- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

رونمایی از کتاب “برازجان سرزمین آفتاب بامدادان”

به گزارش هامون مراسمی جهت بزرگداشت دکتر عبدالرسول خیراندیش در روز پنج شنبه برگزار گردید. در این مراسم چهره های برجسته ای حضور داشتند و به ارایه سخنرانی پرداختند. دکتر ارسلان زارع فرماندار شهرستان دشتستان دارای مدرک دکتری تاریخ، سید قاسم یاحسینی؛ نویسنده و پژوهشگر و مهرداد عارف به ایراد سخنرانی پرداختند. در ادامه جهت معرفی و آشنایی بیشتر با این نویسنده و پژوهشگر زندگی نامه وی و گزارش هایی از این بزرگداشت ارایه می گردد.

زندگی نامه دکتر عبدالرسول خیراندیش

عبدالرسول خیراندیش در سال ۱۳۳۶ در برازجان به دنیا آمد. در دبستان آفتاب و دبیرستان فردوسی همان شهر تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را گذراند. وی در سال ۱۳۶۳ از دانشگاه فردوسی مشهد در رشته تاریخ با اخذ دانشنامه لیسانس فارغ‌التحصیل شد. پس از یک سال تدریس در مراکز تربیت معلم شیراز و برازجان، برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۶۶ دوره کارشناسی ارشد را به پایان برد و در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار شد. در سال ۱۳۶۹ برای طی دوره دکترا به دانشگاه تربیت مدرس راه یافت و در سال ۱۳۷۴ این دوره را به پایان رساند. دکتر خیراندیش در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر کشور به تدریس مشغول بوده که از جمله آنها می‌توان از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه، دانشگاه‌های تربیت معلم، شیراز، تربیت مدرس، تهران و دانشگاه شهید بهشتی نام برد.

دکتر خیراندیش  عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است و از سال ۱۳۷۹ از درجه استادیاری به درجه دانشیاری ارتقاء یافته است. نخستین اثر نوشتاری ایشان جزوه‌ای تحقیقی با نام «اسطوره شناسی» است که در سال ۱۳۶۰چاپ شد و برای دانشجویان رشته تاریخ به عنوان مأخذ معرفی گردید. همچنین در سال‌های ۶۱ و ۶۲ یک دوره تاریخ جهان و نیز روش تحقیق در علوم اجتماعی را نگاشت که هر دو کتاب از طرف وزارت آموزش و پرورش در دانش‌سراهای تربیت معلم تدریس می‌شد. از سال ۱۳۶۴ با پیوستن به سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش، تألیف کتاب‌های درسی را آغاز نمود. نگارش کتاب تاریخ ایران و جهان برای دوره دبیرستان، کتاب‌های تاریخ دوره راهنمایی و نیز کتاب تاریخ‌شناسی دوره پیش دانشگاهی، همچنین  دو کتاب تاریخ کشورهای مسلمان و تاریخ جهان برای مراکز تربیت معلم حاصل تلاش سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۱ است.

دکتر خیراندیش بنیانگذار مجله رشد آموزش تاریخ، در وزارت آموزش و پرورش است. همچنین پایه‌گذار مجله کتاب ماه تاریخ و جغرافیا که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ و منتشر می‌شود.

وی از سال‌ها پیش عضو شورای برنامه‌ریزی تاریخ در وزارت علوم بوده و برنامه‌ریزی بخش قابل توجهی از درس‌های دوره لیسانس و دکترا را بر عهده داشته است.زمینه‌های اصلی تحقیقات دکتر خیراندیش تاریخ عمومی، تاریخ مغول و تاریخ جنوب ایران است. از جمله مهم‌ترین آثار او، به جز کتاب‌های درسی می‌توان به ترجمه کتاب «برازجان» ویلم فلور، تصحیح «تاریخ بوشهر» نوشته محمدحسین سعادت کازرونی،  ترجمه کتاب «مغولان در تاریخ» برتولد اشپولر، و گردآوری شش جلد «پژوهشنامه خلیج فارس» اشاره کرد. دکتر خیراندیش، همچنین ترجمه کتاب‌‌های «تاریخ مغولان» ویلم فلور، قسمتی از کتاب «راهنمای خلیج فارس» اثر لوریمر، «سفرنامه‌ی آیوِز» که سفرنامه‌ای است در مورد خلیج فارس و سواحل جنوبی ایران، «تاریخ مغول» هوارس، و علاوه بر اینها کتاب «تاریخ برازجان» را آماده انتشار دارد.

