- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

جنگ آب در راه است

دومین همایش فصلی فرهنگی و اجتماعی بنیاد رشد و اندیشه سازندگی با عنوان  “بررسی چالش های زیست محیطی استان بوشهر” به همت بنیاد رشد و اندیشه سازندگی استان بوشهر و با همکاری اداره کل محیط زیست استان در محل سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.



در حوزه محیط زیست نیاز به نگاه بین رشته ای وجود دارد
به گزارش هامون به نقل از اتحاد جنوب؛ ابتدای این همایش با ارائه دیدگاه های اسماعیل حسام مقدم، فعال اجتماعی استان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه محیط زیست نیاز به نگاه بین رشته ای وجود دارد بیان کرد: در برخی همایش ها و جلسات، مطالب صرفا تخصصی ارائه می شود حال آنکه محیط زیست محلی برای زیست انسان ها است و هر انسان نیز جمع و اجتماعی را در کنار خود شکل می دهد و همه افراد جامعه باید هرچه سریعتر  از سقوط محیط زیست جلوگیری کنند.


این فعال اجتماعی پیشنهاد داد: فعالیت های زیست محیطی صرفا به فعالان اجتماعی و ان جی او ها مختص نشود و مکان هایی مثل مساجد، باشگاه های ورزشی، دانشگاه ها، مدارس، شورایان محلات و امثالهم نیز به کمک محیط زیست بیایند.

در ادامه این همایش، بخش تریبون آزاد در اختیار حاضرین قرار گرفت تا نظریات و راهکارهای خود را بیان کنند.

آیا پرورش میگو برای محیط زیست آسیب زاست؟

محمد قدسی، فعال صنعت پرورش میگوی استان بوشهر گفت: حدود ۶۰ هکتار زمین شوره زار و لم یزرع در سواحل استان بوشهر وجود دارد که هیچگونه درختی در آن رشد نمی کند اما وقتی برای در اختیار نهاد این زمین ها برای پرورش میگو که سهم زیادی در اشتغال زایی دارد مراجعه می کنیم می گویند باید ۳۰ درصد زمین ها را درختکاری کنید تا اجازه سرمایه گذاری داشته باشید.

وی از مسئولین خواست تا با بازنگری این قانون اجازه دهند این زمین های لم یزرع در خدمت صنعت قرار بگیرد که مسئولین محیط زیست استان در پاسخ وی گفتند: درخت حراء در این زمین ها قابل کشت است.

قدسی در بخش دیگری از سخنانش از مسئولین خواست بررسی کنند که آیا پرورش میگو و تعویض آب شور مکان پرورش میگوها هم اثر تخریبی بر محیط زیست دارد یا خیر؟

قوانین حمایت از دریا وضع شود

فاطمه آفریدون، کارشناس دریایی دومین نفری بود که در بخش تریبون آزد شرکت کرد و از مسئولین کشور خواست ضمن وضع قوانین حمایتی از دریا برای جلوگیری از ریختن زباله در دریا توسط مردم، در زمینه قوانین امور حمل و نقل در دریا نیز تجدید نظر شود.

ارائه مقاله ای در رابطه با چالش وضعیت بحران آب

خلیل شیخیانی، دیگر فعال اجتماعی نیز  در این همایش به ارائه مقاله ای در رابطه با چالش ها و معضلات محیط زیست اشاره کرد و وضعیت بحراین آب در جهان را مورد توجه قرار داد. وی گفت: جهان در حال نزول است و جنگ جهانی سوم، جنگ آب خواهد بود و باید برای کنترل این وضعیت هر چه سریعتر اقدام شود.

 دکتر کهرم: جنگ آب در راه است
دکتر اسماعیل کهرم مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: جنگ آب در دنیا در راه است.
وی با اشاره به وضعیت بحرانی آب در جهان، این معضل را بزرگترین چالش زیست محیطی در استان و کل کشور عنوان کرد و افزود: این معضل در اثر عدم مدیریت صحیح اتفاق افتاده و تنها راه مقابله با آن، مدیریت صحیح و همکاری مردم و دولت می باشد.


وی با اشاره به وضع قوانین سختی در زمینه جریمه مصرف زیاد آب در کشورهای اروپایی، گفت: در کشوری همچون انگلستان، پلیس جریمه زباله در خیابان ها نیز وجود دارد که مردم را برای ریختن زباله در طبیعت و خیابان ها جریمه می کند.

عدم مدیریت صحیح، دریاچه ارومیه را خشک کرد

مشاور معاون رئیس جمهور تصریح کرد: خشک شدن دریاچه ارومیه ناشی از مدیریت غلط بود و ساختن ۳۶ سد بر رودخانه هایی که به این دریاچه سرازیر می شده اند، و جلوگیری از ورود ۵/۵ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه عامل اصلی خشک شدن  این دریاچه است.

