- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

با همدلی شورای شهر، موفق بوده ایم

 انجمن هامون ایران با همکاری هفته نامه اتحادجنوب؛ در چهارمین دوره ی برگزاری عصرانه های فرهنگی هامون و در شصت و دومین عصرانه ی خود؛ موضوع نشست را به شهری جوان و شهرداری جوان اختصاص داد.

انجمن هامون ایران در دو سال فعالیت اخیر خود بیشتر توجه خود را به روی شهر برازجان متمرکز کرده بود و انجمن در سیاست گذاری های خود تلاش داشته و دارد تا به شهرهای کوچک تر شهرستان دشتستان و جوامع پیرامونی توجه و اهمیت بیشتری مبذول دارد. از این رو انجمن هامون ایران به عنوان یک تشکل غیردولتی و مردم نهاد تصمیم گرفت؛ نخستین عصرانه ی فرهنگی خود را در برگزاری چهارمین دوره  به موضوع «تجربه یک شهردار جوان؛ شهردار آب پخش» با ارایه ی حسین عباسی؛ شهردار جوان شهر آب پخش؛ اختصاص دهد.

از انتخاب حسین عباسی به عنوان شهردار آب پخش، کمتر از یک سال می گذرد و در همین مدت اندک فعالیت ها و پروژه های شهری انجام شده در شهر نظر مردم، تشکل های غیردولتی و مسئولین را  به این  فعالیت ها جلب کرده است.
آسفالت معابر عمومی، گسترش فضای سبز و افزایش سرانه ی آن، مبلمان شهری، پرداخت بخشی از بدهی های معوقه شهرداری و حقوق های معوقه ی کارکنان شهرداری، افزایش درآمد، جذب بودجه های کشوری، توجه ویژه مادی و معنوی برای تولید آثار فرهنگی و هنری، حمایت از ورزش، فرهنگ و هنر و …. گوشه هایی از این فعالیت ها بوده است. به نحوی که رضایت عمومی شهروندان از این فعالیت ها اولین و بهترین بازخورد بوده است و با استمرار این گونه پروژه ها نوید شهری توسعه یافته و آباد را برای آینده می دهد.


البته بر کسی پوشیده نیست که اگر همکاری و همفکری بین شورای شهر و مجموعه شهرداری وجود نداشت این طرح و پروژه ها به ثمر نمی نشست و چه بسا نتیجه ای ناخوشایند در بر داشت.  هم چنین وجود شهرداری جوان و با انگیزه که به گفته خودش عاشق خدمت به شهر و دیار خود می باشد و بالاترین پست های مدیریتی را نیز با خدمت در مجموعه شهرداری آب پخش عوض نمی کند.
وجود این دو نیروی خدمت گزار (شهردار و مجموعه شهرداری با همفکری و همکاری شورای شهر) موجبات بهبود فیزیکی شهر و در آینده ای نزدیک افزایش فعالیتهای فرهنگی هنری و ورزشی در شهر است. چه بسا شهر آب پخش با ادامه این همکاری و تلاش شهردار جوان و با انگیزه و شورای شهر آبپخش در آینده ای نزدیک شهری زیباتر ، آبادتر و الگویی برای دیگر شهرهای استان و حتا کشور شود.
عباسی در صحبت های خود از حمایت های مدیران استانی و شهرستانی از جمله استاندار دولت تدبیر و امید، سالاری استاندار بوشهر و زارع فرماندار شهرستان دشتستان تقدیر و تشکر کرد.

وی در ادامه افزود: من شروع فعالیت خود را در سمت شهردار شهر آب پخش، مبنی بر صداقت و شفافیت با مردم شهرم و کارکنان شهرداری استوار کرده ام و تلاش کرده ام در طول فعالیت ام چه به مردم، چه به مسئولین شهری و استانی و کشوری و کارکنان تحت مدیریتم، آمار صادقانه و شفاف و صحیح ارایه دهم.

شهردار آب پخش گفت: من برای مدیریت شهری شهرداری آب پخش، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت متصور شده ام و تلاش دارم مبنی بر ظرفیت های گردشگری، فرهنگی و … شهر آب پخش، چشم انداز مناسبی را برای شهرم و مردمش متصور نمایم.

