- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

خرمای دشتستان؛ محصولی باکیفیت یا بی کیفیت؟

سه شنبه ۲۲مهرماه۹۳ ساعت ۱۷ شاهد حضور علاقه مندان به حوزه کشاورزی و صنعت خرمای دشتستان در دفتر هفته نامه اتحادجنوب به دعوت انجمن هامون ایران بود….

۶۶مین عصرانه فرهنگی هامون جایی برای طرح مساله ای جدی بود درباره اینکه خرمای کبکاب دشتستان با توجه به نوع کشاورزی سنتی یی که در حال حاضر وجود دارد، آیا محصولی هست که پتانسیل آن را داشته باشد که به کالایی استراتژیک با مزیت های نسبی اقتصادی مبدل شود یا نه؟ در این جلسه کسانی چون حبیب میگلی، آقای جان احمدی، آقای بنافی، ناصر حفظ اله به عنوان کسانی که با کلیت نوع کشاورزی و نخلداری سنتی زاویه داشتند به ارائه بحث پرداختند و در مقابل کسانی چون اسکندر میگلی، آقای فریبرزی و شاکر شکیبا به این مبحث پرداختند که به جای این سیاه نمایی، باید راه حل و راهکار داد، هیچ چیزی با سیاه نمایی قابل حل نخواهد بود.

در این جلسه نیز مهندس علی قنبری؛ رییس سازمان تعاونی روستایی استان بوشهر نیز که با توجه به مطلع شدن درباب این جلسه از عصرانه، حضور یافته بود تا به طور مستقیم حرفهای بدون روتوش و بی رودربایستی فعالان صنعت خرما را بشنود، به همین نکته سیاه/سفید دیدن و تحلیل نمودن برخی حضار، انتقاد وارد دانست و به توضیحاتی درباب وضعیت خرید خرما و وضعیت نخلداری در دشتستان پرداخت. ایشان منتقد نگرش کسانی شد که همه چیز را بر گردن دولت می اندازند و ایشان نقش مهم این فعالان در بازار خرما را نیز گوشزد نمود. در ادامه نیز دکتر حشمت اله جعفری؛ مدیری بومی در وزارت کشور نیز به این نکته اشاره نمود که باید به جای توجه حداکثری به دخالت دولت، باید به بازار و اتحادیه های خرما تکیه کرد و از ورود بیش از حد نرمال دولت در بازار خرما جلوگیری نمود. در همین راستا دکتر علی پور؛ دکترای مدیریت استراتژیک نیز به ضعف قانونگذاری در این حوزه اشاره نمود و توجه حضار را به برخی مفاد قانونی مربوط خرما جلب کرد که سالهاست که مسکوت مانده…

حسین رویین تن نیز به وضعیت اسفبار خرما و نوع آبیاری آن اشاره نمود و در کنار ایشان نیز محمدرضا چمنکار از وضعیت بیمه نخیلات در شهرستان و اندکی نیز درباره مدیریت بیمه ای در این صنعت گفت. خانم بازیاری به طرحی برای اشتغال زایی تحصیل کردگان کشاورزی جهت مدرنیزاسیون در صنعت خرما اشاره نمود و محمدصادق ملایی نیز به اصلاح ژنتیک جهت بالا بردن کیفیت ثمر نخیلات اشاره کرد. علیرضا باباعلی از این گفت که تجربه باغداری جدیدی که داشته باعث شده که نسبت به این شکل از نخلداری اندیشه انتقادی بیشتری کند و البته به این نیز اعتقاد داشت که خرمای کل دشتستان اینقدر بی کیفیت نیست که برخی حضار می گویند. علی اصغر رجایی از خرمایی گفت که در بازار تجریش تهران به عنوان اعلاترین خرمای آن بازار به فروش می رسد. مهدیه امیری نیز به نقش دلالان در به هم ریختن بازار خرما اشاره نمود و این که گفته می شود که خرمای دشتستان بی کیفیت هست، طرزتلقی یی دلال گونه برشمرد.
اسماعیل حسام مقدم؛ عضو هیئت موسس انجمن هامون ایران نیز در جمع بندی نهایی این عصرانه به این نکته همگان را متوجه ساخت که در نهایت این بحث به تنها چیزی که میشود پی برد این بوده که چقدر طرزتلقی فعالان مختلف درون صنعت خرمای دشتستان ازهم دور و بعید هست… و این هم دقیقن به خاطر عدم گفت وگو و وجود این چنین جلسات انتقادی یی بوده… برخی حضار همواره در ادارات دولتی در کنار هم جلسه های متعددی را برگزار می نموده اند اما به نظر می رسد که تنها در این جلسه عصرانه فرهنگی هامون بود که به صراحت به نقد یکدیگر پرداختند… به زعم ایشان این جلسات باید ادامه داشته باشد و در بیرون از نهادهای دولتی باشد…

ازهمین رو از طرف انجمن هامون ایران در پایان جلسه از راه اندازی تشکلی غیردولتی با عنوان بنیاد فرهنگی خرمای دشتستان گفته شد که تلاش دارد این هم اندیشی ها و جلسات گفت وگو را همواره برگزار نماید تا این فاصله و گسل عمیقی که بین نخلداران، بیمه کنندگان، دلالان، مدیران صنایع بسته بندی، نهادهای دولتی و مصرف کنندگان خرما وجود دارد برداشته شود…

در این جلسه کسانی چون مهندس حسین عباسی، مهندس ابوالفضل روزی طلب، آقای خدادادی، احسان عبدالهی، حسین پاپری، زیبا زیارتی، مهرآفرین زیارتی، سودابه صولتی، سینا شبانکاره، مهندس عباسی، سبحان حسن پور، عبدالخالق عبدالهی و… نیز حضور یافته بودند.

آقای حبیب میگلی، به عنوان یکی از مدیران صنعت بسته بندی خرما نیز تعدادی بسته های فراوری شده خرمای دشتستان را برای نمونه و پذیرایی با خود آورده بود که باعث شد که حداقل کام حضار شیرین شود در لحظاتی که تلخی و نگرانی از وضعیت کالای استراتژیکی مانند خرما فضای عصرانه فرهنگی هامون را دربرگرفته بود.