- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

ماه در محاق

بیست و سومین جشنواره استانی تئاتر ماه بوشهر روز پنج شنبه ۲۴ مرداد ماه به کار خود پایان داد. این جشنواره از ۲۰ مرداد و با حضور هفت نمایش از شهرستان های بوشهر، دشتستان ، تنگستان، دیر و خارک در بوشهر برگزار شد.در روز اول  این جشنواره نمایش های “مدال یک قهرمان” به نویسندگی و کارگردانی “حسن فخاری” و  “سرخورده” به نویسندگی “یونس حیدری” و کارگردانی “مجید میرزایی” اجرا شدند.

در روز دوم نیز در ساعت ۱۷ نمایش “شیوع درد تاریخ” به نویسندگی”جواد صداقت” و کارگردانی “سعید گلچمن”در پلاتو استاد “رمضان امیری”به اجرا درآمد. سپس در ساعت ۱۹ نمایش “خط سرخ” به نویسندگی “حمیدرضا نعیمی” و کارگردانی “قحطبه فخرایی” در پلاتو استاد صغیری به روی صحنه رفت.  در پایان این روز نیز نمایش “اقبال اقبالو” به نویسندگی و کارگردانی “مرتضی فیروزی” در پلاتو رمضان امیری به اجرا درآمد.

روز سوم این جشنواره به نمایش های بخش تجربه های جوان اختصاص داشت که نمایش های «بچه های خاکستری» کاری از الهام چنانی از جزیره خارک و نمایش « خاک » به کارگردانی محمد امین مسروریان از بوشهر اجرا گردیدند.

جلسات نقد و بررسی نمایش های اجرا شده نیز پس از اجرای هر نمایش برگزار می شد که محمدرضا آزاد منتقد تئاتر و مدرس دانشگاه به بررسی و تحلیل این آثار می پرداخت.  اجرای جلسات نقد و بررسی به عهده ی جواد متین – بازیگر تئاتر – بود.

این جشنواره با استقبال تماشاگران رو به رو گردید و برخی از نمایش ها دو اجرا داشتند اما گرمای هوا و ظرفیت کم سالن های نمایشی موجب نارضایتی تماشاگران شد. از طرفی تعداد عوامل اجرایی نیز بیش از جشنواره های مشابه بود! در این میان از نقاط قوت این جشنواره می توان به اجرای نمایش ها با کم ترین تاخیر اشاره کرد.

فرید میرشکار دبیر این جشنواره در مراسم اختتامیه از حضور تماشاگران و آقای حسینعلی شوندی به عنوان داور و محمدرضا آزاد به عنوان منتقد تقدیر کرد. وی از کیفیت نمایش ها انتقاد کرد و گفت : « چندی است که از سال هایی که نمایش های خوبی در بوشهر اجرا می شد فاصله گرفته ایم و برای برگشت به آن روزها باید تلاش بیشتری کنیم.»

آقای میرشکار در ادامه افزود : « حدود ۲۴ متن به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۱۸ متن به مرحله بازبینی راه یافتند. در این میان ۴ اثر انصراف دادند و هیئت بازبین متشکل از علیرضا میرشکاری، صادق سعیدی و مهدی ضیغمی ۵ اثر را برای راهیابی به بخش مسابقه جشنواره انتخاب کردند. در همین حال بخش تجربه های جوان که برای اولین بار به این جشنواره اضافه شده بود با حضور دو نمایش از خارک و بوشهر برگزار شد. این در حالی است که امسال در برخی استان ها این بخش برگزار نشد. »

این مراسم که در سالن شهید آوینی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد با استقبال هنرمندان شرکت کننده و علاقه مندان رو به رو شد.

