- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

عصای حقوق شهروندی در دست روشندلان

آیین بزرگداشت روز عصای سفید با حضور مسئولان و تعدادی از نابینایان برگزار شد. به گزارش ایران سپید، در این برنامه که به همت شورای اسلامی شهر تهران و شبکه تشکل های نابینایی کشور و با همکاری شهرداری منطقه چهار تهران در هتل‌شیان لویزان برگزار شد، تنی چند از مسئولان شهرداری و بهزیستی استان تهران طی سخنانی در قالب یک میزگرد تخصصی، به پاره ای از سؤالات نابینایان حاضر در برنامه پاسخ دادند. بر پایه این گزارش، علی‌صابری، عضو نابینای شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای برنامه، ضمن اشاره به بحث برگزاری بزرگداشت ها اظهار کرد: «برگزاری بزرگداشت ها علاوه بر ایجاد نشاط و اظهار شادباش ها، اهداف مهم تری مثل یادآوری مسائل و مشکلات صنفی و خاصه در مورد نابینایان، معضلات افراد دارای آسیب های بینایی را تعقیب می کند. در همین راستا، فعالان حوزه نابینایی اعم از تشکل های نابینایی و مسئولان دولتی و شهرداری و همچنین مدیران مدارس، عملکرد یک‌ساله خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا به این مرحله برسند که چه کرده اند و چه باید بکنند.» عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه صحبت های خود به عملکرد شورای اسلامی شهر تهران و شبکه تشکل های نابینایی در طول یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در این یک سال رخ داد، تشکیل چند کارگروه تخصصی در حوزه معلولان و همچنین پیگیری پاره ای از این مصوبات در هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی بود. در کنار این اتفاقات، موضوع بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در قالب لایحه ای از سوی دولت، یکی از مهم ترین برنامه های پیگیری شده به شمار می رود.
وحدت بخشیدن به فعالیت سمن‌های مختلف معلولان حل مشکلات موردی معلولان از دیگر موضوعاتی بود که شورای اسلامی شهر تهران به شکل تخصصی مورد پیگیری قرار داده و همچنان در این زمینه فعالیت می‌کند.» همچنین علی صابری در گفت و گو با خبرنگار ایران سپید در خصوص مصوبات شورای شهر در حوزه معلولان و استقبال شورا از طرح‌ها گفت: فضای کنونی شورا برای اجرا و دریافت طرح‌هایی در زمینه معلولان و به خصوص نابینایان بسیار خوب است. چرا که با حضور دو عضو معلول در شورای شهر تهران نگاه ها به این حوزه تقویت شده و اعضای دیگر شورا خواستار حضور در این حوزه و شناخت آن شده اند تا با بررسی اصولی مشکلات معلولان بتوانند طرح‌های قابل اجرا و شایسته این قشر را در شورای شهر مطرح کنند. صابری با اشاره به اهداف تشکیل کار گروه امور معلولان خاطر نشان کرد: با توجه به این که این کار گروه بدون هیچ امکانات و بودجه خاصی تشکیل شده اما برنامه‌های قابل توجهی را دنبال می‌کند. کار منطقی در اجرایی شدن طرح‌ها بوده و از جلسه بازی ها پرهیز می کند. این عضو نابینای شورای شهر تهران  با تاکید بر مهمترین نیاز معلولان یادآور شد: دسترس پذیری مهمترین نیاز معلولان است.  دسترس پذیری یعنی  هرچه که دیگری می تواند در جامعه انجام دهد  فرد معلول هم بتواند حتی با استفاده از کمکهای تکنولوژی یا انسانی  انجام دهد. این مقام مسئول در ادامه با توجه به اقدامات شورای شهر تهران در خصوص مناسب سازی فضای شهری گفت: در سال ۸۴ شورای شهر مصوبه‌ای برای تشکیل ستاد مناسب سازی ارائه کرد اما متأسفانه بعد از یک سال از شروع کار این ستاد تعطیل شد. شورای شهر با نامه نگاری های بسیار، خواستار شروع مجدد این ستاد شد تا با نظارت و همکاری NGOها اقدامات موثری در زمینه مناسب سازی صورت بگیرد. این وکیل پایه یک دادگستری در پیامی برای  معلولان و نابینایان گفت: معلولان باید به هر طریقی وارد جامعه شده از همه توانایی خود برای پیشبرد اهدافشان استفاده کنند. مایک گروه اقلیت هستیم و باید  ۱۰ برابر دیگران تلاش کنیم تا دیده شویم.
