیت چرا که علاوه بر امکان گردش آزاد اطلاعات که حق هر شهروند یک جامعه ی متمدن می باشد و فیسبوک این را مقدور کرده، برای رسیدن به هدفی بالاتر از موضوع گردش اطلاعات و آگاهی بخشی ، بهره مندی از همه ی توان فیسبوک است که متاسفانه مغفول مانده است ، استفاده ی بهینه از این شبکه اجتماعی منوط به تسلط بر همه ی ابعاد این ظرفیت در قالب یک رسانه ی جمعی است و همراهی هدفمند و با آگاهی از پتانسیل های این شبکه اجتماعی بصورت مستمر کابران و اعضای هر انجمنی است . بی توجهی به امکانات گسترده فیسبوک و گسیل به سمت تروکاژهای سرگرم کننده و عینیت دادن به حس منیت ( گمشده ی ) ، میل مفرط به اشتراک گذاری اتفاقات کاملن شخصی کاربران شبکه های اجتماعی یکی از آسیب های کلوب ها و انجمن های مجازی است.»
عبدالخالق عبداللهی؛ عضو انجمن مجازی دوستداران دشتستان و کاربر فیس بوک در باره ی اهمیت صفحه ی مجازی انجمن گفت: «صفحه ی انجمن در رشد شکوفایی کاربران فیس بوک و اعضای آن چشم گیر و نظرگیر بوده است؛ انجمن به بسیاری از ما جرات ابراز وجود و ارایه ی استعدادها و پتانسیل های بچه های انجمن را داد و این چیز کمی نیست. کشف استعداد نیروهای جوانان و تاثیر مثبت در زندگی فردی آنها از نقش های برجسته ی انجمن بوده است.»
محب حسینیان نیز گفت: تا قبل از اینکه اعضا در محیط های واقعی همدیگر را ملاقات کنند و به صورت شخصی یکدیگر را بشناسند، عملکرد و کارکرد انجمن بهتر و اثرگذار تر بود، بعد که افراد در محیط های واقعی همدیگر را ملاقات کردند و …، باعث حضور کم رنگ ان ها در فضای مجازی و کامنت ها و اظهار و نظر ها شدیم. وی در ادامه افزود: «سیل کاربران ایرانی به فیس بوک، بعد از فیلتر شدن دائمی آن در سال ۸۸ بود؛ زیرا وقتی چیزی برای ما ایرانی ها؛ ممنوع می شود، صرفن مبنی بر یک کنجکاوی ساده و گاه سطحی می خواهیم از آن سر در بیاوریم و با چنین نگاهی حضورمان هم در محیط های این چنینی جدی نیست.»
اسماعیل حسام مقدم؛ کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی در تفسیر محیط فیس بوک گفت: «کلیت فضای فیس بوک این است که در لحظه چه حسی داری؟ و وقتی می خواهید استاتوسی بگذارید درآن جا نوشته است: «در چه فکری؟» و این ناظر بر صحبت های مجید عوض فرد است و از طرف دیگر، فضای فیس بوک هم خیلی شخصی شده، به گمانم که نباید این قدر داغ و برجسته شود؛ حرفی که شکیبا ارایه کرد.» وی در ادامه افزود: «در فیس بوک و محیط های اجتماعی، وقتی گروه راه می اندازی، حتمن عنوان و برندی دارد و باید بر اساس اساسنامه و منشور اخلاقی آن از گروه و کاربران آن انتظار داشت؛ وقتی شما به فرض عضو اصلاح طلبان دشتستان می شوید، باید استاتوس ها و مطالبی گذاشته شود که در راستای معرفی و اهداف آن باشد یا در صفحه ی انجمن دوستداران دشتستان و…. نیز به همین طور.»
مجید عوض فرد نیز گفت: «هر فرد و کاربری نیز بر اساس یکی از علایق فردی و شخصی خود وارد گروهی می شود و به کنش می پردازد.»
