- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

نبود سینما؛ آسیبی جدی در برازجان

امروزه رفتن به سینما به امری بسیار عادی تبدیل شده  و افراد به صورت انفرادی، خانوادگی و یا دوستانه برای پر کردن بخشی از زندگی خود به سینما می روند. سینما؛ مکانی که برای تفریح سالم جامعه در کنار دیگر مکان های تفریحی در نظر گرفته شده است. ولی متاسفانه در شهر برازجان به دلیل نبود سینما این نوع تفریح و پر کردن اوقات فراغت به دور از ذهن پنداشته می شود. شهر برازجان با جمعیتی بالغ بر صدو بیست هزار نفر؛ متاسفانه فاقد سینما می باشد. این در حالی است که سینما یکی از مواردی است که در آن به مقوله ی فرهنگ بسار تاکید دارد و اندیشه ها  و افکار مردم به سوی دستاوردهای هنری بر روی پرده سینما سوق داده می شود و این امر سبب رشد فرهنگ در جامعه می گردد. داریوش غریب زاده؛ مستندساز بوشهری در خصوص نبود سینما در برازجان می گوید:” من نمی توانم تصور کنم شهری وجود داشته باشد و در آن سینمایی نباشد. اصلن برای من قابل تصور نیست! باید توجه داشت که هر جا که یک جامعه را از یک اتفاق فرهنگی محروم کنیم در قبال آن باید منتظر آن باشیم که آن جامعه به نوعی دچار آسیب شود. اگر ما سینما درست نکنیم باید زندان درست کنیم، باید کانون اصلاح و تربیت درست کنیم و باید پلیس را گسترش دهیم. اگر کتابخانه احداث نکنیم باید به جای آن ساختمان هایی برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی احداث کنیم و این  یک امر بدیهی است البته هم از لحاظ  فرهنگی و هم آموزشی و هم مسایل اقتصادی. واقعن برای من تاسف بار است که برازجان با این پیشینه تاریخی و فرهنگی در حال حاضر سینما نداشته باشد. برای من عجیب هست.”

در حال حاضر؛ نبود حتا یک سینما در شهری با قدمت و پیشینه تاریخی برازجان به معضلی بسیار جدی تبدیل شده و بعد از سینما  تربیت که تعطیل شد دیگر در شهر برازجان سالن سینمایی دایر نگردید. در کتاب “تاریخ سینمای بوشهر” نوشته حمید موذنی مهمترین دلایل تعطیلی سینما تربیت؛ دومین سینمای برازجان را تغییر پست عبدالکریم دانش پژوه؛ مسئول امور سمعی و بصری سینما می داند و در کنار آن به مواردی مانند راه اندازی و ایجاد ویدئو کلوپ فیلم در شهر برازجان، راه یابی و ورود ماهواره و ویدئو در خانه های شهروندان برازجانی، کم شدن  استقبال مردم از سینما و… اشاره کرده است. وجود سینما می تواند تاثیرات بسیار زیادی در پر کردن اوقات فراغت جوانان و خانواده ها ایجاد کند. شهرام سلیمی؛ سرپرست انجمن سینمای جوان برازجان در خصوص نبود سینما در برازجان گفت:” متاسفانه بعد از سینما تربیت که در برازجان تعطیل گردیده، دیگر سینمایی در برازجان راه اندازی نشد. هرچند که در دوره ای قرار بود خود دولت اقدام به راه اندازی سینما کند و  پیشنهادهایی داده شد ولی مسئولین شهرستان و استان پی گیری نکردند و بعد از مدتی از دستور کار دولت خارج گردید. البته ما تلاش هم کردیم و تا تهران هم برای پیگیری کار رفتیم اما اعلام شد که دیگر چنین مصوبه ای وجود ندارد.”

سینما؛ یکی از رسانه های پرمخاطبی می باشد که اکثر جوانان تمایل به آن دارند و یکی از پایه های فرهنگی هر شهر محسوب می گردد. سینما دارای کارکردهای بسیار متفاوتی می باشد که یکی از کارکردهای آن ایجاد روحیه شوق و نشاط در نسل جوان است. زمانی که جوانان مکان خاصی جهت گذراندن اوقات فراغت خود نداشته باشند خواه نا خواه به تفریح های نا مناسب روی می آورند و همین امر می تواند زمینه ساز افزایش آسیب های اجتماعی باشد. جوانان شهر برازجان،بدلیل نبود مکان های تفریحی در شهر، احساس سردرگمی و نبود شور و نشاط بسیار زیادی دارند و به نوعی می توان گفت شاداب بودن و داشتن روحیه در بین جوانان به دلیل نبود مکان های تفریحی سالم از بین رفته و  به نوعی دچار سرخورگی شده اند.

