- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

وضعیت بحرانی ورزش در دشتستان

هامون در دو سال اخیر فعالیت هایش، همواره موضوع ورزش را مورد توجه و اهمیت قرار داده است؛ از این رو در صفحات هفتگی خود در مطبوعات استان بوشهر؛ تارنمای هامون و برنامه های عصرانه ی فرهنگی و به مناسبت های مختلف این موضوع را پوشش داده و خواهد داد. همچنین”هامون” در نخستین ویژه نامه جامعه کنشگران مدنی برازجان در طرحی از شورای شهر و شهرداری برازجان خواست تا مجموعه فرهنگی ورزشی شهرداری را راه اندازی نماید.

در راستای پرداختن به آسیب شناسی ورزش و جوانان؛ چهل و نهمین هفته ی عصرانه ی فرهنگی هامون؛ به موضوع آسیب شناسی ورزش شهرستان دشتستان پرداخته اختصاص یافت. حاضرین در نشست عصرانه ی فرهنگی هامون ابتدا به مسایل مختلفی از جمله عدم حمایت مسئولین از ورزشکاران و ضایع شدن حق آنان در میادین ملی و همچنین خانه نشینی ورزشکاران دشتستانی پرداختند. سپس نادر آزاده صحبت های خود را آغاز نمود.

وی در ابتدای سخنان خود گفت : «هر گاه از ورزش صحبتی می شود بلافاصله به این نکته می پردازیم که چرا دولت حمایت نمی کند؟ من باید عرض کنم  قبل از اینکه بریم سراغ بحث حمایت دولت باید بدانیم تا زمانی که نه تنها دولت بلکه حاکمیت به این مسئله باور نداشته باشد که با فعالیت های فرهنگی می توان معجزه کرد و خیلی از بحران ها را حل کرد، به جایی نخواهیم رسید. ابتدا باید این اعتقاد به وجود بیاید که با انجام کارهای فرهنگی که ورزش یکی از آن هاست، بسیاری از بحران ها را حل می کنیم. ما هنوز راجع به فرهنگ به تعریف کاملی نرسیده ایم. متاسفانه هر کس به شکلی فرهنگ را معنا می کند. از دید بنده به عنوانِ فعال فرهنگی فرهنگ چیزی متفاوت از دید شخصی است که ایدئولوژی خاصی را دنبال می کند. این باعث می شود که مسائلی پیش بیاید نظیر اتفاقی که چندی پیش درباره کنسرت رخ داد. باید نظام فرهنگ را برای خودش تعریف کند تا کسی سلیقه ای با فرهنگ برخورد نکند. بنده هنگامی که به عنوان مدیر اداره فرهنگ و ارشاد دشتستان خدمت می کردم بزرگترین چالش پیش رویم این بود که تعریف مشخصی از فرهنگ و فعالیت فرهنگی وجود نداشت.»

نادر آزاده در ادامه از عدم وجود برنامه ای مشخص برای «حرکت به سوی برنامه محوری» یاد کرد و افزود : «در این سال ها اصلن چنین برنامه ریزی ای نداشتیم و از این نقطه بسیار ضربه خوردیم. یک هیات برای فعالیت ورزشی می بایست برنامه محور باشد و این برنامه محوری زمانی قابل انجام است که میزان بودجه و حمایتی که دولت از آن به عمل خواهد آورد، واضح و شفاف باشد. در این صورت می توان برنامه ریزی و ارزیابی داشت. اما زمانی که دولت یک ریال در اختیار هیات ورزشی قرار نمی دهد نه می توان برنامه ریزی کرد و نه طبعن ارزیابی. در استان ما در حال حاضر هیچ گونه برنامه ای برای حرکت به سوی برنامه محوری نداریم چون متولیان ورزشی ما عنوان می کنند ما هیچ گونه شناختی در ابتدای سال از بودجه ی ورزشی مان نداریم! این یک آسیب جدی برای ورزش ماست.»

