- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

آن چه از بهزیستی می توان نوشت

سازمان بهزیستی بصورت فعلی بعدازانقلاب ۵۷تاسیس شد.پس ازانقلاب،سازمان زنان وانجمن کودکان بی سرپرست و۱۸نهاد ومؤسسه خیریه دیگرباهم ادغام وسازمان بهزیستی تشکیل شد.این سازمان درسال های قبل بادانشگاه علوم پزشکی وبهداری یکی بود و درسال ۱۳۶۰ از یکدیگرجداشده وبعنوان یک سازمان مستقل تشکیل شد.مشکلات اجتماعی درحوزه خانواده با سرپرست از معلولین وآسیب دیدگان اجتماعی وکلیه موارد مربوط  به انسان ها از شیر خوارگی تا سالمندان از وظایف بهزیستی می باشد.

آنچه در بالا گفته شده تنها اطلاعاتی است که از مراجعه نگارنده به بهزیستی استان عایدمان شده است. متاسفانه کارکنان ومسؤلین بهزیستی جواب دادن به سوالاتی نظیر، تعداد پرسنل سازمان بهزیستی، تعدادمددجویان سازمان، نحوه خدمات دهی بهزیستی، مدد جویان باید دارای چه شرایطی باشند که تحت حمایت بهزیستی قرارگیرند؟، منابع مالی سازمان و… امتناع ورزیدند و عنوان نمودند که پاسخ به این سوالات باید با ارایه معرفی نامه ازطرف دانشگاه یا نشریه به دفتر رئیس بهزیستی وتایید آن توسط حراست صورت بگیرد! پاسخی که انسان را به اشتباه می اندازد که واقعن به سراغ یک نهاد اجتماعی رفته است؟! انگار پنهان کاری وفرار از ارایه اطلاعات درهر سطحی ازخصایص جوامع جهان سوم می باشد. ولی انصافن یک دانشجو یا فعال اجتماعی از شناخت یک سازمان خدماتی چه استفاده ناصوابی می تواند داشته باشد که اینگونه بادیده تردید و سوء ظن نگریسته می شود و برای ارایه اطلاعاتی که می تواند جنبه عمومی داشته باشد، شرط وشروط گذاشته و معرفی نامه وتاییدیه طلب می کنند. در بسیاری از کشورها چنین سازمان هایی با رسانه ها و مطبوعات همکاری و اقدام به معرفی و عملکرد سازمانی خود می نمایند، ولی متاسفانه درسرزمین ما برای دستیابی به هر اطلاعاتی باید سختی های فراوانی را متحمل شوی!

ولی  همان طورکه از نام بهزیستی هم پیداست این سازمان جهت بهتر زیستن تاسیس شده است. بهتر زیستن آنانی که بنا به هر دلیلی نمی توانند زندگی طبیعی داشته باشند و برای انجام امور خود نیازمند به همراهی و کمک دیگران می باشند. آنجه مسلم است بهزیستی باید با شناسایی مددجویان ونیازسنجی آنان، اقدام به رفع نیازهای ضروری و گاهن حیاتی آنها نماید. این امرمستلزم تاسیس مراکز نگهداری از معلولین ذهنی، حرکتی، سالمندان … و آن چه می تواند در بهبود شرایط زندگی افراد مددجو موثر باشد،نظیر: ایجاد مراکز آموزشی و توانبخشی است. در این مراکز توانایی های افراد بازسازی،تقویت وگاهن نیز احیا می شود و فرد جهت پذیرش نقش های خود و فعالیت های اجتماعی، آمادگی ها ی لازم را فرا می گیرد و با آموزش نیز می تواند  به تناسبِ توانایی خود، مهارت های لازم را فراگیرد به صورتی که بتواند قسمتی از نیازهای خود را چه ازنظر جسمی، روحی و حتا اقتصادی برآورده سازد. در این مراکز باید آموزش طوری انجام شود که فرد حدالامکان بتواند مستقلن حضور اجتماعی داشته باشد و فرد را از وابستگی به دیگران برهاند.

ازدیگر مسایلی که انتظار می رود بهزیستی درآنها ورود کرده و تاثیر بگذارد فراهم کردن بستر مناسب سازی «مبلمان شهری، سیستم حمل ونقل عمومی و تعبیه امکانات مورد نیاز آنها در مکان های عمومی نظیر: پیاده روها، اداره ها، بانک ها و امکان رفاهی، تفریحی و بهداشتی و درمانی می باشد.

درحال حاضر حتا یکی از اتوبوس های شهری و بین شهری در استان امکانات مورد نیاز معلولین را دارا نمی باشند. بیشتر نابینایان استان با کمبود امکانات آموزشی نظیر”پرکینز”مواجه اند. رفع این مشکلات همت مضاعف بهزیستی را می طلبد  تا آسایش مددجویان خود را مد نظر قرار داده و امکانات مورد نیاز آنها را در سطح شهر فراهم سازد تا این افراد نیز به جای خانه نشینی و انزوا، وارد عرصه اجتماع شده وبتوانند به تناسب توانایی خود در جامعه ایفای نقش نمایند. به نظر می رسد نبود امکانات و فراهم نبودن شرایط مورد نیاز معلولین که در بالا به آنان اشاره شد، گویای این واقعیت است که سازمان بهزیستی استان نتوانسته آن طور که باید به وظایف خود عمل نماید.

به عنوان یک شهروند عادی با حضور در سطح شهر اقدامات بهزیستی را به چشم نمی بینم. در واقع بهزیستی به سازمانی تبدیل شده که به حاشیه رفته وآن چنان که باید به چشم نمی آید. از اقداماتی که مسئولین بهزیستی می توانند انجام دهند دعوت از متمکنین جهت انجام امور خیریه در جهت رفاه حال معلولین می باشد. دراستان نشریات زیادی وجود دارند که حاضر به همکاری با سازمان بهزیستی می باشند، ولی تا کنون ازطرف این نهاد اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟ کدام نیاز و یا کمبود معلولین با درخواست مسئولین بهزیستی از طریق صدا وسیمای استان به اطلاع مردم رسانده شده تا درصورت تمایل شهروندان وهم استانی ها کمک های خیرخواهانه خود را به تامین امکانات مورد نیاز کودکان معلول ویا نابینایان اختصاص دهند؟ آنچه غیرقابل انکار است این که یکی از دغدغه های بهزیستی باید ایجاد فرهنگ سازی صحیح مورد نیاز مددجویان درجامعه باشد، تا پذیرش این قشر توسط جامعه بهتر صورت گیرد ونحوه برخورد با آنها انگیزه حضور در اجتماع را در وجود این افراد افزایش دهد.

نگارنده، در زمینه فرهنگ سازی تاکنون شاهد ارایه هیچ نوع آموزشی توسط بهزیستی نبوده است. سازمان بهزیستی استان باید با سبکی نو وایده های جدید به ارایه خدمات خود بپردازد.

 باید تلاش شود تا دیدگاه جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت اصلاح شود. قطعن بسیاری از معلولین می توانند توانایی های مفیدی داشته باشند، درصورتی که مبلمان شهری آنها را دعوت به حضور درشهر و جامعه نماید و ازآنها به درستی استقبال صورت بگیرد. بیاییم با ایجاد آموزش، شرایط، امکانات وبرخورد مناسب  حامی آنها باشیم.