در ادامه ی نشست، رضا شبانکاره در پرسشی از ادمین های گروه انجمن دوستداران دشتستان پرسید: «چرا گروه برای غیر افراد عضو پنهان و غیرفعال است؟ نحوه ی عضو گیری انجمن به چه صورت است و چرا برای مشخص شدن کاربران و اعضای انجمن سیاست گذاری های مشخص و مکتوبی تدوین و ارایه نمی شود؟»
شکیبا در پاسخ به شبانکاره گفت: «ما برای جلوگیری از حضور اخلالگران این شبکه اجتماعی که مکرر صورت گرفته بود و با اکانت های جعلی مشکلاتی را برای این انجمن بوجود آورده بودند ، گروه را برای افراد غیرعضو پنهان کردیم . متأسفانه یکی از معایب تنظیمات فیسبوک در انجمن ها هنوز رفع نشده و گروهی که بالاتر از ۲۰۰ عضو دارد و چنانچه سهون یا تعمدن این گروه توسط مدیران سکرت شود ، امکان برگشت به حالت اولیه وجود ندارد جز اینکه اعضا به کمتر از ۲۰۰ عضو کاهش یابد و با توجه به اینکه انجمن دوستداران دشتستان بالغ بر ۳۵۰۰ عضو دارد، رفع سکرت مقدور نشد.»
کمالی پور نیز در بحث عدم سیاست گذاری های مشخص و عدم تدوین اساسنامه و منشور اخلاقی و راهبردی انجمن؛ انتقادات را پذیرفت و این را یکی از ضعف های شورای جدید انجمن که اعضای آن کسرا دشتستانی (حیدر کاشف)، ثاره رتبه، جهانشیر محمودی و حمید پارسامهر می باشند، دانست. وی در ادامه افزود: «یکی از خصلت های بد شهرهای کوچک و مناطق ما، ضعف در کارهای گروهی و جمعی است. متاسفانه ما علی رغم توقعاتی که از شورای نویسندگان و مدیریتی انجمن داشتیم نتوانستیم شورایی فعال داشته باشیم. حتا قرار شد برای هر یک از اعضای شورا، نیز یک مشاور در نظر بگیریم و انجام هم شد اما شورای جدید نتوانسته این امور را ساماندهی کرده و شورایی کار را انجام دهد.»کمالی پور گفت: از وظایف شورا، یکی تدوین سیاست گذاری ها، تدوین مکتوب اساسنامه و منشور اخلاقی و پی گیری برای ثبت انجمن به عنوان یک تشکل مردم نهاد و غیرددولتی (NGO) بود که هیچ کدام تا کنون به مراحل پایانی نرسیده است.»
حیدر کاشف در باره ی صحبت های کمالی پور توضیحاتی ارایه داد و گفت: «من یک بار به دوستان انجمن گفتم تا موقعی که مسئولیت های اجرایی و مدیریتی در انجمن تفکیک نشده، شورا نمی تواند کاری انجام دهد. پیشنهاد من این است که امور اجرایی و ادمین ها، از بخش شورای سیاست گذاری انجمن تفکیک شود.»
سپس ثاره رتبه، از معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی زنان در عرصه های اجتماعی سخن گفت و به آسیب شناسی حضور زنان در فیس بوک و شبکه های اجتماعی پرداخت. وی گفت: زنان در محیط های فیس بوکی و گروه انجمن دوستداران دشتستان یکی از قشرهای آسیب پذیر می باشند. برای این مهم باید به طور جدی این آسیب ها را برای حضور فعال زنان در فیس بوک و عرصه ی اجتماعی برطرف و شرایط مناسب را فراهم کرد.
بخشی از حضار به نقش فرهنگ سازی در این زمینه ی خاص و استفاده ی بهینه ی از قابلیت های کارهای گروهی به ویژه انجمن دوستداران دشتستان اشاره کردند.
مینا باهنر در این زمینه گفت: «خانم ها باید خودشان فضای فیس بوک و مسایل پیش آمده را مدیریت کنند و ما می توانیم فضای انجمن را امن تر و مناسب تر برای حضور زنان کنیم.»
شکیبا از باهنر پرسید چه گونه؟! وی پاسخ داد: «با ارسال تذکر ادمین های انجمن به شخص خاطی و در صورت تکرار اخراج آن کاربر از انجمن.» شکیبا هم در پاسخ گفت: «ادمین ها، این کار را چندین مرتبه انجام داده اند؛ روابط شخصی افراد در فیس بوک، رتبطی به انجمن ها و کلوب ها ندارد.»