معلولان و حقوق شهروندی
سهیل معینی، مدیر عامل شبکه تشکل های نابینایی و مدیر عامل انجمن باور، دیگر سخنران این بزرگداشت بود. معینی با اشاره به این نکته که بروز نابینایی موجبی برای تبریک گفتن ندارد، اظهار کرد: «فلسفه گرامیداشت روز عصای سفید، نشان دادن توانمندی‌های نابینایان به جامعه و توجه مسئولان به این توانمندی هاست. زمانی که دو حقوقدان و ریاضیدان در دهه چهارم قرن بیستم به فکر نامگذاری این روز افتادند، به دنبال جلب توجه جهانی به حقوق نابینایان بودند. بنابر این، پس از گذشت حدود ۸۰ سال، شاهد نتایج تلاش های خود نابینایان و ایجاد فضای متفاوت در بحث حقوق افراد دارای آسیب بینایی هستیم.» مدیر مسئول ایران سپید در ادامه ضمن مرور سیر تکاملی و تاریخی حقوق نابینایان اظهار کرد: «ما سه دوره کلی در بحث حقوق نابینایان را گذرانده‌ایم؛ در دوره نخست، حقوق نابینایان از منظر پزشکی مورد توجه قرار گرفت. در دوره بعدی، توجه به حقوق تحصیلی این افراد قوت گرفت، اما این نگاه اخلاق محور و همراه با دلسوزی بود. اما امروز وارد مرحله ای شده ایم که نابینایان دارای حقوق شهروندی هستند. حقوقی مثل تردد بدون مشکل، تحصیل، استفاده از تسهیلات اجتماعی و فرهنگی و امثالهم که جایی برای چانه‌زنی نگذاشته است. این موضوع باعث شده که ما با قدرت بتوانیم از حقوق خود دفاع کنیم و در گفت و گو با مسئولان از موضع حق سخن بگوییم.» مدیر عامل انجمن باور در بخش دیگری از صحبت‌های خود، نابینایان و خاصه دانش آموزان حاضر در برنامه را خطاب قرار داد و بیان کرد: «شما نباید خود را دست کم بگیرید. آن چه امروز به دست ما رسیده، حاصل تلاش های پیشینیان است. امروز جامعه از مشاهده استاد دانشگاه، وکیل و موسیقیدان نابینا تعجب نمی کند، چون این امر در جامعه عادی شده است؛ پس ما حق نداریم به عقب برگردیم و باید از این که هستیم جلوتر برویم.»
تحول در نگاه مسئولان شهر
نادر شکری، مدیرکل قوانین و مقررات شوراها ضمن پاسخ به دومین سؤال میزگرد مبنی بر علت نرسیدن پاره ای از مصوبات شورای شهر به برخی شعب، اظهار کرد: «قبل از پاسخ به این سؤال لازم می دانم این نکته را تأکید کنم که حضور دو عضو نابینا در این دوره از شورای اسلامی شهر تهران، باعث ایجاد تحول در نگاه مسئولان شهری به مسائل نابینایان و کم بینایان و به طور کلی معلولان شده است. هر شهروند با مراجعه به این سایت  می تواند وارد سامانه همگانی دستورالعمل ها شده و در جریان تمام مصوبات ابلاغ شده قرار بگیرد.  علت این دسترس پذیر کردن مصوبات همین بحث اظهار بی اطلاعی فلان مدیر است شهروندان در صورت مشاهده استنکاف مدیر منطقه مذکور می توانند از این سامانه استفاده کرده و دستور العمل مدنظر خود را استخراج کنند.»
استفاده از تسهیلات ورزشی
در بخش دیگری از این پنل تخصصی علی صابری در پاسخ به این سؤال که چرا تسهیلاتی که برای جانبازان در خصوص استفاده از استخرهای ورزشی وجود دارد برای دیگر معلولان پیش بینی نشده است؟ اظهار کرد: «با مذاکراتی که با سردار آقامیر، رئیس سازمان های ورزش‌های همگانی صورت گرفته بود، معلولان غیر جانباز نیز از این تسهیلات بهره مند می شوند، اما متأسفانه در برخی مناطق از ورود معلولان به استخرها و سالن های ورزشی جلوگیری می شود. دوستان معلول در صورت مشاهده این برخوردها حتماً موضوع را به ما اطلاع دهند تا پیگیری کنیم.»