غریب زاده در خصوص تاثیر سرگرم کننده سینما در بین جوانان برازجان گفت:” بدون شک سینما در سرگرم کردن جوانان بسیار تاثیر دارد. مردم وقتی به سینما می روند و فیلم می بینند و در این یک ساعت و نیم خود را به کسانی که روی پرده سینما هستند می سپارند، از نطر روحی و روانی تاثیرهای بسیار زیادی بر روحیه آنها می گذارد. مردم ما بسیار افسرده و عبوس هستند چون در فیلم های تلویزیونی بار غم بسیار زیاد است. مسئولین برازجان باید تفریحات شادی آفرین و بی خطر برای خانواده ها ایجاد کنند. برازجان بسیار محروم است. چرا باید اینگونه باشد. مسئولین چه تعریقی برای مسئولیت خود انجام داده اند. نمی شود که همیشه غم و غصه به مردم انتقال داد. سینما یکی از مکان هایی است که غم را از جامعه کم می کند. جامعه ای که سینما و مکان های تفریحی ندارد، مریض می شود، نمی تواند کار کند، مبتلا می شود، جامعه ای که لبخند نداشته باشد بیمار است.”

این مستند ساز در ادامه افزود:”سینما در این بخش می تواند به مردم دشتستان کمک کند. متاسفانه این منطقه از نطر اجتماعی بسیار آسیب پذیر است و برازجان به خاطر محرومیت هایی که دارد، مستحق هر خبر نادرستی نیست و باید اخبار فرهنگی و هنری از آن بیرون بیاید. اگر برازجان سینما داشت، از لحاظ فرهنگی بسیار بالاتر می رفت. امیدوارم مسئولین خود را از مردم جدا احساس نکنند و دغدغه ی آنها را داشته باشند و به فکر ارتقای فرهنگی مرم باشند و با تاسیس سینما این امکان تحقق یابد. من بر این نکته تاکید می کنم که دراسلام اندوه یکی از گناهان بزرگ می باشد و مکروه است. اسلام دین نشاط می باشد. چرا در جامعه ما غم بسیار زیاد است. اگر مسئولین حرمتی برای هنرمندان قایل هستند، به حرف آنها گوش کنند. چرا که؛ این قشر آنتن های جامعه هستند و من مستندساز اعلام می کنم که باید یک فکری به حال مردم دشتستان کنند و به آنها با تاسیس سینما امید و شادی دهند. من به عنوان کسی که فیلم مستند کار می کند آنقدر به دنبال آن نیستم که سینما باید حتمن رسالتی داشته باشد و کار خاصی انجام دهد. نه، دست از شعارها برداریم و خواهشن به شکل ساده ای از سینما تعریف کنیم و سینما تنها برای سرگرمی خانواده ها باشد، همین. نیازی نیست که با سینما انسان ساز باشیم. دست از این شعارها برداریم. فیلمهایی که از نظر اخلاقی مشکلی ندارند و شادی و لبخند بر لبان مردم بگذارد، همین کافی است. در برازجان یک سینما بگذارید که در آن بچه ها بروند و کلاه قرمزی ببینند و خنده کنند. همین، متاسفانه ما شعارهایمان بزرگ و عجیب است ولی در عمل می بینیم که سینما نداریم. ما با سیستم باید دنیا را متحول کنیم، این کار را کنیم، آن کار ار کنیم. اصلن نیازی به این کارها نیست. سینما باید باشد تنها به خاطر اینکه خانواده ها آنجا بروند و  تفریح کنند و خستگی خود را رفع نمایند.”

بعد از بوشهر، برازجان دومین شهر در استان بود که دارای سینما شد. در این شهر دو سینما به نام های “محمدیان” و “سینما تاتر ایران” که بعدها به نام “تربیت” تغییر نام داد، راه اندازی گردید و تا سال ۱۳۷۴ به نمایش فیلم پرداخت. این سالن در حال حاضر شرایط سینما بودن را ندارد. نبود صندلی، ظاهر بد ورودی ساختمان، خرابی دستگاه آپارات و نبود هزینه جهت تعمیر آن و… از جمله دلایلی می باشد که سینما تربیت شرایط یک سینمای مجهز مانند گذشته که به پخش فیلم می پرداخت را ندارد. این سالن در حال حاضر در اختیار آموزش و پرورش می باشد و به عنوان سالن جلسات این اداره از آن استفاده می کند.