این استاد دانشگاه شیراز، در کنفرانس‌های بین‌المللی متعددی شرکت داشته است، از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: دو کنفرانس بین المللی در کشور ترکیه با عنوان «فتح استانبول» و «کنفرانس مشترک مورخان ایران و ترکیه» با ارائه دو مقاله علمی با اهمیت با عنوان «انعکاس فتح استانبول در نامه ایرانی» و «انتقال حماسه‌های ایرانی به آناتولی»، ایراد دو سخنرانی در دانشگاه لندن، ارائه مقاله «صید مروارید در خلیج فارس» در کنفرانس ایران‌شناسی پاریس، مقاله «تاتارها در منابع متقدم عصر مغول» در روسیه و مقاله «مسیر تجارت خیوه و بخارا»، در ازبکستان.

با حضور فرماندار دشتستان از کتاب “برازجان سرزمین آفتاب بامدادان” رو نمایی شد/تصویر

به گزارش روابط عمومی فرمانداری دشتستان ؛ در مراسمی با حضور فرماندار دشتستان جمعی از مسوولین ،اساتید دانشگاه خلیج فارس بوشهر ، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دشتستان و تعدادی از فرهنگیان و تاریخ دوستان در محل پژوهش سرای متقین برازجان از کتاب برازجان سرزمین آفتاب بامدادان رو نمایی شد.

فرماندار دشتستان در این مراسم ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق (ع)، در خصوص موضوع نشست گفت :شان تاریخ به ابعاد گوناگون است که در دو چیز ،شان دانش پژوهی و شان معرفتی که هر دو با هویت یابی مرتبطند ،بیشتر نمایان است .

ایشان با تاکید بر اینکه مطالعات تاریخی ابزاری نظری و روش شناختی  برای مشخص نمودن هویت تاریخی است،تصریح کرد: واکاوی هویت تاریخی و هویت یابی تاریخی مقدم بر هویت یابی فرهنگی و اجتماعی است .

دکتر ارسلان زارع اظهار داشت: مطالعات و پژوهش های تاریخی هم به جهت ارزش علمی بسیار سودمندند و هم به سبب ابزاری نظری و روش شناختی و هم به دلیل آثار گرانقدری که در جامعه از نظر ارتقاء سطح دانش و آگاهی عمومی در پی دارند.

وی نگارش کتاب « برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» را پژوهشی ارزشمند دانست و گفت : این کتاب حاصل چندین سال تلاش ،مطالعات کتابخانه ای و بررسی های کارشناسانه استادی است که تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان آفتاب برازجان آغاز کرد ,


نماینده عالی دولت در دشستان با بیان اینکه استاد فرهیخته جناب آقای دکتر خیر اندیش  نه تنها از مفاخر دشتستان ، استان بوشهر و کشور عزیزمان است بلکه محققی شناخته شده برای دانشمندان و علاقمندان به تاریخ خصوصاً تاریخ عصر مغول در دنیاست ،ادامه داد:استاد خیراندیش شایسته تقدیرند نه صرفاً به دلیل نگارش کتاب برازجان سرزمین آفتاب بامدادان ،بلکه به جهت شخصیت علمی ، اندیشه ، سجایای انسانی و خدمات ارزشمندی که به جامعه آموزشی ایران اعم از آموزش و پرورش ،دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارائه نموده است .

