- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

در حمایت از اقشار نیازمند و آسیب‌پذیر جامعه

پیشنهاد اول: کمک های غیر نقدی

طراحی یک سامانه جامع اینترنتی برای مشاغل و تخصص های مختلف به این شکل که به صورت داوطلبانه هر شرکت، موسسه، فروشگاه، بیمارستان و هر کسی در حوزه تخصص خودش که دوست دارد درصدی هرچند کم از خدمات و یا اجناسی رو که می تواند به طور رایگان یا با تخفیف به افراد نیازمند ارایه  بدهد ثبت نماید . به عنوان مثال در بخش پزشکان سایت، یک پزشک می تواند مشخصات و آدرس مطب خود را ثبت نموده و تعیین نماید  که مثلا  هفته ای سه تا بیمار نیازمند به صورت رایگان ویزیت گردد. یا یک  مرکز آموزشی می تواند به ازای هر کلاس بیست نفره، یه دانش آموز نیازمند با استعداد رو پوشش بدهد. به این ترتیب افراد نیازمند هم با ثبت مشخصه هایشان در داخل سامانه، به صورت محرمانه و یا مراجعه حضوری به مرکز خیریه، پس از احراز هویت و تحقیقات لازم جهت اثبات نیازمند بودن واقعی آنها ، متناسب با نیازهایشان و با مدیریت موسسه از سرویس های رایگان مشاغل این پایگاه استفاده نموده  و یا به مراکز ثبت شده مختلف معرفی می شوند

مزایای این طرح:

حذف پول نقد: به دلیل اینکه تکدی پروری یکی از آفت های نامحسوس موسسات خیریه سنتی است، با حذف چرخه پول نقد، مستقیما نیاز نیازمند برطرف می گردد.

افزایش اعتماد: با حذف پول نقد، اعتماد مردم به کمک های بشردوستانه افزایش  می یابد؛ هم از جانب موسسه که دیگر پولی نیست که  مورد سو استفاده واقع گردد و هم از جانب نیازمند که  سلامت خود را بهتر مدیریت می نماید

 فرهنگ سازی: این  روند، فرهنگ کمک به نیازمندان واقعی به روش صحیح و هوشمندانه را  در جامعه رواج داده  و باعث برچیده شدن تکدی گری و تکدی پروری در بین مردم می گردد.

 کاهش تورم: افزایش حجم گردش پول در جامعه موجب افزایش تورم می گردد  در حالی که کمک های غیر نقدی تاثیر بر تورم نخواهد داشت  و این موضوع دوباره به نفع نیازمند خواهد بود

تبلیغات ، افزایش رقابت و محبوبیت: این کار می تواندباعث رونق مشاغل گردد  زیرا  وقتی تقاضای  بازار در سطح پایینی قرار دارد ارایه دهندگان خدمات می توانند  با ارایه خدمات رایگان رونق دوباره ای از طریق تبلیغات صحیح و سالم به  کسب و کار خود بدهند  و حتی  در زمان رونق بازار نیز برای ارایه دهندگان خدمات بسیار سودمند خواهد بود.  حتی می تواند به عنوان یک فروشگاه مجازی فعالیت نماید که ارایه دهندگان کالا و خدمات، در کنار کمک به نیازمندان، فرصت مناسبی برای فروش کالاها و خدمات خود فراهم  می آ ورند.

 درآمدزایی: راه اندازی این سامانه  وافزایش مخاطب،  موجب جذب تبلیغات ودرآمد زایی برای موسسه های خیریه می گردد

 کاهش هزینه ها: فرض کنید یه نیازمند سرطانی باید از یک نقطه دور دست به تهران مسافرت نماید  می توان حمل و نقل مسافر، بیمارستان، آزمایشگاه و محل اسکان بیمار را مدیریت نموده و این خود در کاهش  هزینه بیمار بسیار  موثر خواهد بود.

سهیم شدن کل جامعه در ارتقای سلامت جامعه:  مشارکت عموم مردم به هر طریقی و با هر دانش و تخصصی موجب  ارتقای سلامت جامعه می گردد

و …

پیشنهاد دوم: مدیریت کمک های نقدی

طراحی یک سیستم قابل اعتماد و مردم پسند برای رسیدگی به کمک های نقدی مردم نقش بسیار سازنده ای در ارتقای سلامت جامعه خواهد داشت.

مثلا با جمع آوری کمکهای نقدی، می توان کارگاهایی را برای اشتغال به کار افراد فراهم نمود.

پیشنهاد سوم: فرهنگ سازی در خصوص نذری هاو سفرهای زیارتی

با تبلیغات مناسب باید تلاش گردد در صورت امکان به جای رفتن به سفر های زیارتی برون مرزی، هزینه این سفرها در جهت ارتقای سلامت جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

البته در این روشها، برای حفظ کرامت انسانی نیازمندان و عدم امکان شناسایی آنها  در زمان استفاده از خدمات، باید از راهکارهای صحیح بهره برد؛ مثلا بکارگیری کارت های هدیه بانکی مخصوص که از لحاظ ظاهر مثل سایر کارت های بانکی هستند اما امکان برداشت وجه از اونا وجود ندارد و یا استفاده از کارت هایی که با همکاری یک سازمان، صرفا جهت مصارف خاصی توزیع شده و قابلیت شارژ مجدد را دارد. در هر صورت و به هر شکل، این کالابرگ  مجازی باید چند قابلیت کلیدی داشته باشد ؛ یکی اینکه فقط برای همان شخص و برای همان خدمات  قابل استفاده باشد و دیگر اینکه حتی خود ارایه دهنده خدمات هم امکان شناسایی و تفکیک مشتریان نیازمند را از سایرین نداشته باشد تا به این طریق هم آبروی نیازمندان حفظ گردد و هم تغییری در کیفیت خدمات ارایه شده به آنها احساس نگردد.

نکته آخر اینکه نحوه پیاده سازی، شناسایی، جذب، احراز هویت، محرمانگی اطلاعات، شفاف سازی و انجام اصولی و صحیح مراحل کار، اهمیت ویژه ای در پیشبرد این پروژه دارد و باید در ابتدا، تبلیغات و بازاریابی گسترده ای صورت بگیرد که با رعایت این موارد و جلب اعتماد عمومی، حتما عده زیادی به صورت داوطلبانه همراهی خواهند کرد .

با آرزوی شادی و تندرستی برای همه انسانها