رییس سابق هیات فوتبال دشتستان اتحاد و همدلی را لازمه ی رشد ورزش در دشتستان دانست و خاطر نشان کرد: «متاسفانه در شهرستان ما به جای همدلی روحیه تخریب وجود دارد. به طور مثال عنوان می کنم همه ما از این گلایه مندیم که چرا از دشتستان نماینده ای در فوتبال کشور نداریم. خب هنگامی که پرسپولیس در سطح کشور حضور داشت خیلی ها این تیم را تخریب کردند. به مدیران و صاحبان پرسپولیس انگ دزدی زدند. »

ایشان آسیب بعدی را عدم حمایت بخش خصوصی از ورزش دانست و عنوان کرد : « باید به دنبال بخش خصوصی باشیم. بخش خصوصی اعم است از شخص و شرکت و کارخانه و غیره. من بارها عنوان کردم چرا خیّر مدرسه ساز و مسجد ساز داریم اما در حوزه ورزش خیّر نداریم؟ چرا در این زمینه فرهنگ سازی نکرده ایم؟ این نقدی است که بر ما ورزشی ها وارد است. مثلن شرکت سیمان دشتستان یا نفت وحدتیه را باید ملزم کرد تا به ورزش شهرستان کمک کنند و این امر همّت جمعی می طلبد. باید همه کمک کنند. هم مسئولان و  هم ورزش کاران و همچنین تشکل های مردم نهاد و رسانه های گروهی. »

رییس سابق اداره فرهنگ و ارشاد دشتستان در دوران اصلاحات؛ در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات اقتصادی باشگاه داران و ورزشکاران اشاره کرد و گفت « امروزه این قدر مشکلات اقتصادی و معیشتی به وجود آمده اند که دیگر کسی خودش را درگیر ورزش و مسایل این چنینی نمی کند. شرایط با گذشته بسیار متفاوت شده است. در گذشته همه ی هزینه های ورزشی مان را خود ورزش کاران پرداخت می کردند ولی باز هم بسیار لذت می بردیم. همدل بودیم. نباید کار را تعطیل کنیم و منتظر بمانیم دولت پول بدهد تا ورزش کنیم. باید به شرایط گذشته برگردیم تا بتوانیم فعالیت مستمر و خوبی داشته باشیم. » در این میان سبحان حیدری – عضو تیم بسکتبال –  در این باره گفت : « نمی توان به شرایط گذشته برگشت زیرا شرایط ورزش در جهان تغییر کرده است. اگر زمانی عباس جدیدی با ناخن های گِل گرفته – که ناشی از کار بر زمین زراعی بود – کشتی می گرفت و قهرمان جهان می شد اکنون نمی توان چنین انتظاری داشت. » آزاده در پاسخ گفت : « من هم با شما کاملا موافقم اما می گویم در شرایط فعلی باید چه کار کرد؟ باید به شرایط گذشته برگشت.»

سپس نادر آزاده در ادامه گفت : « طی سال های اخیر دولت در حوزه سخت افزار بد کار نکرده است. در اکثر شهر ها و روستا ها سالن ها و مکان های  ورزشی احداث گردیده اما از ورزشکاران حمایت نکرده است. دولت نباید تنها سالن بسازد، باید کاری کند که ورزشکاران – که اکثرا از خانواده های فقیر هستند –  بتوانند بدون هزینه ورزش کنند. وگرنه به مرور زمان سالن هایی خالی خواهیم داشت. » علی پیرمرادی از فعالان قدیمی ورزشی در این باره گفت : « هم اکنون هفت زمین چمن در برازجان وجود دارد در حالی که تنها دو تا سه تیم فوتبال فعال هستند و این یعنی تعداد زمین های ورزشی از تعداد باشگاه هایمان بیشتر است! »

آزاده در خصوص ورزش در مدارس هم گفت : « در گذشته اکثر ورزشکاران مستعد و موفق از مدارس بیرون می آمدند ولی اکنون ورزش مدارس بسیار ضعیف شده است. دبیری که وقت خود را صرف تربیت بازیکن و شرکت در مسابقات و موفقیت در آن ها می کند با دبیری که حتا در زنگ ورزش حضور هم ندارد تفاوتی از نظر دریافت حقوق و مزایا و حتی توجه لازم ندارد. خب می بینیم که پس از اندک زمانی دبیران دلسوز مان نیز از این عرصه کنار می روند. مدرسه مکان بسیار مهم و مناسبی برای توسعه و رشد ورزش است که در حال حاضر به آن پرداخته و توجه نمی شود. »