فرماندار دشتستان خاطر نشان کرد:برازجان و  دشتستان به طور کلی  به سبب سوابق  درخشان تاریخی و نقش آفرینی در تحولات سیاسی و اجتماعی و پیشینه مدنیت اجتماعی اش شایسته انجام پژوهش های بیشتری در ابعاد مختلف جغرافیای تاریخی ،میراث فرهنگی و تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی دارد که امیدوارم در آینده  با حمایت و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش این مهم به انجام رسد .

دکتر عبدالرسول خیراندیش نیز در مراسم  گفت: من خود را شایسته کاری جهت تجلیل نمی بینم چرا کارهای صورت گرفته را وظیفه خود می دانم.

وی خاطر نشان کرد: برای آبادی و سازندگی این دیار، همه مادران، پدران، کشاورزان، معلمان، کارگران و … تلاش کرده اند، پس همه شایسته تقدیرند.

نویسنده کتاب برازجان سرزمین آفتاب بامدادان ادامه داد: در سالیانی که گذشتگان ما از دشتی، دشتستان، بوشهر و … دست در دست هم دادند و از این سرزمین دفاع کردند، ما وارثان این دیار باید با همدلی، رشادت های آنها را به ارج نهیم.

وی ادامه داد: اگر زمانی در برازجان بزرگانی برخواستند در همان زمان در دشتی، تنگستان و … نیز دلیرانی از سرزمین خود دفاع کردند.
دکتر خیراندیش گفت: کتاب برازجان سرزمین آفتاب بامدادان حاصل تلاش ۲۰ ساله من است که در خصوص زادگاهم نوشته ام.

دکتر خیراندیش افزود: کتاب برازجان سرزمین آفتاب بامدادان، کتابی است که با علم و تحقیق نگاشته شده است، چرا که از نظرات باستان شناسان و زبان شناسان برجسته کشور نیز در نوشتن این کتاب استفاده شده است.

سید قاسم یاحسینی نیز به نمایندگی از فرهیختگان و دانشمندان بوشهری در این همایش گفت: تاریخ دشتستان بسیار پربار است که با تلاش مورخان این سرزمین، در سال های اخیر پربارتر نیز شده است.

وی با اشاره به تبحر و آگاهی دکتر عبدالرسول خیراندیش گفت: آگاهی و تبحر این تاریخدان، گوهر نابی از تاریخ و جغرافیا را معرفی می نماید چرا که در آگاهی وی، بیشتر عقل حکم فرماست تا احساسات.

اتحادجنوب- سیده هدیه بیت سیاح: همایش بزرگداشت دکتر عبدالرسول خیراندیش عصر روز پنجشنبه ۱۸ دی ماه با حضور مدیر اسناد ملی کشور ، فرماندار دشتستان،  رئیس بنیاد بوشهرشناسی و تعدادی از تاریخ دوستان و فرهیختگان استان بوشهر در محل پژوهشسرای متقین برازجان برگزار شد.
فرماندار دشتستان در این مراسم ضمن تبریک ولادت پیامبر اکرم(ص) گفت: شأن تاریخ به جهات متعدد و ابعاد گوناگون آن است که در دو بعد دانش پژوهی و معرفتی بررسی می گردد.


