- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

نقش سازمان های غیر دولتی در توسعه و معیشت پایدار

در گذشته کنش های عمومی و اعمال حق حاکمیت و قدرت اجتماعی تنها از طریق دولتها و یا هر نظام و دستگاه مستقر دیگر حکومتی و فقط با توجه به نیرو، امکانات و تمایلات آنها به صورت یک سویه صورت می گرفت اما با پیشرفت جوامع و به ویژه توسعه صنعتی و اجتماعی آنها زمینه حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی و نهادهای خارج از حکومت به شکل های مختلف فراهم گردید و ملت ها و نیروهای مردمی در غالب ساختارها و سازمان های مختلف اجتماعی به صورتی گام به گام وارد فرآیند تصمیم گیری، اجرا و ظرفیت سازی انجام فعالیت های مختلف و سازماندهی شده سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شدند.

به مرور ساختار کلی جامعه و روابط ما بین آن از یک سیستم دو بخشی به مفهوم دولت (حکومت) و ملت به تقسیم بندی چهارگانه ای منتهی گردید که امروزه نیز ادامه دارد به صورتی که در جوامع متمدن امروزی بخشهای دولتی، خصوصی و تجاری، سازمان های غیردولتی غیر اقتصادی و جوامع محلی (در مورد هر واقعه اجتماعی جامعه محلی متفاوت است) هر یک دارای حقوق، مزایا، وظایف و امکانات متفاوتی هستند و در فرآیند اجرای پروژه های مختلف هر یک اهداف خود را دنبال خواهند کرد.
با توجه به این شرایط جوامع توسعه یافته می کوشند تا ضمن توجه به خواسته ها و منافع هر یک از این بخشها در عین حفظ استانداردهای علمی، انسانی و محیط زیستی و با یاری گرفتن از نظرات و تحقیقات مراکز و کارشناسان علمی و دانشگاهی از تمامی نیروها و امکانات موجود در این بخشها استفاده نمایند البته در آن کشورها با توجه به قدرت گرفتن جامعه مدنی و توازن قوای بخشهای دولتی و غیر دولتی و حضور رسانه های ارتباط جمعی غیر وابسته به دولت خواه ناخواه چنین شرایطی ایجاد می گردد.
در این جا سازمان های غیر دولتی در اشکال مختلف و با موضوعات فعالیت گوناگون نقش مهمی را در فرآیند بهسازی اجتماعی و حرکت به سوی توسعه پایدار و هدفمند ایفا خواهند نمود.
این مجموعه ها به عنوان نمایندگان وجدان اجتماعی و مروجان فرهنگ حرکت گروهی و کار تیمی می توانند ضمن ارتباط سازنده با بخشهای مختلف اجتماعی و دانشگاهی ، در تصمیم سازی ها نیز همگام با بخش های دولتی و خصوصی تلاش نمایند.
علاوه بر این توانمد سازی و ظرفیت سازی فعالان مدنی و جوامع محلی از دیگر قابلیت های این نهادهاست. در این راه تشکل های ملی و با سابقه ای همچون «ضحی ایرانیان» با محوریت فعالیت های اجتماعی و اقتصادی در راستای زدودن محرومیت ، انجام پژوهش های کاربردی در این راستا و پرداختن به تامین معیشت پایدار جوامع محلی می تواند حرکتی ماندگار در راستای دستیابی به آینده ای امیدوار کننده و هم راستا با تدبیر و دور اندیشی مسئولان و برنامه ریزان دولتی باشد که امید است در سایه حضور دولتمردان جدید و مردمی با حضور و تلاش علاقه مندان و نیروهای باتجربه مدنی این مهم به خوبی محقق گردد.

” بابک مغازه ی” از اعضای هییت مدیره “مؤسسه ضحی ایرانیان “

درباره اهداف راه اندازی تشکل غیردولتی “موسسه ضحی ایرانیان”

گفتاری کوتاه از سرکار خانم “طاهره مشهدی” مدیرعامل سابق و عضو هیئت رئیسه جدید در خصوص دلایل شکل گیری این موسسه و اهداف موسسه “ضحی ایرانیان”

