- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

تجربه های مدیران مسئول نشریات محلی

شصت و هشت مین عصرانه فرهنگی هامون با موضوع «تحلیل و بررسی تجربه ی زیسته ی مدیران مسئول مطبوعات محلی استان بوشهر» با حضور حسن لاوری؛ مدیرمسئول و سردبیر هفته نامه نصیربوشهر و اکبر صابری؛ مدیرمسئول و سردبیر هفته نامه و پایگاه خبری اتحادجنوب روز چهارشنبه ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۳ در محل دفتر هفته نامه اتحاد جنوب برگزار شد. در این جلسه  قرار بود محمد دادفر؛ روزنامه نگار و صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه ی آیینه ی جنوب نیز حضور داشته باشد، که متاسفانه به دلایلی نتوانست حضور بهم رساند.

در این جلسه از عصرانه ی فرهنگی هامون؛ مدیران مسئول دو هفته نامه محلی استان بوشهر خاطرات و تجربیات خود را در رابطه با انتشار مطبوعه در استان بوشهر روایت کردند. شایان ذکر است این نشست با حضور پرشور و حرارت علاقمندان و فعالین فرهنگی و روزنامه نگاران و نویسندگان نشریات محلی استان بوشهر و شهرستان دشتستان همراه بود.

 در ابتدا حسن لاوری؛ مدیرمسئول هفته نامه نصیر بوشهر چندین خاطره ی مطبوعاتی خود به خصوص در حوزه ی فراخواندن آن ها توسط مقامات امنیتی / قضایی به دادگاه را روایت کرد. لاوری در صحبت های خود خاطرات تلخ و شیرینی از شانزده سال فعالیت مطبوعاتی خود در فضای رسانه یی استان بوشهر را بازگو کرد. وی در صحبت های خود از اعمال سلیقه عمل کردن برخی از مسئولین قضایی و امنیتی استان در قبال پرونده های مطبوعاتی هفته نامه نصیر بوشهر انتقاد کرد.

در ادامه اکبر صابری؛ مدیرمسئول هفته نامه و پایگاه اینترنتی اتحادجنوب نیز در ابتدای سخنان خود از فعالیت های رسانه یی هفته نامه نصیر بوشهر و فعالیت های مطبوعاتی حسن لاوری تقدیر و تشکر کرد. مدیرمسئول هفته نامه اتحادجنوب نیز در زمینه ی انتشار هفته نامه و نحوه ی برخورد مقامات امنیتی / قضایی شهرستان و استان که در برخی از موارد، مشکلاتی برای اتحادجنوب در طول فعالیت شانزده سال انتشار آن پیش آمد به ذکر خاطراتی پرداخت. وی گفت آمار را که نگاه کنم، می بینم من به عنوان مدیرمسئول به طور میانگین سالی یک بار، به دادگاه فراخوانده شده ام. این روزنامه نگار تصریح کرد: حداقل برای هر پرونده ی مطبوعاتی حداقل پنج تا شش ماه پی گیر آن بوده ام.

صابری؛ مدیرمسئول هفته نامه اتحادجنوب، در ادامه ی صحبت های خود از ورود نشریه اتحادجنوب در کنار چاپ کاغذی، به دنیای مجازی اشاره کرد و گفت: نشریه اتحادجنوب از نشریات محلی پیشرو استان بوشهر بوده است که در زمینه ی فعالیت الکترونیکی نیز فعالیت پرسابقه یی را در کارنامه ی مطبوعاتی خود دارد. وی افزود: در دوره یی متوجه شدیم که نیروهای اصول گرا و محافظه گار فضای رسانه یی دنیای مجازی را تحت سیطره ی خود در آورده اند و دیدیم که نیروهای اصلاح طلب در این زمینه کم کاری هایی را انجام داده اند. از این رو یکی از اهداف و استراتژیک های نشریه اتحادجنوب، فعال سازی و راه اندازی وبسایت خبری این نشریه بوده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر می توان مدعی بود که وبسایت خبری اتحادجنوب یکی از سه وبسایت های برتر خبری/ تحلیلی استان بوشهر به شمار می رود. صابری گفت: در حال حاضر ورود نشریات اصلاح طلب استان بوشهر مثل نصیربوشهر، خلیج فارس، نسیم جنوب، اتحادجنوب و وبسایت های خبری اصلاح طلب باعث شده که اصلاح طلبان استان نیز دارای تربیون های مناسبی در دنیای مجازی باشند. وی افزود: می توان گفت به لحاظ حرفه یی و پوشش رسانه یی نیز وبسایت های اصلاح طلب نسبت به وبسایت های اصولگرا حرفه یی تر عمل می کنند.

