- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

درباره ترجمه های حیدر محمدی باغملایی

حیدر محمدی باغملایی متولد ۱۳۳۸ بوشهر ـ محله باغ ملا (نیروی هوایی فعلی) ـ است. در سال ۱۳۵۶ مدرک دیپلم تجربی را از دبیرستان شریعتی و گواهینامه کارشناسی خود را در رشته روان شناسی بالینی در سال ۱۳۶۴ از دانشگاه شیراز اخذ نموده است. در سال ۱۳۷۴ در رشته روان شناسی تربیتی از دانشگاه علامه طباطبایی تهران در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده و بلا فاصله در مراکز آموزش عالی بوشهر به تدریس پرداخته است. هم اکنون دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز و از مدرسان دانشگاه فرهنگیان ، پردیس علامه طباطبایی و بنت الهدی صدر بوشهر می باشد. سابقه آموزشی ایشان به حدود بیست و پنج سال می رسد. از سال ۱۳۸۴ در کنار تدریس و تحقیق به ترجمه نیز روی آورده است. از جمله آثار ترجمه ای چاپ شده می توان به کتاب های زیر اشاره کرد:

۱ـ کودکان فیلسوف با همکاری دکتر عباس اردکانیان تألیف جوانا هیتز با مقدمه دکتر سید هاشم حسینی روان شناس مرکز مشاور سلامت. تهران انتشارات برای فردا چاپ اول سال ۱۳۸۴ در ۱۸۴ صفحه.

۲ـ مهارت های مشاوره ای برای معلمان تألیف جفری آ. کاتلر والن به ویراستاری رضا معتمد چاپ معتمد چاپ چهارم. تهران: انتشارات و رأی دانش سال ۱۳۷ در ۲۴۰ صفحه.

مترجم در مقدمه، کتاب مهارت های مشاوره ای برای معلمان چندین جهت حائز اهمیت می داند:

  1. کتاب به زبانی ساده و در موقعیت واقعی مدرسه و کلاس درس و همراه با نمونه های واقعی طراحی شده است به طوری که اکثر معلمان حتی آنان که آشنایی کاملی با مفاهیم و مضامین روان شناسی و مشاوره ندارند، به راحتی می توانند مطالب آن را درک و هضم کنند.

۲. با آن که در تدوین حجم مطالب، رعایت اختصار شده است کتاب جامعیت خود را از دست نداده است. مثلاً هم رویکردهای مختلف مشاوره ای، خوب توضیح داده شده و هم مهارت های مشاوره ای به خوب معرفی شده است. در عین حال رایج ترین مشکلات را که دانش آموزان به آنها مبتلا هستند، در این کتاب تشریح شده و علائم تشخصی و نحوه ی مقابله با آنها به خوبی نشان داده شده است.

۳. مؤلف هم مشاوره ی فردی را روشن کرده است و هم به خوبی به مشاوره ی گروهی پرداخته است. مترجم کمتر کتابی را سراغ دارد که مراحل مشاوره  گروهی را به این سادگی و وضوح مطرح کند.

۴. فصلی از کتاب به شیوه های ارتباط معلمان با اولیای دانش آموزان اختصاص یافته است و در این زمینه نیز شیوه های جدیدی را معرفی می کند که برای معلم و سایر عوامل  آموزشی قابل استفاده است.

۵. کتاب دارای سازمان بندی و انسجام لازم است و فرایند مشاوره را از ابتدا تا انتها به خوبی نشان می دهد.

۶. فصلی از کتاب به بحث ارجاع و شیوه های آن اختصاص یافته است که مهم ترین وظیفه  برای معلمان محسوب می شود

۷. مطالب کتاب طوری طراحی و تدوین شده که تقریباً با اهداف طرح احیای نقش راهنمایی و مشاوره ای معلمان وزارت آموزش و پروش همخوانی دارد(صص ۱۲ و ۱۳)

۳ـ مدرسه هوشمند: مدرسه زندگی تألیف بار بارامک گیل کریست، کیت مایرز و جین رید بوشهر: انتشارات شروع، چاپ اول ۱۳۸۶ در ۲۶۴ صفحه.

۴ـ مدیریت کلاس درس سالم: انگیزش، ارتباط و انظباط تألیف ریموندم. ناکامورا تهران: انتشارات طلوع دانش، چاپ دوم سال ۱۳۹۰ در ۳۳۲ صفحه مترجم در معرفی کتاب آورده است:

ـ کتاب رویکری اصلاح نگر دارد که برای نظام آموزشی در حال تحویل ما می تواند روشنگر باشد.

ـ مدیریت کلاسی و شیوه های سالم و عملی اداره کلاس که یکی از نقش های عمده و دغدغه های اصلی معلمان است، به طور مبسوط در کتاب بیان شده است.

ـ اصولاً کتاب بر محور کلاس درس سالم می چرخد و رویکردی سلامت نگر دارد بر همین مبنا طرحی برای پیشگیری مشکلات جسمی و روانی دانش آموزان را دنبال می کند که در راستای طرح مروج مدرسه سلامت است که چند سالی است در دوره متوسطه اجرا شده است.

ـ تحلیل دقیقی از افت تحصیلی به عمل آمده و عوامل تأثیر گذار آن به خوبی تشریح شده است و به یکی از راهبردهای کاهش افت تحصیلی که انگیزش است به طور جامع پرداخته شده است.

 ـ مهارت های زندگی که از اهداف مهم نظام آموزشی سال های اخیر است در لابلای طرح ارائه  شده به خوبی انسجام یافته است.

ـ بالاخره به نقش مهم خانواده که همکاری آن با مدرسه همواره یکی از ارکان پیشرفت تحصیلی دانش آموزان محسوب می شود نگاه تازه ای شده است. (سخن مترجم)

۵ـ تحقیق به زبان ساده: راهنمای قدم به قدم تدریس روش تحقیق تألیف مری کلت بوشهر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر چاپ اول سال ۱۱۸۹ در ۲۱۳ صفحه

 معرفی مؤلفه های کتاب های به ترتیب:

 جفری ! کاتلر و الن کاتلر هر دو استاد دانشگاه کالیفورنیا فورلترن است حوزه و روان شانسی و آموزش و پروش است . در ۳۰ سال گذشته ۷۵ کتاب در حوزه یاد شده تألیف کرده است.

خانم پرفسور باربارامک گیلکریست معاون انسیتیو آموزش در دانشگاه بندن است او در سال ۲۰۰۳ به پاس خدماتش در آموزش و رشته حرفه ای معلمان، به عنوان OBE   (OFFICER OF THE BRITISH Empir) نائل شده است.

تحصیلاتپزشکی (md) دارد و کتاب های معتددی از جمله «سلامتی در آمریکا یک چشم انداز چند فرهنگی» و قدرت مربیگری مثبت و تشخیص سرطان در کارنامه خود دارد.

 روش تحقیق به زبان ساده

 خانم پرفسور مری کلت رئیس دانشکده آموزش و مطالعات زبان و مدیر مرکز تحقیقات کودکان در دانشگاه آزاد و مدرس دانشکده علوم تربیتی در بریتانیا.