- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

چند گام فراتر از یک صندوق!

انسان به لحاظ برخورداری از توانایی تفکر ،خلاقیت و نوآوری، به عنوان با ارزش ترین سرمایه هر جامعه محسوب می گردد.این منبع با ارزش ، دارایی بالقوه هر جامعه ای می باشد و اگر  جامعه ای بتواند از این سرمایه با ارزش و بی بدیل، به شکل شایسته ای استفاده نماید،  شکوفایی را برای خود به ارمغان خواهد آورد و تحقق این مهم، در گرو مشارکت جدی و فعال انسانها و افزایش تعهد آنها نسبت به خود و محیط پیرامونشان می باشد و اگر این روند با یک پشتکار هوشمندانه ادامه یابد، در نهایت، رضایت مندی خود انسان ها و شکوفایی جامعه را به همراه خواهد داشت به عبارت دیگر، مشارکت انسانها در سرنوشت خود، تنها راه رسیدن به توسعه پایدار می باشد. و این مشارکت در سایه اعتماد و اطمینان بین مردم و مسولان جامعه، نهادینه شده و در گذر زمان نه تنها رنگ نمی بازد بلکه پررنگ تر نیز خواهد شد.

متأسفانه به دلیل فقدان مدیریت صحیح و کارا  در جامعه کنونی و  بی‌توجهی به نظرها و پیشنهادهای انسان های دلسوز و همچنین  گسترش بی  تفاوتی آگاهانه و  انتقامجویانه، در بین مردم،نظام مشارکتی و و ارایه پیشنهاد ، در کشور ما جایگاه خود را پیدا نکرده است.

ولی نکته مهم در اینجاست که ممکن این تصور در بین مسولان یک جامعه بوجود آید که سیستم نظام پیشنهاد ها در جامعه وجود دارد و اجرایی شده ولی استقبال قابل توجهی از طرف مردم نسبت آن، نشده است و به همین دلیل باید به دنبال روشهای دیگری باشیم . ولی باید این تصور و برداشت غلط را از بین ببریم و فضایی را فراهم کنیم تا در این فضا تک تک افراد جامعه بتوانند نظرها و انتقادهای خود را به صورت کاملا آزادانه در اختیار مسولان قرار داده و از آن مهمتر اینکه باید به پیشنهاد ها و انتقادهای ارایه شده به نحو شایشته و درخور، رسیدگی گردد. نظام پیشنها دها و انتقادها و رسیدگی و پاسخ به موقع و شایشته به این پیشنهاد ها و انتقادها، یکی از ابزارههای ایجاد نشاط در جامعه می باشد زیرا مردم یک جامعه، دلسوزی دلسوزانه مسولان  را لمس می نمایند.

بنابراین، بجای اکتفا نمودن به یک صندوق بی روح و بدون ضمانت اجرایی، که هیچ انگیزه ای را در انسانها برای مشارکت جدی، بر نمی انگیزد پیشنهاد می گردد، برای دستیابی به این هدف ارزشمند که همانا رضایت انسان ها و شکوفایی جامعه    می باشد،  برای هریک از  واحد های اجرایی مانند شهرداری، فرمانداری، بیمارستان ها و … که در جامعه به فعالیت مشغول می باشند سامانه ای، به منظور ارایه پیشنهاد  طراحی گردد ولی برای طراحی این سامانه دو عامل  مهم و تاثیر گذار. ۱-ضمانت اجرایی به منظور پیگیری مستمر و سازنده در خصوص پیشنهاد های ارایه شده و ۲- در نظر گرفتن پاداش مناسب برای پیشنهاد دهندگان، بسیار ضروری می باشد..

چهارچوب و فعالیتهای لازم برای استقرار نظام پیشنهاد ها و انتقادها که ضروریست متناسب با ساختار واحد های مختلف  اجرایی در جامعه در نظر گرفته شود، به شرح زیر می باشد:

الف:  ایجاد بستر مناسب برای استقرار نظام پیشنهادها و انتقادها

ب- تعیین کارگروه  یا شورای رسیدگی کننده به پشنهاداها و انتقادها

ج- روش ارائه پیشنهادها و انتقادها

 د- روش رسیدگی به پیشنهاد هاو انتقادها

ه- تعیین و پرداخت پاداش مناسب  برای پیشنهاد دهندگان

در جامعه هایی مانند ژاپن، امریکا، سویس و خیلی از کشورهای مردمی دیگر.،  که نظام موصوف اجرایی شده است  دستاوردهای خوبی  به همراه داشته است. و مهمترین دستاورد آن در درجه اول، افزایش حساسیت مردم، نسبت به خود و سپس نسبت به دیگران و جامعه و  در درجه دوم افزایش امید به زندگی و گسترش نشاط در جامعه می باشد.

به یاری ایزد دانا و همدلی و دلسوزی متقابل مردم و مسولان، جامعه ای پر نشاط و پویا را برای خود محقق سازیم.