وی ابراز امیدواری کرد که در این راه برای دو پروژه ی مهم شهر و شهرداری آب پخش، مردم و اهالی این شهر وی را در پروژه ی نهضت آسفالت و ترویج و گسترش فضاهای سبز و پارک های محله یی یاری داده و در مدیریت شهری به مثابه ی یک شهروند پرسشگر، مشارکت جو و ناظر باشند.

عباسی گفت: در نهضت آسفالت معابر عمومی، خیابان های اصلی و کوچه های شهر آب پخش؛ تلاش داشته و دارم که حدالامکان بودجه های لازم را از طریق کمک های دولتی و اعتبارات شهرستانی و استانی و ملی دریافت کنم؛ اما بی شک سهم و مشارکت شهروندان در رسیدن به این مهم بسیار چشم گیر است و انتظار دارم شهروندان سهم بیش از پیشی در این زمینه داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد با جلب اعتماد شهروندان و دعوت به مشارکت پذیری شهروندان در مدیریت شهری به این مهم دست یابد. وی از شکل گیری حلقه های مشورتی و دیدار با مردم در مساجد شهر اشاره کرد که بتوان فرهنگ شهرنشینی و شهروندی در شهر آب پخش  روز به روز افزایش داد. عباسی خاطرنشان کرد: من احساس می کنم  اگر موفقیت های در شهرداری داشته ایم با همدلی شورای شهر،  به ویژه ریاست شورا انجام گرفته است، ما در شهر آب پخش مبتنی بر گفت و گو و تعامل با مردم  تلاش کرده ایم خیر جمعی را در کارهایم لحاظ کنیم، تلاش های اعضای شورای شهر ی و تعامل با مردم و نهادهای مردم نهاد بی شک در برنامه ریزی های شهری نقش بسیار برجسته یی داشته و دارند.


در این نشست سعید اسماعیلی؛ عضو شورای شهر برازجان و محمد آقایان حسینی؛ مشاور امورجوانان فرماندار شهرستان دشتستان حضور داشتند و در حوزه ی به کارگیری نیروهای جوان در مدیریت شهری تاکید کردند و صحبت هایی را در این باره ارایه دادند.
زهرا اشرف، غلامحسین خسروی، حسین پاپری، علی اصغر رجایی، اسماعیل حسام مقدم، احمد قاسمی نیز ایده ها و سوالاتی را در حوزه ی مدیریت شهری و مشارکت شهروندان مطرح کردند که مورد توجه عباسی، شهردار آب پخش قرار گرفت.
گزارش مشروح این نشست به زودی در همین پایگاه خبری منتشر خواهد شد.

