- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

محله محوری مهم ترین اولویت مدیریت شهری در جهان مدرن

۷۵مین عصرانه فرهنگی هامون با موضوع مبلمان فرهنگی استان بوشهر توسط دکتر محمود جمیری و عباس جاودانی ارائه گردید. نخست عباس جاودانی و سپس محمود جمیری در این زمینه نکته هایی را بازتاب دادند که در اینجا به شیوه ای فشرده و چکیده به آن می پردازیم.

۱-تعریف مبلمان شهری: همه ی نمادها و اشیا که جنبه ی عمومی در شهر دارند، زیرمجموعه ی مبلمان شهر را در برمیگیرد. نیمکت هایی که در پیاده رو ها، پارک ها و فضای سبز به کار رفته اند، سطل های زباله که در معابر و گذرها قرار داده شده اند، سایبان ها، درخت ها، گلدان ها، رمپ ها، خط کشی عابر پیاده، جهت نماها، چراغ راهنما، ایستگاه اتوبوس، بیلبوردها و تابلوهای آگهی، روشنایی گذرهای شهری و خیابان ها، طراحی و مهندسی مدرن فضاهای سبز، طراحی مناسب میدان ها و بلوارها، نمادها و مجسمه ها، پل عابر پیاده، ساعت شهری، نرده ها و جداکننده های شهری، جدول ها،کف پوشی پیاده روها و….

۲-عباس جاودانی به وندال های اشاره داشتند یعنی گروه هایی که به اموال عمومی آسیب می رساند .وندال ها شامل چند دسته می شوند،از جمله بی خانمان ها که انگیزه ی خاصی از تخریب دارند و افراد دیگر که به قصد تفریح و هیجان دست به تخریب اموال عمومی می زنند و نیز کودکان و نوجوانانی نیز به این دسته های وندال افزون می شوند که در مورد آنها بایست با آموزش و تشویق همگانی و نیز برنامه ریزی ویژه راهبری ،اقدام نمود و سپس کتاب رفتارهای شهروندی و اصول پسندیده را معرفی نمودند که در مدارس شهر شیراز در مقطع چهارم ابتدایی و هشتم تدریس می شوند و نیز شهرداری شیراز نیز در این زمینه در مدرسه ها فعال است.

۳-عباس جاودانی اشاره داشتند که در مبلمان شهری استان بوشهر و اقلیت های جامعه،کودکان، معلولین، توان جویان و سالمندان کمتر توجه شده است. حال آنکه شهر برای افراد جامعه است و مدیران شهری بایست در مدیریت و برنامه ریزی همه را در نظر داشته باشند. مثلا پیاده روهای سنگ فرش برای سالمندان مناسب نیست، عبور و حرکت موتور و دوچرخه سوار در پیاده روها، بیرون گذاشتن وسایل فروشگاه ها در پیاده رو، عدم رعایت حق تقدم عابر پیاده در عبور از خط کشی از جمله مواردی بود که در این آسیب شناسی مطرح گردید.

۴-از نظر جاودانی سه مولفه و ویژگی شهر بودن عبارت است از:زیبایی، آسایش و سلامت که ضروری است. در مبلمان شهری و برنامه ریزی های آن به این سه مولفه توجه تام داشت مثلا در آلمان اتوبوس های ویژه برای معلولا وجود دارد. وجود حس گرهای ویژه ی افراد نابینا در چراغ قرمزها، رمپ های ویژه معلولین و …

۵-دکتر محمود جمیری استاد دانشگاه سپس به تعریف مبلمان شهری پرداختند که در نکته ی ۱ تشریح گردید-ایشان به این مورد اشاره داشتند که سوال به وجود آوردن و پرسش مهم تر از اطلاعات دادن است،اینکه چه مسئولیتی در قبال مبلمان شهری داریم ، چگونه می توان در بهسازی این مبلمان و رفع موانع و نقص ها کوشید؟اصلا ضرورت وجود این مبلمان ها چیست که در برابرش مسئولیت داشته باشیم؟ شهر متعلق به کیست و چه کسی مالک آن است؟ حدود هشتاد الی نود سال پیش واژه ی شهروند اختراع شد. شهروند کسی است که صاحب و مالک شهر است. در گذشته، خان ها مالک شهر و روستا بودند و در اداره ی آن مردم هیچ نقشی نداشتند. در دنیای امروز محله محوری از اساس مدیریت شهری است. به این معنا که مردم خود تصمیم میگیرند که مبلمان شهری چگونه باشد. چرا که این مردمند که مالک و صاحب شهری اند که در ان زیست می کنند و آنها خود بهتر از هر کارشناس مشکلات خود را می فهمند و تشخیص می دهند. مثلا در انگلستان در پارک یک محله اتاقی است که در آن دفتر یادداشتی است که مردم به آنجا مراجعه می کنند و هر نکته،مسئله و راه حلی که در ذهن دارند در آن دفتر یادداشت می کنند و مردم گاه و بیگاه در آنجا جمع می شوند و به بحث درباره محله و مسائل آن می پردازند.