امید قایدی؛ دیگر عضو انجمن دوستداران دشتستان گفت: «خانم ها خودشان باید کنترل بیشتری داشته باشند؛ از پذیرفتن درخواست دوستی افراد ناشناس جلوگیری کنند» وی هم چنین گفت: «فیس بوک دارای امکاناتی هست که می توان از آن برای حفاظت حریم شخصی و خصوصی خود به عنوان کاربر استفاده کرد؛ امکاناتی هم چون آنفرد کردن، راپورت دادن و قابلیت شناسایی افراد و سپس پذیرش دوستی آن ها را پذیرفتن. من خودم به شخصه تا کسی را نشناسم، برای ارسال و یا پذیرش درخواست دوستی اقدامی انجام نمی دهم.»
بعد از این موضوع، بخشی از جمع و اعضای صفحه ی انجمن دوستداران دشتستان انتقادات و پیشنهادات خود را درباره ی عملکرد چندساله ی انجمن ارایه دادند.
امید قایدی گفت: بعد از تشکیل شورای مدیریتی، هیچ کار عملیاتی مانند قبل، انجمن مجازی دوستداران دشتستان انجام نداده است.
سپس مهدی پایدار از عملکرد ادمین ها و حضور مستمر آن ها در رخدادهای انجمن انتقاد کرد و گفت: «همین چند روز پیش آقای حسینی، به مدت ۴۸ ساعت انجمن را بست؛ چنین کارهایی باعث ریزش اعضا و دلسردی در کار جمعی می شوند. وی هم چنین گفت: در کار گروهی باید مدیریت مشارکت جویانه وجود داشته باشد نه مدیریت شخصی و احساس مالکانه نسبت به انجمن…»
سپس مهدی مظلومی، دیگر عضو انجمن دوستداران دشتستان گفت: «اعضای انجمن یک سری دغدغه های اجتماعی و اشتراکات فکری درباره ی مسایل شهر دارند، که لازم است از سوی انجمن پی گیری شود. متاسفانه سیاست گذاری های مسایل حوزه های شهری برازجان از جانب انجمن دوستداران مشخص نشده است.»
کمالی پور در پاسخ به این عضو انجمن گفت: «ما هدفمان در انجمن، معرفی توانمندی ها و امکانات بالقوه ی شهرستان دشتستان می باشد، انجمن خود را ملزم به ورود به همه ی مباحث شهری نمی کند و دلیلی ندارد اگر انجمن خود را وارد بحثی نکرد، او را باید به نقد کشید…»
محمد آقایان حسینی؛ از اعضای جامعه کنشگران مدنی برازجان در صحبت هایی به این نکته اشاره نمود که باید به ایده اولیه ایجاد انجمن دوستداران دشتستان که گروهی دوستی بوده، بازگشت و از ورود به سیاست و مباحث حاشیه ای دوری گزید. درباب صحبت های خانم رتبه نیز کاملن همدلی نشان داد و از این مساله حساس در دنیای مجازی و همچنین دنیای واقعی به عنوان یکی از مسائل حساس فرهنگی یاد نمود.
مجید عوض فرد در ادامه ی نقدهای اعضا دوستداران دشتستان گفت: «در واقع باید بگویم؛ انجمن دشتستانی ها، انجمنی انشعابی از انجمن دوستداران دشتستان است. هدف از راه اندازی انجمن دشتستانی ها و ترک گروه برخی از اعضای آن ناشی از انتقادات و ضعف هایی بود که در انجمن دوستداران دشتستان برطرف نشد. از جمله به این مشکلات می تواند به حضور پُررنگ ادمین ها در انجمن اشاره کرد. سو تفاهم ها، سوء نیت ها و پرخاشگری هایی که در انجمن دوستداران صورت می گرفت. با این که الان در انجمن دشتستانی ها، چندین ادمین وجود دارد، ولی حضورشان به عنوان ناظر در انجمن حس نمی شود.»مجید کمالی پور خطاب به مجید عوض فرد و اسفندیار فتحی، عملکرد انجمن مجازی دشتستانی ها را مورد سوال قرار داد و گفت: « شما که از عملکرد ما انتقاد می کنید و معتقد به پرخاشگری در انجمن دوستداران دشتستان هستید . خروجی انجمن اتان طی چند ماه گذشته چه بود جز در گیری های هتاکانه چند نفر از اعضا که منجر به اخراج آن هاتوسط ادمین هایی شد، که خود منتقد اخراج از انجمن دوستداران دشتستان هستند.»