دکتر کهرم بیان کرد: اگر مردم بخواهند می توان دریاچه ارومیه و سایر دریاچه های در حال خشک شدن در سطح کشور را نجات داد.

وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در ابتدای آغاز به کارش و در همان جلسه نخست به دریاچه ارومیه پرداخت افزود: دکتر ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور نیز فردای روزی که به این سمت منصوب شد، به همراه وزیر نیرو به دریاچه ارومیه رفت تا راه های نجات این دریاچه از خشک شدن را بررسی کند و این امر نشان دهنده توجه مسئولین این دولت به مساله محیط زیست و بحران آب دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته به صورت قطره ای به زمین های کشاورزی آب می دهند گفت: این در حالی است که در کشور ما هنوز به شیوه غرق آبی کشاورزی می کنند که به میزان زیادی باعث هدر رفت آب می شود.

کهرم اظهار کرد: از میزان ۴۲۰ میلیارد متر مکعب بارش باران و برف در کشور، تنها ۹۰ میلیارد آن استفاده می شود که میزان قابل توجهی از آن نیز در کشاورزی هدر می رود تا آنجا که برای یک کیلو هندوانه، ۶هزار تومان آب صرف می شود و ضرر کشاورز را نیز در پی دارد.

وی تاکید کرد اگر ۴۰ درصد از آبی که در زمین های کشاورزی هدر می رود به رودخانه ها برگردد، دریاچه ارومیه و دیگر دریاچه های سطح کشور از خشک شده نجات می یابند.

مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، کنترل سد سازی در زمین های بالا دست محیط های آبی را راه حل مناسب برای جلوگیری از خشک شدن و برگشت حیات دوباره به این دریاچه ها دانست و ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می کند با همکاری وزارت نیرو این چالش را کنترل نماید .

نقش موثر سازمان های مردم نهاد در کاهش تهدید های زیست محیطی

کهرم به نقش موثر سازمان های مردم نهاد در کاهش تهدید های زیست محیطی اشاره کرد و گفت: سمن ها باید ابتدا دانش اعضای خود را در زمینه محیط زیست بالا ببرند و سپس در کنترل معضلات زیست محیطی، ایفای نقش کنند.

 میزگرد پرسش و پاسخ
در ادامه همایش، میزگرد پرسش و پاسخ برگزار شد و دکتر دلشب مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و دکتر اسماعیل کهرم مشاور معاون رئیس جمهور به سوالات حاضرین پاسخ دادند.


راه های کنترل مصرف آب
کهرم در پاسخ به یکی از حاضرین مبنی بر راه های کنترل مصرف آب گفت: تهیه فیلم هایی مستند در رابطه با وضعیت کاهش میزان آبهای موجود پشت سدهای کشور می تواند مردم را با واقعیت ها در زمینه کم آبی در کشور آشنا کند.
وی اضافه کرد: فرهنگ سازی از طریق رسانه ها در زمینه مصرف آب و جریمه مشترکان پر مصرف از دیگر راهکارهای توجه دادن مردم به معضل جدی کم آبی و رعایت مصرف بهینه آب برای جلوگیری از تبدیل این مشکل به وضعیت بحرانی است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هم اکنون در کشورهای دیگر برای هدر دادن آب جریمه های سنگینی وجود دارد که همه را مقید به استفاده صحیح از آب می کند.

مجوز احداث پتروشیمی دشتستان صادر نشده است
دکتر حسین دلشب، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در پاسخ به سوالی در رابطه با احداث پتروشیمی دشتستان گفت: درخواست مجوز برای این پتروشیمی ارسال شده اما هنوز پاسخی از جانب مسئولین ذیربط در این رابطه داده نشده است، چراکه باید در این رابطه تحقیقات کامل و جامع زیست محیطی انجام شود و پس از طی مراحل مختلف در بخش‌ها و ادارات متفاوت، ارزیابی صورت ‌گیرد.

وی اضافه کرد: پتروشیمی دشتستان هنوز وارد این مراحل نشده است و در مراحل ابتدایی کار قرار دارد.

دلشب در خصوص نگرانی‌های زیست محیطی که در زمینه احداث پتروشیمی وجود دارد، پاسخ داد: اداره کل محیط زیست به دقت در این رابطه، نظارت و کنترل دارد و به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد.

کارگاه آموزشی برای سمن های محیط زیستی برگزار می شود

دکتر کهرم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سازمان محیط زیست کشور، به اعضای ان جی او ها آموزش حفاظت از محیط زیست ارائه می دهد؟ گفت: از آنجا که ان جی او ها، می توانند نقس موثری در حفظ محیط زیست داشته باشند، اگر چنین درخواستی از سازمان کنند حتما به آنان پاسخ مثبت داده می شود و این امر امکان پذیر است.