اقدامات مثبت نهادهای شهری
بر اساس این گزارش، در ادامه این پنل محمدعلی عفتی داریانی، معاون منابع انسانی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که چرا قانون استخدام سه درصد معلولان در ادارات شهرداری اجرا نمی شود، اظهار کرد: «شهرداری تهران از جمله نهاد هایی است که در خصوص سهمیه استخدام سه درصدی معلولان اقدامات مثبتی انجام داده است. علی رغم این که ما در سال های اخیر مجوز‌های زیادی برای استخدام نداشتیم، تعداد قابل قبولی از نابینایان و معلولان را جذب کردیم. بنابر آخرین آماری که در دست است، در حال حاضر در شهرداری ۶۰ نفر از نابینایان مشغول کار هستند.»
آماده ام از همه طرحهای مربوط به معلولان حمایت کنم
از دیگر اعضای شورای شهر که در مراسم روز شنبه در  جمع نابینایان حضور داشت الهه راستگو عضو شورای شهر تهران بود. وی با بیان این که مجموعه گزارش‌ها و رصدهای ما نشان می‌دهد که اوضاع کنونی شهر برای نابینایان مناسب نیست گفت: البته این شرایط در حال بهتر شدن است چرا که اولویتهای برنامه های شورا در زمینه معلولان منطبق با اولویت های نیازهای آنها در جامعه است. که یکی از این نیازها مشکل دسترس پذیر بودن شهر و بویژه مناسب سازی معابر است همه می دانیم تا این مشکل حل نشود مدیریت شهری نمیتواند به سایر موارد بپردازد. راستگو در پاسخ به اینکه استقبال اعضای شورای شهر را  از طرح‌های مربوط به معلولان چگونه ارزیابی می کنید با اشاره به  این که دغدغه اصلی شورا امور معلولان است  افزود: از کلیه طرح های مربوط به این افراد  در زمینه تحقق بهتر حقوق شهروندی آنها حمایت می کنیم.
تلاش برای ارتقای جایگاه معلولان
در بخش پایانی این میزگرد تخصصی، مجتبی شاکری، عضو جانباز نابینای شورای شهر ضمن تأکید بر مواردی مثل موضوع مناسب سازی محیط شهری اظهار کرد: «یکی از مهم‌ترین وظایف من و آقای صابری در شورای شهر، حفظ و ارتقای جایگاه و منزلت معلولان است. متأسفانه امروز در فیلم ها و سریال های تلویزیونی معلول جایگاه محوری ندارد و ما نمی توانیم در میان این همه فیلم و سریال تولید شده، نمونه قابل قبولی که بر حفظ منزلت معلولان تأکید می کند پیدا کنیم.» بنابراین همه ما باید تلاش کنیم تا جایگاه معلولان را در جامعه ارتقا بخشیم. مجتبی شاکری در گفت و گو با خبرنگار ایران سپید هم  درباره اهداف شورا در حوزه معلولان گفت: با مطالعه سابقه طرح‌های مطرح شده در  شورای  شهر دریافتم حضور معلولان می تواند در این حوزه کمک شایانی برای ارائه خدمات باشد چرا که هیچ کسی جز فرد نابینا و معلول جسمی – حرکتی نمی تواند مشکل تردد در شهر را لمس کند. وی ادامه داد: در زمینه مناسب سازی مصوباتی وجود داشت ولی در واقع کارهای صورت گرفته در سطح شهر نوعی بهسازی است، شرکتهای پیمانکار که این گونه وظایف را بر عهده می گیرند توجیه کاملی از مناسب سازی ندارند.  شاکری در ادامه از پیشنهادش به مناسبت روز جهانی نابینایان خبر داد و گفت: پیشنهاد داده‌ام در روز جهانی عصای سپید اعضای شورای شهر چشمانشان را ببندند و در سطح شهر تردد کنند تا با گوشه ای از مشکلات نابینایان در فضای شهری آشنا شوند هر چند این کار صورت نگرفت اما  بعد از عینی شدن مشکلات، اعضا تصویب کردند تا پیگیری همه جانبه در این خصوص صورت گیرد. وی در پایان، خطاب  به نابینایان گفت: برای این که معلولان در جامعه حضور مؤثری  در همه عرصه ها داشته باشند باید بیش از دیگران تلاش کنند و پرچم خود را بالا ببرند و ثابت کنند که می توانند.

روزنامه ایران- امروز چهارشنبه
 

کد خبر:۳۳۸۵۵
تاریخ خبر:۱۳۹۳/۷/۲۳