در ادامه ی بحث نیز بسیاری از حضار پرسش هایی را از مدیرمسئولان محلی استان بوشهر؛ حسن لاوری و اکبر صابری مطرح کردند.

اسماعیل حسام مقدم؛ کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و عضو هیات موسس انجمن هامون ایران، از تجربه ی خود و هامون درباب همکاری با نشریات اصلاح طلب محلی استان بوشهر اشاره کرد و گفت: یکی از تجربه های موفقی که هامون در تعامل و ارتباط با مطبوعات محلی استان بوشهر از جمله نشریات اتحادجنوب، نصیر بوشهر، نسیم جنوب و بیرمی داشته است، صفحات هفتگی در آن مطبوعات، چاپ چندین ویژه نامه با محوریت جامعه مدنی و جلسات هفتگی عصرانه های فرهنگی هامون در دفتر نشریه اتحادجنوب بوده که نزدیک به هفتاد نشست آن تا کنون برگزار شده است. وی تصریح کرد: چنین ارتباطاتی فی مابین مطبوعات محلی و تشکل های غیردولتی می تواند به نهادسازی تشکل های غیردولتی و مطبوعات مستقل کمک و یاری رساند.

در ادامه رضا شبانکاره؛ روزنامه نگار و عضو هیات موسس انجمن هامون نیز به امر نهادسازی مطبوعات محلی استان بوشهر تاکید ویژه یی کرد و گفت: از مدیران مسئول مطبوعات محلی استان بوشهر انتظار می رود که در زمینه ی نهادسازی تشکل های مطبوعاتی و نهادینه کردن فعالیت های مطبوعاتی اهتمام ویژه یی داشته باشند. وی افزود: زیرا با توجه به کمتر شدن تعداد نویسندگان محلی و نحیف شدن هیات تحریریه ی مطبوعات محلی، آسیبی است که در سال های گذشته متوجه مطبوعات مستقل استان شده است و می بینیم که مطبوعات استان بوشهر آن نشاط و پویایی لازم را ندارند و دفترهای مطبوعات محلی باید پاتوق و انجمنی برای نیروهای اجتماعی شهرستان های استان بوشهر باشد که متاسفانه این طور نیست و در یک خمودگی بسیار بدی قرار دارند. سردبیر ققنوس، ضمیمه ادبی هفته نامه بیرمی افزود: انتظار می رود، مدیران مسئول مطبوعات محلی برای قوام بخشیدن به فعالیت های مطبوعاتی و ریشه دارکردن آن در فضای عمومی استان بوشهر، فعالیت های بیشتری انجام دهند. این روزنامه نگار هم استانی و عضو شورای نویسندگان و سیاست گذاری های صفحات هفتگی هامون در نشریات محلی استان بوشهر سوالی در باب سیاست گذاری مدیرمسئولان محلی استان بوشهر برای ماندگاری نیروهای مطبوعاتی در نشریات محلی پرسید و پاسخ آن را از صابری و لاوری خواستار شد.

لاوری در پاسخ به شبانکاره، فضای نامطلوب نشریات محلی استان و عدم پویایی و نشاط مطبوعات را تایید کرد و از ناپایداری و عدم ثبات شغلی خبرنگاری در کشورمان ایران به ویژه استان بوشهر گلایه نمود.

دکتر حشمت الله جعفری، نیز در صحبت های خود از مدیرمسئولان نشریات اصلاح طلب محلی استان بوشهر درخواست کرد که یک شورای هماهنگی داشته باشند و کیفیت مطالب و مطالبات مدنی فعالین فرهنگی و مدنی استان بوشهر را  مطبوعات استان بوشهر رصد نمایند وی در ادامه افزود: یکی از انتقاداتی که می شود از نشریات محلی استان بوشهر داشت این است که نشریات محلی بیشتر خبری هستند و کمتر به تولید محتوای تحلیلی و پژوهشی اقدام می کنند و شایسته است در این زمینه بیشتر از خود تحرک و پویایی نشان دهند.

قدرت الله مظاهری، طنزنویس هم استانی و نویسنده ی هفته نامه اتحادجنوب نیز، خودسانسوری روزنامه نگاران و نویسندگان و محدودیت های مدیران مطبوعات محلی استان را یکی از نقاط ضعف مطبوعات و آشنه پاشیل فضای رسانه یی استان برشمرد.

این نشست با گرفتن چند عکس یادگاری به پایان رسید.