محیط زیست نمی تواند در تعیین رشته دانشگاه ها دخالت کند
دکتر دلشب در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اینکه چرا از رشته های دانشگاهی مرتبط به محیط زیست مثل رشته شیلات حمایت نمی کنید تا جایی که الان در هیچ دانشگاه بوشهر این رشته ها وجود ندارند، اظهار داشت: تصویب رشته ها در دانشگاه ها، وظیفه سازمان متبوع وی نیست و این کار جزء وظایف وزارت علوم می باشد و به همین دلیل نمی توانند در تعیین رشته دانشگاه ها دخیل باشند.
عدم اجرای تعهد وزارت راه در خصوص منطقه حفاظت شده حله

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در رابطه با منطقه حفاظت شده حله بیان کرد: این منطقه جزء تعهدات وزارت راه و شهرسازی در دولت قبل است که با کار کارشناسی همکاران ما این طرح به حاشیه رانده شد، اما تا به امروز وزارت راه به این تعهد عمل نکرده است.

دلشب افزود: وزارت راه متعهد شده که حاشیه منطقه حفاظت شده حله را فنس کشی کند اما متاسفانه این کار را انجام نداده و نامه های پیگیری ما را هم بی پاسخ گذاشته و در حال حاضر از طریق پیگیری حقوقی حل این مساله دنبال می شود.

وی همچنین گفت: اگر بنا باشد در منطقه ای راه، فرودگاه، صنعت، پرورش میگوی بیش از ۲۰ هکتار و مواردی از این قبیل احداث شود باید محیط زیست در جریان باشد و نظر کارشناسی ارائه دهد اما تا به امروز دولت در خصوص اینکه قرار است در کنار رودخانه شاهپور، چنین اقداماتی داشته باشد را به محیط زیست اطلاع نداده و اگر محیط زیست در جریان قرار بگیرد، ظرفیت کنترل طرح به نحوی که کمترین آسیب به محیط زیست داشته باشد را دارد.
چالش های زیست محیطی با قدرت در مجلس دنبال می شود
دکتر کهرم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا چالش های محیط زیست در مجلس دنبال نمی شود؟ اظهار داشت: ما فراکسیون قوی در حوزه محیط زیست در مجلس شورای اسلامی داریم که مرتب با سازمان محیط زیست در ارتباط است و این مسائل را دنبال می کند.

سرریز نشدن فاضلاب شهری به دریای خلیج فارس، نیاز به ایجاد تصفیه خانه فاضلاب دارد

دکتر دلشب در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه چرا کارگروه استانی به چالش مهم فاضلاب های شهری که به دریای خلیج فارس سرازیر می شوند رسیدگی نمی کند؟ گفت: همه شهرستان های استان باید به تصفیه خانه فاضلاب مجهز شوند اما در حال حاضر تنها بخش هایی از گناوه، کنگان، دیلم و بوشهر به این سیستم مجهزند.

وی ادامه داد: اینکه تا کنون این کار صورت نگرفته، سازمان محیط زیست مقصر است و این سازمان، پارسال و امسال شرکت آب و فاضلاب را به عنوان شرکت آلوده کننده به اداره دارایی معرفی کرده و برای نخستین بار شهرداری ها می توانند از این شرکت دولتی عوارض دریافت کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به اینکه برنامه هایی برای پساب، پسماندها و زباله های شهری تا پایان برنامه پنجم توسعه دنبال می شود افزود: مکان های دفع زباله باید به روش سیستم نوین تبدیل شوند و کمیته پسماند شهرداری ها نیز در این خصوص فعال شده است.

دلشب ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب نیاز به حمایت مالی برای تکمیل تصفیه خانه ها دارد و ما نیز به آنان کمک می کنیم تا معضل سرریز فاضلاب شهری به دریای خلیج فارس برطرف شود.
 

استخدام یک هزار محیط بان برای جلوگیری از شکار غیر مجاز
دکتر دلشب در رابطه با طرح های حمایتی از پرندگان نیز جواب داد: این مساله در ابتدا نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید یک پایش ۵ ساله اعمال قانون برای جلوگیری از شکار غیرمجاز پرندگان در نظر گرفته شود ضمن اینکه از مجلس شورای اسلامی نیز قول استخدام یک هزار محیط بان را گرفته ایم.
 

اجرای موسیقی محلی و سنتی
گفتنی است، این همایش به مدت بیش از ۳ ساعت به طول انجامید و در دو بخش برنامه به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، موسیقی محلی و موسیقی سنتی اجرا شد.

شایان ذکر است، سخنرانی های این همایش، به صورت خلاصه شده در این گزارش آمده است.