- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

کتابشناسی توصیفی حوزه گردشگری

مقدمه
گردشگری به مفهوم امروزی آن سابقه ای به قدمت انقلاب صنعتی دارد که روند رو به تزاید آن از آغاز تا اکنون در قرن بیست و یکم همراه با انقلاب اطلاعات مباحث بسیاری را پیرامون خود شکل داده است. گردشگری در سال های پس از جنگ جهانی دوم رشد زیاد و پایداری را در حدود ۵ درصد نشان می دهد که خود وابسته به رشد اقتصادی درازمدت، رشد زمان اوقات فراغت و سطح درآمد همراه با توسعه تکنولوژی به ویژه در زمینه حمل و نقل در طی این سال ها است. گردشگری در جهان  به عنوان یک فعالیت اقتصادی، تبلور عینی جریان سرمایه و جابجایی انسان در حجمی بسیار بزرگ محسوب شده که در ده های اخیر رشد بسیار بالایی داشته است.

در معارف قدیم، تعداد کتاب ها بسیار محدود بود. با پیدایش چاپ و تکمیل این صنعت و گسترش فرهنگ در ظرف قرون متمادی، تعداد کتابها بسیار شد. به نحوی که کتابخانه هایی در دنیا تشکیل گردید که صاحب میلیون ها جلد کتاب شدند. لذا لازم بود که معلوم گردد این کتاب ها مربوط به چه علومی است و راهی برای استفاده از آن ها گشوده شد. ضمنا لازم بود علما و دانشمندان راه های پیموده را از سر نپیمایند و اگر تحقیق درباره موضوعی شده است همان کار از سر گرفته نشود. بلکه با اطلاع از آن چه در گذشته انجام شده است محقق جدید دنباله کار سابق را بگیرد و در تکمیل تحقیق قبلی صرف وقت کند.

با گسترش علوم کتاب شناسی نیز توسعه پیدا کرد. در هر رشته کتاب شناسان متخصص پیدا شدند و این کتاب شناسان یا خود متخصص آن رشته بودند یا در آن رشته اطلاع کافی داشتند. کتاب شناسی در اجتماع مورد توجه کتابفروشان، علما و دانشمندان، دوستداران کتاب و کتاب داران قرار می گیرد.

کتاب شناسی ممکن است توصیفی یا تحلیلی باشد. کتاب شناسی توصیفی آن است که با دقت مشخصات کتاب یعنی: نام نویسنده، اسم کتاب، تاریخ و محل انتشار، قطع کتاب و… را به خوبی بشناساند. کتاب شناسی تحلیلی آن است که کتاب را از نظر محتوا و موضوع مورد بحث قرار دهد.

به دلیل اهمیت کتاب شناسی و گردشگری در زیر به کتاب شناسی توصیفی از کتاب های گردشگری پرداخته و در انتها، چکیده برخی از آنها را بیان می کنیم.

برای دریافت فایل این کتابشناسی، روی لینک زیر کلیک کنید.

پیوست: