- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

٩ راهکار دولت برای مقابله با گردوغبار خوزستان

هیأت وزیران تصویب کرد
٩ راهکار دولت برای مقابله با گردوغبار خوزستان
سه‌شنبه رسید، ابتکار راهی اهواز شد

تالاب‌ها احیا می‌شوند،

جنگل‌های دست کاشت جای بیابان‌ها را می‌گیرند،

عملیات بیابان‌زایی اجرایی می‌شود

و کانون‌های بحران کنترل می‌شوند

تا خوزستان نفس بکشد.

اینها بخشی از راهکارهای ٩ گانه دولت برای مقابله با ریزگردها در خوزستان هستند. ٩ راهکاری که قرار است در کنار اجرایی شدن برنامه‌های بین‌المللی مقابله با گردوغبار، آسمان آبی را به جنوب‌غربی و غرب کشور بازگرداند.
در جلسه یکشنبه هیأت دولت، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط‌زیست به ارایه گزارشی در خصوص «پدیده ریزگردها در استان خوزستان و برخی مناطق دیگر کشور» پرداختند و پس از آن راهکارهای مقابله با این پدیده مورد بررسی قرار گرفت.
احیای تالاب‌ها، تعیین الگوهای جوی موثر بر تولید گردوغبار و اولویت‌بندی کانون‌های موثر، توسعه و ارتقای سامانه مدل‌سازی پیش‌آگاهی و ارتقای زیرساخت‌های فناوری برای پیش‌بینی به موقع از برنامه‌های هیأت دولت برای مقابله با ریزگرد‌ها بود. همچنین اجرای عملیات بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های بحران، توسعه نهال‌کاری و ایجاد جنگل‌های دست کاشت بیابانی، ایجاد زیرگذرهای مناسب در جاده‌های آنتنی میدان‌های نفتی، تجهیز مراکز خدمات تشخیصی و مراقبتی بیماری‌های ناشی از استنشاق گردوغبار و پیش‌بینی اعتبارات مورد‌نیاز به منظور اجرای این برنامه‌ها از دیگر مصوبات هیأت وزیران در جلسه روز یکشنبه بود که برای بازگشت آسمان آبی به خوزستان مورد تصویب قرار گرفت.
گردوغبار، دستورکار سفر جهانگیری به عراق
چند روزی می‌شود، بحث مقابله با گردوغباری که بر سر جنوب‌غربی و غرب کشور سایه انداخته، داغ داغ است. موضوعی که پدیده گردوغبار را به دستورکار سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری به عراق تبدیل کرده و قرار است، جهانگیری و وزیر بهداشت در سفر خود به عراق، موضوع گردوغبار عراقی را پیگیری کنند.
موضوع گردوغبار به منظور تهیه و تدوین استراتژی همکاری‌های دو و چند‌جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی در شانزدهمین جلسه شورای همکاری‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست مورد بررسی قرار گرفت تا نتایج آن در دستورکار مذاکراتی معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به عراق قرار بگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، شانزدهمین جلسه شورای همکاری‌های بین‌المللی سازمان محیط‌زیست، به ریاست معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و با حضور اعضای دایم و غیردایم شورای همکاری بین‌المللی اعم از نمایندگان وزارت امورخارجه، سازمان جنگل‌ها و مراتع و همچنین با مشارکت دانشگاه تهران و سازمان پژوهشگاه‌ها در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست تشکیل شد. در این جلسه با بررسی مجدد کانون‌های داخلی و خارجی انتشار گردوغبار به‌ویژه کانون‌های موثر در طوفان گردوغبار چند روز اخیر استان خوزستان، اعضا پیشنهادات خود برای استراتژی‌های مختلف تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را ارایه کردند.
تقویت پیگیری موضوع کنترل گردوغبار که ناشی از تخریب اکوسیستم‌های زیست محیطی در منطقه است در کلیه نهادها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و اطلاع‌رسانی به مجامع جهانی، مدیریت صحیح منابع آبی مرزی و تلاش برای جلب مشارکت کشورهای موثر در موضوع منابع آب نظیر ترکیه و عربستان، تقویت سازوکارهای منطقه‌ای دو یا چند‌جانبه به‌ویژه همکاری‌های ایران، عراق، اردن و مصر به لحاظ درگیری و تأثیرپذیری اردن و مصر از موضوع گردوغبار در منطقه، ازجمله استراتژی‌های مصوب این جلسه بود.
بسته اجرایی مقابله با ریزگردها امروز ارایه می‌شود
بالاخره سه‌شنبه رسید، روزی که از یک هفته قبل رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده بود که در آن روز با دست پر به اهواز سفر خواهد کرد. دست پری که معصومه ابتکار از آن حکایت کرده بود، بسته اجرایی مقابله با ریزگردها بود که معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است که امروز (سه‌شنبه) ارایه خواهد شد.
ابتکار با اشاره به این‌که امروز به همراه معاونان پنج وزارتخانه و سازمان‌های مرتبط با پدیده گردوغبار به خوزستان سفر و بسته اجرایی مقابله با ریزگردها را ارایه خواهیم کرد، به ایرنا گفته است که «در این سفر معاونان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و کشور، ستاد مدیریت بحران و سازمان هواشناسی حضور دارند که بعد از ارایه بسته اجرایی مقابله با ریزگردها در مورد نحوه اجرای آن بحث و بررسی خواهد شد.»
او با تأکید بر این‌که در جلسه یکشنبه‌شب هیأت دولت، برنامه اقدام ملی مقابله با گردوغبار با تأکید ویژه بر استان خوزستان مطرح و وظایف و اعتبارات مورد نیاز برای اقدامات اجرایی هر دستگاه نیز تعیین شد، ادامه داد: «اعتبارات لازم برای این کار به تصویب رسید اما قرار شد استان‌های دیگری هم درگیر پدیده ریزگرد هستند، بررسی شوند و بعد از بازگشت معاون اول رئیس‌جمهوری از عراق، اعتبار مورد نظر نهایی و ابلاغ شود، از این‌رو ممکن است تا هفته آینده طول بکشد. همچنین کلیات و اعتبارات مورد نیاز دستگاه‌ها مورد توافق قرار گرفت و جدول اولیه‌ آن تصویب شد و بعد از این‌که بررسی استان‌های دیگر به پایان رسید، اعتبارات تکمیل می‌شود که پیش‌بینی شده تا هفته آینده معاون اول آن را ابلاغ کند.»
معاون رئیس‌جمهوری گفت: «امروز در سفر به خوزستان این بسته اجرایی و اعتباری ارایه می‌شود و اقدامات اجرایی طرح‌های مختلفی که در این بسته پیش‌بینی شده است کلید خواهد خورد، مسائل مربوط به مدیریت تالاب‌ها یکی از مباحث مطرح شده در این بسته است. در استان خوزستان دو تالاب مهم شادگان و هورالعظیم وجود دارد که از اهمیت زیست‌محیطی زیادی برخوردار است، با اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت نفت یکی از دریچه‌های دایک میانی (میان بند) تالاب هورالعظیم به سمت این تالاب باز شد که افزایش این دریچه‌ها برای باز شدن به روی تالاب در این بسته اجرایی تأکید شده است که باید با همکاری وزارت نفت انجام شود.»
ابتکار ادامه داد: «همچنین وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد ٣٠‌هزار هکتار از نقاطی که به‌عنوان منشأ ریزگرد شناسایی شده‌اند را درختکاری، بوته کاری و مالچ پاشی کند که برنامه‌ها و اعتبارات این بسته اجرایی برای اسفندماه سال‌جاری و‌ سال ٩۴ پیش‌بینی شده است.»

تفاهمنامه همکاری مبارزه با ریزگردها بین ایران و عراق امضا شد

در نخستین روز سفر معاون اول رئیس جمهوری به عراق، ١٠ سند و تفاهمنامه همکاری بین ایران و عراق امضا شد. بیانیه مشترک کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و عراق به امضای اسحاق جهانگیری و حیدر العبادی نخست وزیر عراق رسید.
یادداشت تفاهم در زمینه مبارزه با ریزگردها، موافقت نامه حمل و نقل جاده ای و هوایی، برنامه اجرایی همکاری های گردشگری، یادداشت تفاهم سومین اجلاس کمیسیون مشترک و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه زمین شناسی و معدنی و یادداشت تفاهم در زمینه استانداردها از جمله اسناد امضا شده در نخستین روز سفر معاون اول رئیس جمهوری به عراق بود.
از دیگر اسناد همکاری امضا شده می توان به سند همکاری در زمینه تجاری، یادداشت تفاهم همکاری نمایشگاهی، موافقت نامه بهداشت دامی و دامپزشکی اشاره کرد.
روزنامه شهروند

کد خبر: ۲۳۷۷۷

تاریخ خبر: ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۸ بهمن