در پایان مراسم آراء هیئت داوران متشکل از فرید میرشکار، علیرضا میرشکاری و حسینعلی شوندی قرائت شد و برگزیدگان این جشنواره در بخش های مختلف معرفی شدند.  آرای هیئت داوران به شرح زیر است :

( بخش صحنه ای بزرگسالان)

 

۱) بخش « طراحی پوستر و بروشور» ؛

 طراح پوستر و بروشور نمایش «سـر خورده »آقای «مجید میرزایی » از « بوشهـر»

۲) بخش « طراحی صحنه یا صحنه آرایی » ؛

صحنه آرا  یا  طراح صحنه  نمایش «شیوع درد تاریخ » آقای « امین رسولی عرب » از « اهرم »

۳) بخش « موسیقی نمایش » ؛

آهنگساز نمایش  « سرخورده » آقای «سید بزرگمهر صفوی » از « بوشهر»

۴) هیات داوران در بخش های «طراحی نور » ، « طراحی گریم و چهره پردازی» و« طراحی لباس و جامگان » به هیچ انتخابی دست نیافت.

۵) بخش « بازیگری زن » ؛

« بازیگری سوم زن » ؛

سرکار خانم « مژده جهانگیری » ایفاگر نقش « مادر» در نمایش «خط سرخ » از « دیـر»

سرکار خانم « الهام دهقانی » ایفاگر نقش « زینو» در نمایش « اقبال اقبالو » از « بوشهر»

« بازیگری دوم زن » ؛

سرکار خانم  «هاله ولی زاده »بازیگر نمایش «سرخورده » از « بوشهـر»

« بازیگری اول زن » ؛

سرکار خانم  «پریسا زاهدی »ایفاگر نقش « ماه تاج » در نمایش «سرخورده » از « بوشهـر»

۶) بخش « بازیگری مرد» ؛

« بازیگری سوم مرد» ؛

آقای« علیرضا خورموجی» ایفاگر نقش « اقبالو » در نمایش «اقبال اقبالو » از « بوشهـر»

آقای « علیرضا بحرینی » ایفاگر نقش « نفس حـر » در نمایش «مدال یک قهرمان » از « دشتستان»

« بازیگری دوم مرد» ؛

آقای« محمد امین مسروریان » ایفاگر نقش « طوفان » در نمایش «سرخورده » از « بوشهـر»

« بازیگری اول مرد» ؛

آقای « محمد لاریان » ایفاگر نقش « فیروز » در نمایش «سرخورده » از « بوشهـر»

۷) بخش « نمایشنامه نویسی» ؛

هیات داوران هیچ اثری را حائز دریافت رتبه های اول تا سوم جشنواره ندید ولیکن با توجه به اولویت های انتخاب متون جشنواره بدون هیچ اولویتی از نویسندگان ذیل تقدیر و تجلیل  به عمل آمد .

آقای « جواد صداقت » نویسنده نمایش«شیوع درد تاریخ » به خاطر توجه و نگاه به زندگی جانبازان و دفاع مقدس.

آقای « حسـن فخاری » نویسنده نمایش«مـدال یـک قهرمان » به خاطر پرداخت با مضمون و محتوای تاریخی ، دینی و مذهبی.

آقای « مرتضی نوری فیروزی » نویسنده نمایش« اقبال اقبالو » بخاطر پرداختن به تئاتر بومی و فولکلور جنوب.

۸) بخش « کارگردانی نمایش» ؛

« کارگردانی سوم نمایش» ؛

آقای « مجید میرزایی » کارگردان نمایش «سرخورده » از « بوشهـر»

« کارگردانی دوم نمایش» ؛

آقای  «سعید گلچمن »کارگردان نمایش «شیوع درد تاریخ» از « اهرم »

« کارگردانی اول نمایش» ؛

هیات داوران در این بخش به انتخابی دست نیافت .

۹)  آثار منتخب جشنواره در بخش بزرگسالان – صحنه ای / جهت حضور در مرحله ی منطقه ای کشور  ؛

هیات داوران بدون هیچ گونه اولویتی و مشروط به تصحیح و رعایت موارد مطروحه و منوط به بازبینی مجدد جهت حضور در مرحله ی منطقه ای کشور بدین شرح اعلام می دارد .