وی افزود: مطالعات تاریخی، ابزاری نظری برای مشخص نمودن هویت تاریخی است.
ارسلان زارع اظهار داشت: مطالعات و پژوهش های تاریخی هم از نظر علمی سودمندند و هم به دلیل آثار و تبعات اجتماعی ارزشمندی که در جامعه در پی دارد، قابل ستایش هستند.
وی نگارش کتاب « برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» را پژوهشی ارزشمند دانست و افزود: این کتاب حاصل تلاش های فراوان یک استاد فرهیخته بود، کسی که تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان آفتاب برازجان آغاز کرد.
فرماندار دشتستان با اشاره به آشنایی ۳۰ ساله خود با دکتر خیراندیش، ادامه داد: دکتر عبدالرسول خیراندیش نه تنها از مفاخر دشتستان، استان بوشهر و ایران، بلکه محققی شناخته شده برای علاقه مندان تاریخ سراسر گیتی است.
وی خاطر نشان کرد: شخصیت ارزشمند دکتر عبدالرسول خیراندیش هم از جهت علمی و هم اخلاقی موجب شد تا چاپ کتاب برازجان سرزمین آفتاب بامدادان را بهانه ای قرار دهیم تا از وی تقدیر به عمل آوریم.
زارع با اعلام حمایت از برگزاری چنین همایش هایی افزود: امیدواریم ادارات ارشاد، آموزش و پرورش و … با برگزاری چنین همایش هایی، زمینه معرفی فرهیختگان را به تاریخ دوستان دشتستانی فراهم آورند.


وی خاطر نشان کرد: دشتستان به دلیل سوابق درخشان تاریخی و نقش آفرینی در تحولات تاریخی و اجتماعی، شایسته تحقیق بیشتری می باشد.

عبدالرسول خیراندیش نیز در مراسم بزرگداشتش گفت: من خود را شایسته کاری جهت تجلیل نمی بینم چرا کارهای صورت گرفته را وظیفه خود می دانم.

 


وی خاطر نشان کرد: برای آبادی و سازندگی این دیار، همه مادران، پدران، کشاورزان، معلمان، کارگران و … تلاش کرده اند، پس همه شایسته تقدیرند.
نویسنده کتاب برازجان سرزمین آفتاب بامدادان ادامه داد: در سالیانی که گذشتگان ما از دشتی، دشتستان، بوشهر و … دست در دست هم دادند و از این سرزمین دفاع کردند، ما وارثان این دیار باید با همدلی، رشادت های آنها را به ارج نهیم.
وی ادامه داد: اگر زمانی در برازجان بزرگانی برخواستند در همان زمان در دشتی، تنگستان و … نیز دلیرانی از سرزمین خود دفاع کردند.
دکتر خیراندیش گفت: کتاب برازجان سرزمین آفتاب بامدادان حاصل تلاش ۲۰ ساله من است که در خصوص زادگاهم نوشته ام.
وی ضمن تقدیر از تاریخ نگاران استان بوشهر خاطر نشان کرد: من در نگاشتن این کتاب از اطلاعات تاریخ دانانی همچون فراشبندی، نیک فرجام، سروش اتابک زاده، دکتر عرفان، دکتر حمیدی و تمامی کسانی که در این راه قدمی گذاشته بودند، استفاده کرده ام، لذا کار خود را نتیجه تلاش این بزرگان می دانم.
خیراندیش افزود: کتاب برازجان سرزمین آفتاب بامدادان، کتابی است که با علم و تحقیق نگاشته شده است، چرا که از نظرات باستان شناسان و زبان شناسان برجسته کشور نیز در نوشتن این کتاب استفاده شده است.
سید قاسم یاحسینی نیز به نمایندگی از فرهیختگان و دانشمندان بوشهری در این همایش گفت: تاریخ دشتستان بسیار پربار است که با تلاش مورخان این سرزمین، در سال های اخیر پربارتر نیز شده است.


وی با اشاره به تبحر و آگاهی دکتر عبدالرسول خیراندیش گفت: آگاهی و تبحر این تاریخدان، گوهر نابی از تاریخ و جغرافیا را معرفی می نماید چرا که در آگاهی وی، بیشتر عقل حکم فرماست تا احساسات.
گفتنی است در این مراسم اشعار و مطالبی از سوی محمد جواد فخرایی، علی اصغر رجایی و جمعی از تاریخ دوستان در ستایش دشتستان و دکتر خیراندیش بیان شد.
همچنین از کتاب برازجان سرزمین آفتاب بامدادان دکتر عبدالرسول خیراندیش نیز رونمایی شد.













