- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

کودکان فریاد می زنند

۱۶ مهر برابر با ۸ اکتبر روز جهانی کودک می باشد. روزی که برای هم نسلی های من معنای کودکی می دهد. کودکی که گذشت. و روزی که برای کودکان امروز سرزمینم معنای کودکی در حال گذارشان را دارد. در سال ۱۹۴۶ بعد از جنگ جهانی دوم انجمن عمومی سازمان ملل برای حمایت از کودکان مرکز یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) را ایجاد کرد و در سال ۱۹۵۳ یونیسف یکی از بخش های دائمی سازمان ملل شد و این چنین بود که ۸ اکتبر ۱۶مهر ماه روز جهانی کودک نام گرفت.
روز جهانی کودک یاد آور حقوق کودک نیز به همه ی ما می باشد. حقوق کودک خود و همه ی کودکان جهان .کودکانی که که حق طبیعی آنان است که تجربه ی کودک بودن را در سنین کودکی داشته باشند و به یکباره سر از آوارگی و جنگ و یتیمی و حبس و فقر و خشونت و وحشت و محرومیت و بردگی و کار در نیاورند. پیمان نامه حقوق کودک همه ی این تکالیف را به ما یادآور می شود و از ما می خواهد که بدان پایبند باشیم .این پیمان نامه که در سال ۱۹۸۹میلادی در سازمان ملل به تصویب رسیده و از سال ۱۹۹۰به اجرا درآمده دارای یک مقدمه و ۵۴ ماده است که چهار اصول پایه ای آن به شرح زیر است:
۱-هیچ کودکی نباید از تبعیض رنج ببرد.
۲-زمانی که در رابطه با کودک تصمیم گیری می شود باید منافع عالیه آنان در راس قرار گیرد.
۳-کودکان حق حیات داشته و باید رشد کنند .
۴-کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و در تمامی اموری که به آنها مربوط می شود این نظرات باید مورد توجه قرار گیرد.
ما باید به کودکانمان تفکر را بیاموزیم. یاد دادن تفکر، حرکت، قدرت، اظهار عقیده، اعتماد به نفس و هر چیزی که از این جنس می باشد را آموزش دهیم.
کودک ما باید کودکان هم نسل خود را ببیند. ارتباط بر قرار کند. و معنای کودکی را در کودکی بیابد. روز جهانی کودک یعنی روز من و تو. ما می توانیم بهترین کودکان نسل آینده را داشته باشیم و یا بدترینشان. همه چیز در دست من و شماست.