۱)     نمایش شیوع درد تاریخ  به کارگردانی سعید گلچمن از اهرم

۲)     نمایش سرخورده به کارگردانی مجید میرزایی از بوشهر

۳)     نمایش ؛  اقبال اقبالو   به کارگردانی  مرتضی نوری فیروزی  از بوشهر

۱۰)  آثار منتخب بخش تجربه های جوان ؛  جشنواره جهت حضور در مرحله ی منطقه ای کشور  ؛

     هیات داوران  با اولویت انتخاب آثار راه یافته به بخش نهایی تئاتر بدین شرح اعلام می دارد.

۱)     نمایش بچه های خاکستری کاری از سرکار خانم الهام چنانی از جزیره خارک

۲)      نمایش خاک به کارگردانی محمد امین مسروریان از بوشهر

۳)

کلیه گروه ها (منتخبین بخش های بزرگسالان و جوان) می بایست پس از انجام تغییرات نهایی نسبت به تهیه یک نسخه از فیلم اجرا ی نمایش خود  در قالب CD  اقدام نموده و جهت داوری نهایی به حوزه هنری مرکز  ارسال نمایند.

هیات داوران  بیست و سومین جشنواره تئاتر سوره ماه حوزه هنری استان بوشهر ؛ مرداد ماه ۱۳۹۳

حسینعلی شوندی   /  فرید میرشکار   /   علیرضا میرشکاری

بیست و سومین جشنواره استانی تئاتر ماه از ۲۰ تا ۲۴ مردادماه در سالن های استاد صغیری و استاد امیری مجتمع فرهنگی هنری بوشهر برگزار شد. دبیر این جشنواره آقای فرید میرشکار بود. آثار این جشنواره نمی توانند در جشنواره تئاتر فجر شرکت کنند و تنها برگزیدگان جشنواره سراسری ماه به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه می یابند.

در پایان باید گفت جشنواره امسال به عقیده بسیاری از هنرمندان، از کیفیت پایین تری نسبت به دوره های گذشته برخوردار بود. دبیر جشنواره در سخنانش در مراسم اختتامیه و هیئت داوران در بیانیه شان به پایین بودن کیفیت آثار اشاره داشتند. بسیاری از هنرمندان نام آشنا در این جشنواره حضور نداشتند. آثار شرکت کننده از کیفیت بالایی برخوردار نبودند. جشنواره تئاتر ماه از جشنواره های معتبر کشور و استان است اما در این دوره « ماه در محاق» بود و با کیفیت و اعتبار دوره های قبلی بسیار فاصله داشت. گویا در همه ی جشنواره ها به سرعت به عقب می رویم. به اطمینان باید گفت برای جلوگیری از این روند راهی جز پرداختن به اجراهای عمومی نیست. نکته ی جالب این است که علی رغم پایین بودن آثار شرکت کننده در این جشنواره، از هفت نمایش شرکت کننده پنج اثر به جشنواره منطقه ای تئاتر ماه راه یافت! گویا این اتفاق به سیاست های جشنواره بر می گردد. شور و شعف برخی هنرمندان جوان از گرفتن جایزه های مختلف در چنین جشنواره هایی بسیار جالب بود. تا جایی که محمدرضا آزاد – منتقد جشنواره –  خطاب به یکی از این هنرمندان جوان گفت : « باید آرزوهای تان بزرگ تر از این ها باشد. » البته نگارنده قصد ندارد ارزش های این جشنواره یا جشنواره های مشابه را زیر سوال ببرد. تنها می خواهم همه گان را به دقت و تامل بیشتر دعوت نمایم شاید جشنواره ها و آثار نمایشی آینده از کیفیت بهتری برخوردار باشند. آمین!

 

عکاس: امین چاهشوری