بزرگداشتی برای نویسنده «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» + تصاویر اختصاصی

شامگاه امروز، پنج شنبه، ۱۸ دی ماه ۱۳۹۳، بزرگداشت دکتر عبدالرسول خیراندیش در پژوهش سرای متقین برازجان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، رییس انجمن تاریخ، ادب و فرهنگ دشتستان در این آیین با معرفی دکتر عبدالرسول خیراندیش و بیان بخش هایی از زندگی وی، گفت: باید استان و شهر خودمان را عزیز دانسته و آن ها را به جهانیان معرفی کنیم.

محمدجواد فخرایی اضافه کرد: برای رسیدن به این مقصود، به فرهنگسازی نیازمندیم.

هویت یابی تاریخی بر هویت یابی فرهنگی و اجتماعی مقدم است

فرماندار دشتستان در این آیین با تبریک میلاد پیامبر اعظم (ص)، تاسی از اندیشه های والای بزرگان را برای حضار مسالت نمود و گفت: مطالعات و پژوهش های تاریخی هم به جهت ارزش علمی بسیار سودمندند و هم به سبب ابزاری نظری و روش شناختی و هم به دلیل آثار گرانقدری که در جامعه از نظر ارتقاء سطح دانش و آگاهی عمومی در پی دارند.

ارسلان زارع ادامه داد: واکاوی هویت تاریخی و هویت یابی تاریخی بر هویت یابی فرهنگی و اجتماعی مقدم است.

دکتر زارع ابراز داشت: مطالعات و پژوهش های تاریخی هم به سبب ابزار نظری و روش شناختی و هم به سبب تبعات و آثاری که در جامعه در پی دارد، ممدوح و قابل ستایش است.

فرماندار دشتستان، برگزاری چنین همایش ها و آیین هایی از سوی دیگر انجمن ها و ادارات مربوطه را خواستار شد و پیرامون دکتر خیراندیش اظهار داشت: ایشان نه تنها از مخافر دشتستان، استان و ایران است بلکه محققی شناخته شده برای علاقه مندان حوزه ی تاریخ در سراسر گیتی به ویژه کسانیست که در عرصه ی تاریخ مغول فعالند.

وی افزود: برازجان و به طور کلی دشتستان، به سبب نقش آفرینی در تحولات تاریخی و اجتماعی و مدنیت اجتماعی قابل پژوهش می باشد که می تواند در عرصه های مختلف به منصه ی ظهور و به انجام برسد.

تاریخ دشتستان پژوهی بسیار پر بار است

سید قاسم یاحسینی در این آیین ابراز داشت: تاریخ دشتستان پژوهی بسیار پر بار است و دشتستان از مشروطیت تا کنون حرف های بسیاری داشته و چهره های ماندگار فراوانی را به خود دیده است.

این مورخ بوشهری، به نمایندگی از فرهیختگان و دانش پژوهان بوشهری، رونمایی کتاب «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» را تبریک گفت و افزود: از تمام خصلت های پسندیده ی دکتر خیراندیش، یک خصلت کمیاب در ایشان وجود دارد که آن هم آگاهی و تسلط ایشان بر فلسفه ی تاریخ است که بدون تعصب مسائل را بررسی و کشف می کنند و بیش از احساس، عقل بر ایشان حکمفرماست.

به برازجانی بودن خودم افتخار می کنم

دکتر عبدالرسول خیراندیش در آیین رونمایی یکی از کتبش گفت: من خود را شایسته ی کاری قابل تقدیر نمی دانم و اگر کاری کرده ام، وظیفه ام بوده است.

وی ادامه داد: من زاده و پرورده ی این شهرم و به برازجانی بودن خودم افتخار می کنم.

نویسنده ی کتاب «براجان، سرزمین آفتاب بامدادان»، با تقدیر از پدران و مادرانی که در این منطقه فرزندان خود را پرورش می دهند، گفت: نه تنها دشتستان، بلکه کل خطه ی جنوب قابل تقدیر است.