 بعد از تعطیلی سینما تربیت، برازجان دیگر سالن سینمایی که در آن به پخش فیلم بپردازد را در کارنامه خود ندید. هرچند که تعدادی سینما سه بعدی و پنج بعدی توسط بخش خصوصی در برازجان راه اندازی گردیده اما، این سالن ها صرفن جهت هیجان می باشد و کارکردی که سینما دارد را نمی توان از آنها انتظار داشت. به تازگی در دولت جدید، زمزمه هایی دال بر تاسیس سینما در برازجان به گوش رسیده و قرار بر آن است که سومین سینمای برازجان شروع به کار کند.

شهرام سلیمی در خصوص صحت و سقم این موضوع گفت:” معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد که در ۳۰شهر کشور، سالن سینما را تجهیز کند و  قطعن اولویت با جاهای است که سینما ندارند ولی سالن آن آماده باشد. چراکه؛ در حال حاضر برای احداث ساختمان جدید دولت مجوز صادر نمی کند و تنها قصد تجهیز سالن ها را دارد. از این ۳۰ سالن یکی به برازجان اختصاص داده شده است. از آنجایی که سالن سینمای جوان هم زیرنظر وزارت امور سینمایی می باشد، این موضوع به انجمن محول گردیده و قرار شده است که سالن اجتماعات آن هم از لحاظ سخت افزاری و هم نرم افزاری به سینمای شهر تبدیل شود.”

سرپرست انجمن سینمای جوان برازجان افزود:” قرار است که کارهای اولیه از قبیل احداث اتاق فرمان و… از لحاظ ظاهری و فیزیکی اماده شود و بعد از آن سازمان امور سینمایی برای تجهیز سالن اقدام نماید. همچنین قرار بر آن گذاشته شده که دستگاه آپارات نصب نشود و سیستم ویدئو پروژکشن فول اچ دی نصب شود. این سیستم در اکثر سالن های سینمای کشور استفاده می شود. بنا بر قراردادی که تنظیم شده این سینما، فیلمهایی که همزمان با تهران اکران می شود را در دو سانس در بعداز ظهر ها پحش می نماید. اعتبار در نظر گرفته شده برای آن ۱۴۰میلیون می باشد که ۴۰میلیون آن را فرمانداری دشتستان متقبل شده و مابقی بر عهده امور سینمایی می باشد. اگر تا آخر مردادماه اعتبار به ما داده شود ظرف دوماه فضا را آماده می کنیم.”

مسئولین شهر برازجان باید توجه داشته باشند که سینما از لحاظ اقتصادی زمانی می تواند درآمدزایی داشته باشد که در کنار آن خلاقیت هایی نیز جهت جذب تماشاگران موجود باشد. تاسیس سینما در شهر برازجان، صرف تاسیس و فعالیت آن در خوشبینانه ترین حالت به مدت چندین سال، نمی تواند از لحاظ اقتصادی درآمدزایی داشته باشد و باید منتظر تعطیلی و مجددن بدون سینما شدن شهر بود. فعالیت مداوم سینما در برازجان زمانی می تواند تحقق یابد که پردیس سینمایی در شهر راه اندازی گردد و در کنار سینما، کلاس های آموزشی، کافی شاپ، گیم نت، رستوران و … نیز وجود داشته باشد. شهرام سلیمی در خصوص پردیس سینما در برازجان گفت:” به دلیل افزایش رو به رشد ماهواره و اینترنت، مردم دیگر وقتشان را صرف سینما نمی کنند و باید یک پردیس راه اندازی کنیم تا جوابگو باشد. باید در کنار سالن سینما یک سری واحدهایی احداث شود و اگر بتوانیم پردیس راه اندازی کنیم، سینما جواب می دهد. اگر امکانات به ما داده شود، فضای مناسب جهت پردیس کردن سینما موجود می باشد و می شود کارهای فرهنگی بسیار زیادی انجام داد. این پیشنهاد هم داده شده ولی باید نهادهای خصوصی یا خود دولت این کار را انجام دهد ولی فعلن باید سینما را راه اندازی کنیم و در آینده منتظر این پیشنهاد از سوی نهادهای دولتی و خصوصی می مانیم. هرچند که متاسفاته در این شهر کسانی که وضع مالی خوب دارند، نمی مانند و کسانی که فکر خوب دارند، پول ندارند. ولی باید منتظر بود.”