در پایان نشست، بخشی از جمع اعتقاد به نقش پذیری اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تر انجمن دوستداران دشتستان در مسایل شهری داشتند و برخی نیز از انجمن به عنوان یک کلوپ تفریحی، سرگرم خواهانه و خانواده گی و مسایل فرهنگی انتظار داشتند و ورود به مباحث کلان سیاسی و اجتماعی حتا در حوزه ی دشتستان را وظیفه ی انجمن نمی دانستند. شاکر شکیبا – ادمین انجمن دوستداران دشتستان- بحث مدرسه و روستای کالو و معلم آن- عبدالمحمد شعرانی- را اشاره کرد که از طریق اینترنت و فیس بوک چه خدماتی توانسته به روستای کالو برساند و هم چنین باعث استخدام خود در اموزش و پرورش شود.
مهدی پایدار نیز از اعضای انجمن دوستداران دشتستان؛ قایل به این بود که انجمن توانایی ورود به شورای شهر و تاثیرگذاری در حوزه ی مسایل مدیریت شهری را دارد و می تواند چندین عضو در انتخابات بعدی شورای شهر برازجان داشته باشد. این عضو تاکید کرد: انجمن این پتانسیل و قابلیت را دارد و باید از آن استفاده ی بهینه را کرد.
اسماعیل حسام مقدم در جمع بندی جلسه به بیان دو رویکرد اصلی در بین اعضای انجمن دوستداران دشتستان اشاره نمود؛ یک رویکرد که به دنبال بازگشت به فضای اولیه انجمن هست و می خواهد همان فضای دوستی و ارتباط همدلانه بین اعضا را ایجاد نماید و رویکرد دوم که به سمت آینده رفتن هست و تلاش می کند تا با ایجاد نهادی مدنی و بیرون کشیدن یک فعالیت مدنی ساختار بندی شده، انجمن دوستداران دشتستان را به نهادی مدنی و تاثیرگذار در سطح جامعه تبدیل نماید. ایشان ادامه و آینده وضعیت انجمن دوستداران دشتستان را در پاسخ دادن به این دو پرسش و انتخاب بین این دو ارزیابی نمود.
در حال حاضر از سوی شورای انجمن دوستداران دشتستان، مراحل ثبت خود را به عنوان یک تشکل مردم نهاد غیردولتی در وزارت کشور دنبال می کند.
– از سوی رضا شبانکاره؛ عضو شورای نویسندگان هامون از صفحات هامون در هفته ی اخیر نشریات استان بوشهر و ویژه نامه جوانان و جامعه مدنی که توسط انجمن هامون تهیه و تدوین و با همکاری هفته نامه اتحادجنوب منتشر شده بود، گزارشی ارایه شد.
– چهل و ششمین عصرانه ی فرهنگی هامون به موضوع: «پاتوق؛ هویت شهری، تجربه ی مدنی» و پیوند آن با جامعه مدنی اختصاص دارد. این نشست با ارایه ی رضا شبانکاره- روزنامه نگار و عضو هیات موسس انجمن هامون ایران روز سه شنبه راس ساعت ۱۸ در محل دفتر هفته نامه اتحاد جنوب واقع در خیابان دکتر شریعتی، پاساژ شهرداری برگزار می شود. حضور همه ی آقایان و خانم ها در نشست های عصرانه ی فرهنگی هامون آزاد می باشد.
سلسه گزارش های نشست عصرانه ی فرهنگی هامون را می توانید در تارنمای هامون به نشانی www.hamooniran.ir دنبال کنید.