انجمن هامون ایران با همکاری هفته نامه اتحادجنوب؛ در چهارمین دوره ی برگزاری عصرانه های فرهنگی هامون و در شصت و دومین عصرانه ی خود؛ موضوع نشست را اختصاص به شهری جوان و شهرداری جوان اختصاص داد.
در ابتدا اسماعیل حسام مقدم با خوشامدگویی به حضار جلسه را اینگونه آغاز کرد : انجمن هامون ایران در دو سال فعالیت اخیر خود بیشتر توجه خود را به روی شهر برازجان متمرکز کرده بود و انجمن در سیاست گذاری های خود تلاش داشته و دارد تا به شهرهای کوچک تر شهرستان دشتستان و جوامع پیرامونی توجه و اهمیت بیشتری مبذول دارد. از این رو انجمن هامون ایران به عنوان یک تشکل غیردولتی و مردم نهاد تصمیم گرفت؛ نخستین عصرانه ی فرهنگی خود را در برگزاری چهارمین دوره به موضوع «تجربه یک شهردار جوان؛ شهردار آب پخش» با ارایه ی حسین عباسی؛ شهردار جوان شهر آب پخش؛ اختصاص دهد
سپس از حسین عباسی شهردار آبپخش خواست پیرامون موضوع به ارایه سخن بپردازد.
عباسی گفت بنده به عنوان نفر دوم انتخابات شورای شهر توسط مردم آبپخش انتخاب شدم که بعد توسط شورای شهر جهت شهرداری آبپخش انتخاب شدم . در ادامه عباسی از برنامه های سه گانه کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت خود گفت و افزود با توجه به عدم اطمینان از استمرار مسئولیت های شهردار در هر شهری امکان اجرای برنامه های بلند مدت را کمتر دانست و به تشریح بخشی از برنامه های کوتاه و میان مدت خود برای شهر آبپخش پرداخت .
وی گفت در زمانی که شهرداری را تحویل گرفتم ۵ ماه حقوق معوقه کارکنان پرداخت نشده بود و شهرداری حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان بدهی داشت که اکنون حقوق معوقه کارکنان شهرداری به یک ماه رسیده است و بخشی از بدهی نیز پرداخت شده است. وی افزود در روز معارفه قولهایی نظیر آسفالت کردن معابر ، افزایش و بهبود مبلمان شهری و گسترش فضای سبز به شهروندان داده ام که بخشی از برنامه ها در این زمینه انجام شده و بقیه در حال انجام است.
طبق برنامه ای که داشتیم ۵۰ هزار متر مربع آسفالت مد نظر بود که هم اکنون ۴۳ هزار متر مربع آن اجرا شده است و تعهدات دوره قبل شهرداری که حدود ۱۰ کوچه و خیابان بود که انجام شده است.
برای آسفالت معابر عمده مشکلات مربوط به تامین قیر مورد نیاز که بیش از ۴۰۰ تن بود و حدود دو و نیم میلیارد تومان هزینه دارد که این مقدار قیر به صورت سوبسیدی از دولت تامین میشود.
در سال جدید مجوزی برای آغاز پروژه ای جدید نداشتیم و باید پروژه های ناتمام سالهای قبل را به پایان میبردیم.
در ادامه اسماعیل حسام مقدم پرسید آیا توازنی بین انجام آسفالت خیابانهای اصلی و معابر فرعی وجود دارد؟
عباسی در پاسخ گفت که ابتدا برای آسفالت خیابانها و در مرحله بعد آسفال کوچه ها برنامه داریم.
غلامرضا شبانکاره در ادامه با توجه به جدیدالتاسیس بودن شهرداری آبپخش گفت شهرهای جوان معمولا فاقد زیرساخت های شهری لازم مثل خیابان کشی استاندارد ، مبلمان شهری ، فرهنگسراها ، فضای سبز و … هستند و شما برای این امر چه برنامه ای دارید؟
عباسی در پاسخ گفت با توجه به اینکه تاسیس شهرداری به سال ۷۶ برمیگردد اما هنوز زیرساخت های مناسب شهری را ندارد و در حد مطلوب نیست و اولویت برنامه های شهرداری توسعه و تجهیز پارکهای محله ای و جدول کشی و آسفالت خیابانها است.
در ادامه آقای قاسمی با بیان این نکته که نیروی جوانی برای یک مسئول مثل شهردار انگیزه و قدرت ریسک پذیری بالایی به همراه می آورد تهدیدهای موثر بر جوان بودن یک مسئول را در احتمال ناموفق بودن دانست چرا که موجب سرخوردگی فرد و عدم اعتماد جامعه به جوانان برای تصدی مسولییت دانست .
وی سپس به طور خاص به مشکلات شهرداران برای اجرای برنامه ها پرداخت و گفت نبود بودجه مالی مناسب ، نبود نیروی متخصص کافی در شهرداری ها ، اتلاف وقت و انرژی شهرداران در مرکز کشور جهت تخصیص بودجه و عدم نظرسنجی از شهروندان برای اجرای برنامه ها را از آسیب ها برشمرد و از آقای عباسی پرسید که چگونه با این مشکلات دست و پنجه نرم می کند ؟
عباسی در ادامه جلسه گفت همه اینها بخشی از کارهای یک شهردار است که باید اینها را مدیریت کند و افزود با توجه ویژه به جلب مشارکت شهروندان برای اجرای پروژه ها قبل از آغاز پروژه طی جلساتی با مردم محلات در مساجد و دعوت آنها به شرکت در جلسات سعی بر جلب مشارکت مردم در پروژه ها داریم .
همچنین انتخاب تعدادی به عنوان مشاوران شهردار مد نظر است .