در بررسی های اولیه جوامعی که از یک رکود اجتماعی به لحاظ کاستی های فرهنگی و نبود اندیشه های علمی برخوردار بوده اند به عمل امده نیاز به مطالعات توسعه گرا در جهت زدودن غبار سنگین محرومیت از چهره این جوامع نقش اولیه و اصلی را بازی میکند . بررسی ریشه ها و علل عقب ماندگی این مناطق با توجه به پتانسیل های موجود در هر منطقه مهمترین راه اقدام در جهت حذف عوامل محرومیت در این مناطق است.
موسسه ضحی ایرانیان یک موسسه مطالعاتی _اجرایی در حوزه عمران اجتماعی است. از انجاکه الزامات پر شمار، مهم و پر مسئولیت در جهت محرومیت زدایی و توسعه انسانی پایدار وجود دارد. موسسه ضحی ایرانیان سعی در ارائه راهکارهای نوین در جهت رفع محرومیت از سطح جامعه را دارد و ابعاد گسترده محرومیت های اجتماعی (انسانی) را می توان از آنها به فقر و گرسنگی، بی سوادی و عدم دسترسی به آموزش مناسب، بیکاری جوانان و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از، محرومیت های زنان نابرابری جنسیتی در دسترسی به منابع قدرت، عدم توجه به اصول توسعه پایدار به ویژه تخریب منابع زیستی و …… اشاره کرد، مورد مطالعه با نگاهی توسعه گرا و علمی و ریشه ای قرار میدهد و به دنبال آن راهکارهای علمی و عملی در جهت رفع فاکتورهای محرومیت ارائه می کند.
موسسه ضحی ایرانیان با ریشه یابی علل عدم توسعه نسبی و پرداختن به زیر ساخت های اجتماعی و اقتصادی در هر منطقه و بررسی های علمی به کمک کارشناسان تمام رشته های مورد نیاز و تدوین طرح های جامع در صدد رفع فاکتورهای محرومیت از چهره این مناطق است.
در واقع می توان گفت حوزه مطالعات موسسه ضحی ایرانیان با دو هدف عمده اجتماعی و اقتصادی تقسیم می شود:

۱. اهداف اجتماعی: موسسه ضحی ایرانیان معتقد است که علل عدم توسعه فرهنگی _ انسانی با توجه به پیشرفتهای علوم در سطح یک جامعه کلان، بیانگر عدم توجه به شاخصهای توسعه و کمبود مطالعه و تحقیق در زمینه های توسعه نیافتگی است. در بخش اهداف اجتماعی موسسه ضحی ایرانیان مسایلی از قبیل آموزش، درمان، تفریح، ایجاد رغبت و شور در میان نسل حاضر برای سازندگی در آینده و … را مورد توجه قرار میدهد و با مطالعات توسعه نگر و بررسی زمینه های فرهنگی و انسانی در منطقه مورد مطالعه سعی در ارایه طرح هایی در جهت هدف اولیه و اصلی موسسه که زدودن چهره فقر از هر نوعی و توانمند سازی مناطق محروم است می کند.

۲ . اهداف اقتصادی:  موسسه ضحی به دنبال اهداف اقتصادی خود به انجام اقدامات کارشناسی در زمینه های اقتصادی همچون علل عدم جذب سرمایه های پراکنده و عدم اشنایی صاحبان سرمایه و حرف گوناگون با چگونگی سرمایه گذاری و توسعه صنعتی می پردازد و در مرحله اول در طی یک مطالعه جامع میزان سرمایه در منطقه را مورد مطالعه قرار میدهد و نقاطی را که باعث برهم خوردن توازن میان توانمندیها و نتیجه عملکرد اقتصادی میشود را شناسایی و در مرحله بعد در جهت رفع این نقاط اقدام به ارائه طرح های ترمیمی به سازمانها و نهاد های ذیربط در منطقه می کند.

((ضحی ایرانیان یک موسسه مطالعاتی _ اجرایی با هدف افزایش توانمندی ها در حوزه محرومیت های اجتماعی است. این موسسه غیر سیاسی غیر دولتی غیر انتفاعی و داوطلبانه با شماره ثبت ۱۶۸۴۱۴/۸/۱ از وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران با حوزه فعالیت ملی است.
لازم به ذکر است که این موسسه فعالیت های خود را پس از چند سال وقفه به دلایل عمده ، مجدد آغاز کرده است. علاقه مندان به حوزه های اجتماعی و فرهنگی و همچنین علاقه مند به حضور در کمیته های بسیاری که در این موسسه پبش بینی شده است، قصد دارند حضور یابند از تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ به بعد می توانند در این موسسه با عنوان فعالین مدنی حضور به عمل برسانند.))