پس از اتمام صحبت های این فعال ورزشی،  یوسف اطمینان در باره ی آسیب های ورزش در دشتستان سخن گفت. وی مشکلات حوزه ی ورزش را به سه بخش ملی ، استانی و شهرستانی تقسیم کرد و افزود : « در بخش ملی، دو سازمان بالا دستی تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان – که مدیران شان از معاونان رییس جمهور بودند –  با هم ادغام شدند و به سطح یک وزارتخانه تنزل پیدا کردند. این مسئله آسیب جدی به ورزش کشور زد. در بخش استانی باید گفت مدیران ورزشی ما بسیار ناکارآمد و ضعیف هستند و طوری با هیئت های ورزشی برخورد می کنند انگار مسئولان هیئت ها «برده» آنان هستند. مسئولان اداره ی ورزش و جوانان باید منت این را داشته باشند که هیئت های ورزشی به عنوان بازوی اجرایی آن ها بدون مزد و رایگان برای شان کار کنند. متاسفانه مدیران ورزشی ما از مدیریت تنها پرستیژ آن را یاد گرفته اند. به طور مثال سال گذشته ۵ میلیارد تومان توسط وزارت نفت به ورزش استان کمک شد که بیش از ۳ میلیارد تومان آن به دو تیم فوتبال بوشهری اختصاص یافت. یا در مورد دیگری باید بگویم رییس هیات فوتبال استان مغایر اساسنامه ی مصوب فدراسیون فوتبال عمل می کند. چندی پیش ایشان رییس کمیته داوران دشتستان را برکنار کرد در حالی که مطابق اساسنامه این اختیار را ندارد و هیچ یک از مدیران هم با او برخورد نکردند. در بخش شهرستانی هم با مدیران بسیار ضعیفی رو به رو بوده ایم. مدیریت ورزشی یک مدیریت میدانی است نه این که در اتاق را بر روی خود ببندیم و بخواهیم شهرستان دشتستان را مدیریت کنیم. باور بفرمایید همیشه می بایست برای مدیر ورزش شهرستان از میزان و نوع فعالیت هیئت های ورزشی دشتستان توضیح داد. ایشان کمترین اطلاع را از ورزش شهرستان دارند.» این داور فوتبال در پایان خاطر نشان کرد : « با چنین مدیرانی روز به روز شاهد نابودی ورزش شهرستان خواهیم بود.»

مهدی دهقان، دبیر هیات دوچرخه سواری برازجان نیز در تایید صحبت های آقای اطمینان گفت : «بسیار وقت ها بوده که می بایست برای فعالیت التماس می کردیم.»  دهقان در ادامه گفت: «در سال های گذشته مسئولیت پذیری غیرورزشی ها در مدیریت هیات ورزشی ها و همچنین نبود مدیری از بدنه ی ورزش؛ خود آسیب های زیادی را به ورزش شهرستان دشتستان وارد کرده است.»

علی پیرمرادی (موسس باشگاه فرهنگی و ورزشی هما برازجان) و پیش کشوت این حوزه نیز مشکلات و موانع پیش روی ورزشکاران به ویژه فوتبالیست های برازجانی را مطرح کرد و گفت: «الان به راحتی دیگر امکان جذب جوانان به فعالیت های مستمر ورزشی امکان پذیر نیست. الان ما در شهربرازجان با اینکه چندین زمین ورزشی فوتبال داریم؛ اما می بینیم که باشگاه هایی که همین چندسال پیش هم به فعالیت می پرداختند و در سطح جنوب و حتا ایران به موفقیت هایی هم دست پیدا کردند؛ الان فعال نیستند و دیگر تیم داری نمی کنند؛ این نکته ی مهمی است ه باید دوباره تیم های ورزشی فوتبال احیا شوند.»

