- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

کلید حل مسائل؛توجه متوازن به گروه های ورزشی

بدون شک همگان به وضعیت نابسامان چند ساله ورزش دشتستان اگاه هستند. ورزشی که روزگاری در رشته های مختلف، بزرگی می کرد به جایی رسیده که امروز دلخوش به درخشش تک ستاره هاست. کنکاش، تفحص و بحث پیرامون چرایی موضوع، نیاز به کار علمی کارشناسی است لیکن در این نوشتار کوتاه سعی بر این است اشاراتی کلی به دلایل و براهین این افت شود و یقیناً مطلب ذیل بدون اشکال نخواهد بود که اهالی ورزش نواقص را بدیده اغماض خواهند نگریست.

دشتستان با برخورداری از ۸ شهر و ۶ بخش، یک سوم جمعیت و مساحت استان را داراست.وجود منابع ارزشمند نظیر کشاورزی، نفت، معادن، نیروی توانمند انسانی و… دشتستان را در موقعیت ممتازی قرار داده اما متاسفانه ورزش از پشتوانه فاکتورهای فوق بی بهره است؛ عدم بهره وری لازم از سرمایه های مادی و معنوی شهرستان ورزش دشتستان را آسیب پذیر نموده است که شامل بخش های دولتی و خصوصی می شود، عدم توجه به ورزش مدارس؛ استعدادپروری را کمرنگ نموده است و در این محرک تشویق برای مربیان فعال و توبیخ برای مربیان ضعیف می تواند مؤثر باشد. یکی از معضلات جدی حوزه ورزش؛ عدم برنامه محوری است. پروسه منطقی برنامه ریزی از اداره کل ورزش و جوانان و جذب اسپانسر با نظارت دقیق اداره ورزش و جوانان شهرستان مطمئنا گره بسیاری از مشکلات را خواهد گشود.اما این مسئله زمانی منتج به نتیجه خواهد شد که هیئت های ورزشی و باشگاه ها به مدیرانی سپرده شوند که سال ها خاک صحنه ورزش را خورده اند.

خوشبختانه طی سال های اخیر، دولت های پس از انقلاب اسلامی در حوزه عمرانی اماکن ورزشی لازم را در سطح شهرستان احداث نموده اند که این سند پشتوانه مناسبی جهت ترویج ورزش است اما متاسفانه ورزشکاران که عمدتا از قشر ضعیف اجتماع هستند، بودجه لازم را برای فعالیت در اختیار ندارند که می طلبد دولت با تجدیدنظر در بودجه این نقیصه را بویژه در مناطق محروم مرتفع نماید. خوشبختانه فرماندار جوان و ساعی و علاقمند شهرستان جناب دکتر زارع و معاونین جوان و خوش فکر ایشان نگاهی بسیار منطقی به حوزه ورزش دارند که امید می رود با حمایت و همراهی لازم در کنار اهالی ورزش این مسیر صعب العبور به آسانی پیموده شود و اعتبارات لازم حمایتی از منابع شهرستان و استان تامین شود.

جامعه ایرانی در طول تاریخ جامعه نخبه کشی بوده است و ورزش ما و تبع آن استان و شهرستان ما از این قاعده مستثنی نبوده و نیست؛ چه بسیار مدیران و مربیان و ورزشکارانی که توسط خود اهالی ورزش صرفا بدلیل نگاه کوته بین از فضای ورزش رانده شدند و زندگی آرام و دور از ورزش را اکنون تجربه می کنند و لازم است ما ورزشکاران، با تجدیدنظر زمینه دلجویی و بازگشت این عزیزان را فراهم آوریم تا بار دیگر خاطرات خوش گذشته با این سرمایه های انسانی تکرار شود.

بانوان نیمی از جمعیت اجتماع را تشکیل می دهند و در پرورش و شکل دهی افکار نیم دیگر نقش اساسی دارند  حضور بانوان در میاین ورزشی و علاقه مندی به ورزش در سالم سازی روحی و جسمی شهروندان بسیار مؤثر است بنا به دلایل متعدد حضور ورزشکاران در میادین ورزشی بسیار کمرنگ است. اهمیت، فرهنگ سازی و زمینه سازی سخت افزاری برای جهت دهی دختران به حضور در میادین ورزشی بسیار ضروری است تا ورزش جزیی از فعالیت های همه خانواده های دشتستانی باشد.

از توزیع ناعادلانه اعتبارات ورزشی در ضعف دشتستان طی سال های اخیر نمی توان به راحتی گذشت معتقدم بایستی در همه حوزه ها توزیع اعتبارات بر اساس شاخص باشد تا حق هیچ شهرستانی ضایع نشود بخش های بزرگ دشتستان (شبانکاره، سعدآباد، آب پخش، ارم، بوشکان و مرکزی) استعدادهای قابل توجهی دارند که درخانواده ورزش مغفول مانده اند. تقویت ساختاری اداره  ورزش و جوانان شهرستان و نمایندگی های تابعه در شناسایی استعدادهای نهفته فرزندان این دیار مؤثر است. مدیریت ورزشی از بسیاری مدیریت ها ابزار بیشتری می طلبد در حالی که کمبود نیروی انسانی در ساختار اداره ورزش دشتستان و بخش های تابعه تحقق اهداف سازمانی ورزش را با خلأ جدی مواجه ساخته است. ساختمان ادرای ورزش شهرستان و نمایندگی های تابعه گویای بی توجهی های بسیاری است که می بایست طی سال های آتی نسبت به احداث ساختمان اداری تکمیل خوابگاه نیمه کاره ورزشکاران توسط دولت تدبیر و امید اقدام عاجل بعمل آید. امید می رود با توجه به مسائل فوق و تشکیل شورای ورزش دشتستان بسیاری از معضلات مورد اشاره مرتفع گردد و ورزش شهرستان به جایگاه واقعی خویش دست یابد.