همچنین گفت یکی از مشکلات شهرداری کمبود نیروی کارگری است که بعضی مواقع جهت انجام پروژه ها مجبور به استخدام کارگر روزمزد میشویم.
وی در ادامه افزود حضور من به عنوان شهردار باید به گونه ای باشد که اعتماد به جوانان برای تصدی مسولیت ها جلب شود . در انجام پروژه ها منافع عمومی شهر تنها اولویت موجود است.
در ادامه عباسی درباره نهضت فضای سبز آبپخش گفت : ۶۰۰۰ نهال در شهر کاشته شده است که با مراقبت مردم و شهرداری حدود ۹۰ درصد آنها رشد کرده اند. البته اینها درختچه کنوکارپوس هستند و درنظر داریم در آینده نزدیک از درخت ابریشم ، نخل و کنار پیوندی نیز در فضای سبز استفاده کنیم .
درباره مبلمان شهری نیز هم اکنون ۱۰۰عدد نیمکت ، ۱۰۰ عدد سطل زباله شهری ، ۱۱۰ پایه چراغ ارک و مجموعه بازی کودک و وسایل ورزشی تهیه شده که در حال نصب آنها هستیم.
البته منابع مالی این پروژه از بودجه جاری شهرداری جدا است .
از پروژه های آینده شهر به ایجاد مجتمع رفاهی و گردشگری در ورودی شهر و بوستان بین راهی در کمربندی شهر اشاره میکنم که امیدواریم بتوانیم آنها را به اجرا درآوریم.
از دیگر برنامه های مهم شهرداری ایجاد منبع درآمد پایدار برای شهرداری است کهاز جمله آن فعال کردن کارخانه آسفالت و تجهیز شهرداری به ماشین آلات سنگین از آن جمله است.
البته تراز مالی شهرداری اکنون منفی است که درپی بهبود آن هستیم.
در بخش فرهنگی و هنری با حمایت از گروههای هنری و برگزاری جشن نوروزی و دیگر مراسمات نظیر شب های شعر ، امیدواریم که بتوانیم زمینه حضور بیشتر هنرمندان را فراهم کنیم.
البته شهرداری در زمینه فرهنگی و هنری مظلوم واقع میشود و تنهاست برای مثال با و جودی که بیش از یک سال از روی کار آمدن دولت جدید میگذرد اما هنوز مسول نمایندگی ارشاد آبپخش مشخص نیست و همین موجب نرضایتی هنرمندان است.
در زمینه ورزشی نیز تیمهایی که فعال هستند مورد حمایت شهرداری قرار میگیرند
اسماعیل حسام مقدم پرسید چه نقاط ضعف و تهدیدی میتواند برنامه های شهرداری را تحت تاثیر قرار دهد ؟
عباسی در پاسخ گفت : با جدیت پیگیر امور هستم ولی کمبود بودجه میتواند روند پروژه ها را کند کند و دیگر اینکه با تغییر شهردار پروژه ای که آغاز شده ناتمام بماند و شهردار دید برنامه های دیگری اجرا کند.

عباسی در ادامه ازهمکاری و اتحاد شورا گفت که همه اعضای شورا از شهرداری حمایت می کنند . البته شورا محل بروز تفاوت اندیشه است ولی در نهایت بهترین تصمیمات اتخاذ میشود.اعضای شورا با جدیت پیگیر امور هستند و بسیاری از موفقیت های شهرداری ناشی از همفکری و جدیت شورا است.
فعالیت های انجام شده در مجموعه شهرداری را به طور مستند به مسئولان استانداری و سازمان شهرداری ها ارایه میدهیم تا راه برای جذب حمایتهای لازم برای برنامه های بعدی هموارتر شود.
در پایان لازم میدانم از حمایتهای شورای شهر به خصوص رییس شورا و استاندار تشکر و قدردانی کنم.