در ادامه ی نشست؛ عادل دهدشتی؛ معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار دشتستان نیز که به بهانه ی امر ورزش  در نشست عصرانه فرهنگی «هامون» حضور بهم رسانده بود؛ به ایراد صحبت هایی پرداخت و گفت: «برگزاری چنین نشست های فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر را امر مبارکی می دانم.» وی در ادامه گفت: «من در زمان معارفه ی خود در سمت معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری دشتستان گفتم؛ علاوه بر این که با توجه به حساسیت منطقه، به امر سیاسی و امنیتی شهرستان توجه خواهم داشت؛ اما حوزه ی «اجتماعی» نیز در عنوان این معاونت مشاهده می شود؛ که علاقمند هستم به این موضوع به طور ویژه اهمیت دهم. از این رو دوستان زیادی در حوزه فرهنگ و ورزش از مدتی که تصدی این سمت را در شهرستان دشتستان به عهده گرفته ام؛ با من دیدار داشته و از معضلات و مشکلات آنان در حوزه ی امور فرهنگی، اجتماعی و ورزش آگاه هستم.» وی خاطرنشان کرد: «بسیاری از معضلات اجتماعی را می توان با توجه به امر ورزش و اهمیت دادن به آن برطرف کرد و یا به طور چشم گیری کاهش داد.» معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری دشتستان گفت:« بنابر این نگاه ما در مجموعه فرمانداری مبتنی بر یک نگاه استراتژیک و عملی است و به همه ی دوستان ورزشکار و فعال حوزه ورزش شهرستان دشتستان پیشنهاد می دهم؛ برنامه ها و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب و تدوین شده به ما ارایه بدهند تا بتوانیم در سیاست گذاری های خود از آن بهره ببریم.» وی تصریح کرد: «تشکل های غیردولتی و مردم نهاد هر چند نمی توانند سیاست گذار باشند؛ اما می توانند دولت را در اجرای هر چه بهتر برنامه ها مشاوره داده و در امور فرهنگی و اجتماعی مشارکت داشته باشند.»

وی خاطر نشان کرد : «ما در دولت هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که ادغام سازمان های تربیت بدنی و جوانان نتیجه بخش بوده یا نه.» این مقام مسئول در ادامه گفت : « اگر دولت بخواهد از جوانان در عرصه عمومی بهره ببرد باید به ورزش بپردازد؛ زیرا بهترین حوزه برای جذب جوانان همین جاست. من به همه ی سازمان های مردم نهاد توصیه می کنم کار کارشناسی کنند و ما را یاری دهند.»
عادل دهدشتی خاطرنشان کرد: «ما به زودی با همکاری تشکل های مدنی و فعال در حوزه ورزش و با همکاری ورزشکاران، کارگروه ورزش را در فرمانداری دشتستان ایجاد خواهیم کرد؛ تا موانع و مشکلات ورزش شهرستان دشتستان در آن جا به صورت منسجم و برنامه ریزی شده پی گیری شود.»

نادر آزاده در پایان جلسه و با اشاره به صحبت های آقای دهدشتی گفت : «این فرصت را قدر بدانیم. با این نگاه مطلوب  فرماندار دشتستان و  دهدشتی؛ معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری دشتستان، من امیدوار هستم که گشایشی در امر ورزش شهرستان صورت خواهد گرفت.»

با توجه به گسترده گی مشکلات و موانع پیش روی ورزش شهرستان در حوزه ورزش قهرمانی؛ ورزش همگانی؛ ورزش بانوان، ورزش جانبازان و معلولین (توان جویان)؛ موقعیت ورزش در مدارس و آموزش و پرورش، ورزش در روستا و…. قرار شد، نشست های دیگر عصرانه ی هامون در ماه های آینده به موضوع ورزش بیشتر اختصاص یابد.

پنجاهمین نشست عصرانه ی فرهنگی هامون؛ سه شنبه مورخه ۱۰ تیرماه ۱۳۹۳ در دفتر هفته نامه اتحاد جنوب ساعت ۳۰/۱۸ برگزار می شود و حضور همه ی علاقمندان در این نشست آزاد می باشد. این نشست به موضوع «خردگرایی در شاهنامه با تاملی بر منظومه ی مهره ی سرخ اثر سیاوش کسرایی» با حضور و ارایه ی اسفندیار فتحی اختصاص دارد.