وی، آینده ی این خطه را وابسته به همدلی، همراهی و همفکری عنوان کرد و برخی بزرگان و نویسندگان دشتستانی را نام برد و گفت: کتاب «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» حاصل ۲۰ سال پیگیری یک مطلب بوده است؛ در طی این مدت، مباحث مربوط به علم شناخت نام های تاریخی را برای تمام مناطق اطراف برازجان نیز پیگیری کرده ام و ریشه ی نام اهرم و بوشهر را نیز یافته ام.

نام جغرافیایی ریشه ی تحولات یک منطقه را نشان می دهد

به گزارش فکرشهر، دکتر خیراندیش، این نوع تحقیقات را لازم دانست و افزود: به عنوان یک دانشگاهی وظیفه دارم علمی پیش روم؛ نام جغرافیایی از آن جایی که به صورت نخستین شکل گیری هر نهاد بر می گردد، به عنوان تحقیقات بنیادین به کار می رود و ریشه ی تحولات یک منطقه را نشان می دهد و در تمام دنیا هم چنین کاری صورت می گیرد.

وی توضیح داد: سال ها پیش که مقدمات نوشتن کتابی برای برازجان را پایه گذاری کردم، کتابی که هنوز در دست نگارش است، لازم شد علت نامگذاری برازجان را بدانم.

این نویسنده ی برازجانی افزود: بزرگان زیادی در این راه بوده اند و هر کدام از بزرگان قبلی قدمی برداشته اند و کار را تا مراحلی پیش برده بودند و من کار را قدمی جلوتر برده ام.

نگارش این کتاب درخواستی مردمی است

دکتر خیراندیش، پیشینه ای از نامگذاری برازجان در اوستا و پهلوی دوم را بیان کرد و افزود: برای نگارش این کتاب، زبان شناسان و باستان شناسان در ۲ جلسه در تهران جمع شدند و روی نام برازجان تحقیق صورت گرفت.

وی ادامه داد: برای شناسایی نام های جغرافیایی، برازجان جای خاصی است چون جایی را سراغ ندارم که در ۱۳۰ صفحه درباره ی یک نام بحث و بر روی آن بررسی صورت گرفته باشد.

نویسنده ی کتاب «براجان، سرزمین بامدادان» تاکید کرد: من نگارش این کتاب را همگانی و درخواست مردمی و کاری مشترک می دانم.

مهرداد عارف نیز در این گردهمایی، پیرامون شاعران استان و به ویژه دشتستان از جمله فایز مطالبی بیان داشت و گفت: لیستی در اختیار دارم که در آن ۱۶۲ نام وجود دارد که همگی شاعر، نویسنده و یا پژوهشگر و متولد برازجان می باشند.

وی ادامه داد: در این لیست، ۳۲ نفر خانم هستند که ۱۵ نفر شاعر، ۱۰ نفر داستان سرا و ۷ نفر پژوهشگر هستند؛ لیستی که من در هیچ منطقه ی دیگری به اندازه ی خطه ی کوچک دشتستان همانند آن را ندیده ام.

دکتر عرفان، دیگر مدعو جلسه بود که به گویش دشتستانی سخنرانی نموده و خاطرات و اشعاری را به این گویش قرائت نمود.

علی اصغر رجایی، مسئول روابط عمومی انجمن ادب، تاریخ و فرهنگ دشتستان نیز، در این آیین تاریخچه ای از تاسیس انجمن را بیان نمود.

شعرخوانی فاطمه روزبه و اجرای موسیقی محلی نیز از دیگر برنامه های این گردهمایی بود که در کنار رونمایی از کتاب «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» به انجام رسید.

به گزارش فکرشهر، در پایان این آیین که جمع زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران و خلیج فارس و پژوهشگران عرصه ی تاریخ و فرهنگ کشور و منطقه حضور داشتند، از سوی برخی مسئولین و حضار، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی، از دکتر عبدالرسول خیراندیش تقدیر به عمل آمد.