- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

استانداردهای خانه سالمندان

بازدید از خانه سالمندان محمدیه غمی بزرگ را به جانم ریخت …قضاوت نکردن کسانی که پدر یا مادر خود را به این جا سپرده اند سخت است و این لابد عوارض تغییر و تجدد است و ناگزیر از آنیم…تغییراتی که نمی شود مانع از آن شد …کمبود وقت، غرق شدن در روزمرگی، و مشکلاتی که با جلورفتن و پیشرفت روز افزون بیشتر و در شکلهای جدید خودرا نشان می دهد، اما عاطفه انسانی چه می شود…کسانی که روزها و ساعت ها در کنار ما و برای ما بوده اند، آیا رواست که حالا زمانی هرچند کوتاه ما برای آنها نباشیم …

پیرزن زیر پتوی سبز رنگش خیلی کوچک به نظر می رسید، از کنارش که رد شدم دستم را گرفت و آهسته چیزی گفت صدایش بالا نمی آمد ،دوباره تکرار کرد “یه بوس میدی” خم شدم و پیشانیش را بوسیدم، چشمانش عجیب مرا یاد مادرم می انداخت قلبم فشرده شد… فکر کردن به اینکه او تمام مدت محصور در این تخت و این اتاق است و منظره دیوار زرد رنگ کنارش بیشترین چیزی است که می تواند ببیند، برایم دردناک و غیر قابل تحمل است… زشتی های دنیا تمامی ندارد و من چقدر خسته ام از دیدن این زشتی ها…
سرای سالمندان:
دنیای کنونی رو به سوی تغییر است حتی اگر ما بخواهیم مانع از این تغییرات شویم تغییر و تحول خود راه خویش را برای نفوذ پیدا می کند و انسان امروزی همراه با این فرآیند تغییر می کند شیوه و روش زندگی اش برابر با این تحولات پیش می رود… سالمندی یکی از این مقوله هاست. در گذشته نگهداری از افراد پیر خانواده جزء لاینفک وظایف جوانان خانواده بود و چیزی غیر از این برای آن زمان متصور نبود ولی در این برهه زمانی و شرایطی که در بالا ذکر شد نگهداری از سالمندان مخصوصن اگر شرایط جسمی سالمند نامساعد باشد و احتیاج به مواظبت دائمی داشته باشد، نگهداری آن در خانه با مشکل همراه شود و افراد خانواده بنا به شرایط خود گزینه خانه سالمندان را انتخاب کنند که هرچند ممکن است منصفانه نباشد .
ویژگی‌های لازم برای این محیط، یعنی سرای سالمندان را از چند نگاه می‌توان بررسی کرد.طبق استانداردهای خانه های سالمندی از نظر طب سالمندان ،حداقل استانداردهای لازم برای تأسیس سرای سالمندان در کشور توسعه‌یافته‌ای مانند انگلستان به شرح زیر است:

اتاق های خانه سالمندان:
به طور کلی در هر اتاق نباید بیش از ۴ نفر زندگی کنند. اتاق حتما ً باید دارای یک پنجره باشد.فضای کافی برای جابه‌جا کردن و حرکت دادن ویلچر موجود باشد وحتما داخل واحد حمام داشته باشد.
کنار یا بالای تختخواب بیمارباید زنگی برای صدا کردن فوری پرستار یا اعلام خطر وجود داشته باشد و آب خوردن در دسترس سالمند باشد. همچنین نور کافی برای مطالعه در رختخواب فراهم شود (مثل یک چراغ مطالعه کوچک در بالای تخت).اگر
محیط خصوصی امکان پذیر نیست در فاصله بین تختخواب‌های اتاق پرده‌ای باشد تا در صورت نیاز، سالمند بتواند با کشیدن پرده یک محیط خصوصی برای خود ایجاد کند. تخت نسبت به پنجره باید دید داشته باشدو یک صندلی راحت در کنار تخت باشد. همچنین هر سالمند باید یک کمد جداگانه وهم‌اتاقی‌های سازگار، همزبان و متناسب با خود داشته باشد. در صورت تمایل، اتاق تلفن داشته باشد و ملحفه‌های تمیز در دسترس باشد.
دستشویی و توالت‌ خانه سالمندان:
طراحی این مکان‌ها باید طوری باشد که ویلچر در آن‌ها به راحتی وارد و خارج شود و امکانات مناسب برای افراد معلول داشته باشد. سینک‌ها باید مجهز به آب سرد و گرم باشد.در این مکان میله‌های حمایت‌کننده‌ای باشد که فرد بتواند در حین حرکت دست خود را به آن‌ها بگیرد و از آن‌ها برای تسهیل حرکت استفاده‌ کند.

سالن‌ها و اتاق نشیمن خانه سالمندان:
اماکن عمومی نیز باید نور کافی داشته باشند. همچنین در تمام اتاق‌ها، پریز‌های برق و وسایل خطرناک باید با رنگ‌هایی که به شدت جلب توجه می‌کنند (مثل قرمز پررنگ و غیره) مشخص شوند.
در سالن‌ها و اتاق‌ها باید میله‌هایی دور‌تا‌دور اتاق وجود داشته باشد که سالمند در هنگام حرکت بتواند از آن‌ها کمک بگیرد.
سالن و راهرو ها باید دست کم آن‌قدر وسعت داشته باشد که به طور همزمان دو ویلچر بتوانند از کنار هم عبور کنند. همچنین برای استراحت سالمندان صندلی‌ها و کاناپه‌های راحتی باید در آن تعبیه شود . یک تابلوی اعلانات نیز لازم است تا قوانین و خبر‌های سرای سالمندان را به اطلاع ساکنان برساند.

ویژگی های محیطی خانه سالمندان:
مؤسسه باید تمیز باشد و از نظر ظاهری مرتب به نظر برسد،بو و هوای مطبوع داشته باشدواز سروصدای ترافیک شهر یا دیگر صدا‌های آزار‌دهنده دور باشد. تهویه مناسب هوا و اعتدال درجه حرارت در زمستان‌ها و تابستان‌ها،دسترسی به تلفن عمومی برای همه وصندوق مخصوص برای نامه‌ها و مرسولات هر فرد در نظر از دیگر لوازم و شرایط چنین موسسه ای است.
تمبر و لوازم مورد نیازنیزباید مهیا باشد تا فرد بدون مشکل بتواند نامه بفرستد.