- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

این هفته هامون؛ ورودی زنانه و حضوری مردانه

پاییز است و اندکی از مهر پیداست / در این دوران بی مهری باز هم پائیز زیباست

هر چند جلسه با تاخیری نیم ساعته آغاز شد ( که چندان هم عجیب نیست )  اما در نگاه اول ، نمایش چهره های قاب شده بانوان و نوشته های بزرگان درباره بانوان روی دیوار حکایت از هامونی زنانه میکرد اما جالب اینکه حضور مردان در این موضوع چالشی هیچ کم از زنان نبود . نمی دانم شاید دلیل حضور پررنگ مردان در جلسه ای با موضوعی زنانه این بود که کارد به استخوان مردان رسیده و آنان نیز از این موضوع نگران و دلخور بودند و به این نتیجه رسیده بودند که باید فکری کرد
مرضیه غلامشاهی با یادداشتی مبنی بر برقراری تعادل میان سنت و مدرنیته بحث را چنین آغاز کرد . ” … زن دیگر برده در پرده نیست و بدنبال آبشخور فرهنگی و قومی وآنگاه خودپنداری ناشی از بلوغ فکری و استقلال اندیشه به رهایی و جهان پیش رو می اندیشد . ناگاه خط قرمزها و موانع او را به عملکردی نابرابر می کشاند آیا من فراری دیروز و تبعیدی خویشتن امروزم ؟ ” سپس با  نقل قولی  از کارل گوستاو یونگ در رابطه با قدردانی از استاد ،  خانم دکتر چراغ زاده را به بحث دعوت کردند خانم دکتر چراغ زاده  تحلیل فرهنگی زنان را قدری موشکافانه و فلسفی تر پی گرفتند و ریشه اکثر نابسامانی های رو به رشد امروز را در تثبیت قراردادهای راکد دیروز دانستند که با همراهی آقای رضا مالکی و تاکید بر اینکه  کج فهمی اندیشه های روشنفکرانه و گاه برداشتهای غلط از  آموزه های مذهبی دلیل بسیاری از این محرومیت و تبعیضها علیه زنان بوده است . البته بحث قدری از سمت و سوی بایسته فاصله گرفت که با موافقت و مخالفت جمعی از حاضران مواجه شد . عبدالخالق عبدالهی نیز در اعتراض به برداشتهای غلط یا آنچه او ” تفسیر به رای ” از بعضی متون مذهبی نامید اظهار نظر نمود که در طول تاریخ و از سوی مردان به اندازه کافی به زنان ظلم شده و کمال بی انصافی  خواهد بود اگر زنان که ذینفع  مبحث برابری با مردان می باشند خود مروج این بی عدالتی و ظلم فاحش به خود باشند . آقای حق پرست نیز که از شیراز در این جمع حضور داشتند از حضور فعال زنان دشتستانی در عرصه اجتماعی ابراز خرسندی کردند و کتابچه شعری از سروده های خود را به انجمن هامون تقدیم نمودند . سپس آقای مجید عوض فرد با بیان اینکه برای رفع و حتی بحث در این معضل مهم ، حال ، امروز و این مهم است نه گذشته ، دیروز و آن ، خواستار نقل قول و استناد گفته بزرگان امروزی درباره مقام زن شدند . میان برنامه نیز نوای تار بانوی هنرمند خانم کمالی با همراهی تنبک سروش حسین زاده نیز در تلطیف فضا موثر بود . ضمن اینکه خانم ثاره رتبه فعال اجتماعی نیز با ابراز تاسف و انتقاد از اینکه نابسامانی های رو به رشد اخلاقی مردان در جامعه برای پیشبرد اهداف و حتی انجام امور روزمره اداری گاهی مواقع هیچ راهی برای زنان جامعه جز ارائه زنانگی باقی نگذاشته است  . سپس آقای حسام مقدم که در این نشست حضوری کم رنگ تر از گذشته داشتند به انتقاد از نوشته های روی دیوار وارد بحث شده و گفتند : نقل قولهایی اینچنینی از مردان درباره زنان ، نشانگر نوعی ادبیات مردسالارانه و مروج همان دیدگاه برتری مردان به زنان است که به نوعی با اصل هدف موضوع بحث منافات داشته و شاید هم “نقض غرض ” باشد که خانم غلامشاهی توضیح دادند : نوشته های روی دیوار صرفا سلیقه ای بوده و آنچه مهم است فریاد انسانیت و برابری است نه جنسیت نویسنده .  سپس خانم اشرف فعال در حوزه بهداشت و درمان و خانم باهنر فعال حقوقی نیز خودباوری را اصل مهم و غیر قابل انکاری در تعالی ، پیشرفت و رشد زن دانستند . و نهایتا بحث به این نتیجه رسید  که امروزه تغییر در نگرش و خودباوری ، برجسته ترین نقطه اتکا یک زن  خواهد بود .

خانم مرضیه غلامشاهی جلسه چالشی این هفته هامون را با خواندن این متن زیبای دکتر علی شریعتی به پایان برد :  خدایا از تو برای همسایه امان که نان مرا ربود نان ، برای یارانی که دل ما را شکستند بخشش ، برای عزیزانی که روح ما را آزردند مهربانی و برای خویشتن خویش آگاهی ، عشق ، عشق و عشق می طلبیم .