- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

مولفه های مورد نیاز کنشگران مدنی

 کارگاه آموزشی تشکل های مدنی شهرستان دشتستان با موضوع «جامعه مدنی، جایگاه نهاد مدنی»، پنج شنبه شب، ۲ بهمن ماه در سالن هتل نگین برازجان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، مدرس این کارگاه اموزشی با بیان برخی ویژگی های یک دولت چابک و نقش سمن ها در این زمینه، اظهار داشت: یک دولت موفق و چابک باید امنیت و بهداشت را فراهم کند و سایر امور جامعه بایستی توسط نهادهای مدنی و بخش خصوصی انجام شود.

اسماعیل حسام مقدم سازمان های مردم نهاد را تشریح کرد و گفت: سمن ها، نهادهای غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی هستند ولی بدون سیاست گذاری نیستند.

وی توضیح داد: پولیتیک با پولیسی متفاوت است و سمن ها در عین حال که باید سیاست گذاری داشته باشند، باید غیر پولیتیک یا غیرسیاسی نیز باشند.

حسام مقدم پیرامون تفاوت جامعه ی مدنی و جامعه  توده ای نیز مطالبی بیان داشت و گفت: یک کنشگر مدنی باید کسی باشد که به جای تولید سرمایه ی اقتصادی، سرمایه ی اجتماعی و مدنی تولید کند و جامعه ی مدنی نیز با ارتباطات شکل می گیرد.

مدرس این کارگاه با بیان این که کنشگر باید اخلاقی، مدنی و ارتباطی باشد، ۷ مولفه ی مورد نیاز کنشگران مدنی را تشریح نمود.

وی گفت: معاصر بودن، چند ساحتی بودن، استراتژی داشتن، مساله محور بودن، هویت چهل تکه داشتن، قانون دان بودن و دارای بینش اجتماعی بودن الزامات یک کنشگر مدنی برای حضور در ایران و استان بوشهر است.

این فعال مدنی ادامه داد: بینش اجتماعی چند ساحتی یکی از مهم ترین مولفه های یک کنشگر است که رسیدن به آن آسان نیست.

حسام مقدم به پیامد های حضور صنعت در منطقه و ایجاد منطقه آزاد تجاری در بوشهر نیز اشاره کرد و افزود: نادیده انگاشتن پیامدهای اجتماعی یعنی بازی با ساختاری که با هیچ کس شوخی ندارد؛ صنعت و منطقه ازاد آسیبی اجتماعی به جامعه وارد می کند که قابل تصور نیست.

وی، جامعه ی مدنی را شبکه ای از کنشگران مدنی و تشکل های غیر دولتی دانست و گفت: برای ایجاد یک جامعه ی مدنی سه برنامه باید انجام شود.

اسماعیل حسام مقدم این سه برنامه را تربیت کنش گران مدنی، ارائه ی برنامه ی مدون برای حفظ امنیت کنشگران مدنی و داشتن سیاستگذاری عنوان نمود و در پایان اضافه کرد: تا قانون برای حمایت از کنشگران نباشد، فعالیت ها راه به جایی نخواهد برد.

مسئول برگزاری این نشست نیز در حاشیه ی برگزاری کارگاه به فکرشهر گفت: هدف از برگزاری کارگاه اموزشی، ارتقای دانش و آگاهی کنش گران مدنی از جایگاه خود می باشد.

محمد آقایان حسینی افزود: یک کنش گر مدنی باید ضرورت ها را داشته مو لفه های لازم را به دست آورده و بتواند خودش را در جامعه تعریف کند.

وی از تداوم برگزاری این نشست ها در هفته های آتی نیز خبر داد و افزود: موضوع بعدی نشست، آموزش حقوق فعالیت های مدنی می باشد که توسط استاد مربوطه تدریس خواهد شد.