- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

ما از این وضعیت نگرانیم!

بیانیه ی جمعی از اهالی قلم؛ نویسندگان؛ هنرمندان؛ شاعران؛ روزنامه نگاران و فعالین مدنی در محکومیت ممنوع البیان شدن دوتن از چهره های ادبی استان بوشهر در مراسم شب داستان کولی کنار آتش

اشاره- هامون: در پی ممنوع البیان شدن دوتن از چهره های ادبی استان بوشهر؛ آقایان محسن شریف؛ خالق داستان های ورار؛ آس نحس، سال های تکراری و… و جلال خسروی؛ شاعر پیش کسوت هم استانی و مبدع شب های شعر قاصد روزان ابری در دهه ی هفتاد و هشتاد و خالق کتاب شعر باوری به حجم گلوله؛ کی وقت داری به هم برویم و اگر بمیری بیچاره می شوم عزاییل جان! در شب داستان «کولی کنار آتش» که از سوی انجمن اهل قلم برازجان برگزار شد؛ موجب اعتراض فعالین فرهنگی و مدنی استان بوشهر قرار گرفت. از این رو ایشان در بیانیه یی این حرکت غیرمدنی و جزم اندیشانه را از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر تحت مدیریت دولت تدبیر و امید را محکوم کرده و خواستار توقف چنین حرکت هایی در زمینه ی فرهنگ و هنر استان بوشهر و شهرستان دشتستان شدند. در ادامه متن این بیانیه را می خوانید:

با استقرار دولت تدبیر و امید و موضع گیری های خردمندانه دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و علی جنتی در جایگاه وزیر ارشاد و عنایاتی که ایشان نسبت به اهالی فرهنگ، ادب و قلم از خود نشان دادند و همچنین تاکیدی که رئیس جمهور محترم بر تکریم ارباب قلم واصحاب فرهنگ داشتند روحی تازه در کالبد خسته و زخم خورده اهالی هنر و قلم دمیده شد و انتظار م یرفت که نهادها و ارکان زیر مجموعه دولت و به خصوص اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این مهم را سرمشق و سرلوحه کار خویش قرار داده و امروزی بهتر از دیروز را برای اهالی قلم رقم بزنند. امید بود که مسئولان مربوطه در مواجهه با هنرمندان گره از جبین بگشایند و با تساهل و مدارایی که یاد آور دوران پویایی، شکوفایی و رورنق بازار هنر ( دوران اصلاحات ) است، با آنان به تعامل بپردازند؛ امید بود که قلم ها دیگر نلرزند و گفتنی ها ناگفته نمانند.امید بود که مسئولان اداره فرهنگ فعالین این عرصه را به چشم آشنا ونه غریبه ای از دیار دیگر دیده و رابطه ای بر اساس اعتماد متقابل با آنان برقرار کند.

اما متاسفانه با رفتار و در واقع برخوردی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با دو تن از اهالی قلم  داشت  موجبات دلسردی و ناامیدی را در میان هنرمندان این دیار فراهم کرده وکسانی را که پس از سالها انتظار بازتر شدن فضا، خود را آماده آغازی دوباره برای فعالیتهای فرهنگی و ادبی میکردند دوباره در هاله ای از تردید و ابهام فرو برد.

در تاریخ ۱۲/۵/۹۳ شب داستانی با عنوان ” کولی کنار آتش ” به همت انجمن داستان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برازجان برگزار شد که قرار بود دو تن از فعالین ادبی شناخته شده در محافل ادبی کشور  آقایان محسن شریف و جلال خسروی در آن به سخنرانی بپردازند، اما در کمال نایاوری شنیده شد که اداره کل فرهنگ و ارشاد  ایشان  را ممنوع البیان اعلام نموده و بدین ترتیب مانع سخنرانی آنان شده است.

امید است که این موضوع سوء تفاهمی بیش نبوده و با توضیح آن اداره کل بر طرف گردد، در غیر این صورت جای بسی تاسف است که اینگونه بر خوردها در زمان دولتی صورت میگیرد که خود منادی تساهل و مدارای با صاحبان اندیشه و قلم است، قابل ذکر است که آقایان محسن شریف و جلال خسروی در دولت قبل با این احکام مواجه نشده و محدودیتی برای سخنرانی نداشته اند!

لذا ما امضا کنندگان این بیانیه بر آنیم که اینگونه برخوردهای حذفی موجب وهن دولت و برخلاف سیاستهای فرهنگی جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم وباعث سرخوردگی، دلسردی و در نتیجه انفعال هنرمندان و قلم به دستان می شود، و از آن اداره کل می خواهیم که با پاسخ و توضیحی روشن موجبات رفع نگرانی و روشن شدن اذهان ما را فراهم آورد.                                             ۱۶/۵/۹۳

 جمعی از اهلی قلم، هنر، روزنامه نگاران؛ نویسندگان و فعالین مدنی استان بوشهر- انجمن هامون ایران؛ تارنمای هامون؛ جامعه کنشگران مدنی برازجان؛ انجمن اهل قلم برازجان؛ سرویس ادبی پرنیان هفته نامه بیرمی