- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

پیشنهادی برای مهار ریزگردها؛ مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان

پیشنهادی برای مهار ریزگردها

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست خوزستان گفت:

طرح آبرسانی از رودخانه کارون به تالاب بین المللی شادگان سبب مهار کانون های محلی ریزگردها و گردوخاک ها در این منطقه می شود.

آفتاب: به گزارش گروه علمی ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، احمدرضا لاهیجان زاده اظهار داشت: پیش از این خاک زیادی از سمت تالاب بلند می شد و آبادان، خرمشهر، شادگان و اهواز را تحت تاثیر قرار می داد اما آب دار شدن تالاب می تواند از پخش شدن گردوخاک در منطقه پیشگیری کند.

وی افزود: همچنین آب دار شدن تالاب و ایجاد رطوبت، کاهش دمای منطقه به خصوص در تابستان را در پی دارد و مانع از ورود گرد و غبار به جنوب کشور می شود.

لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: با آب دار شدن تالاب ضمن احیای مجدد یکی از باارزشترین اکوسیستم های منطقه، معیشت مردم محلی بهبود می یابد و صنعت صید و صیادی و همچنین گاومیش داری و دامداری در منطقه رونق بیشتری پیدا می کند و به دنبال آن شاهد تحول اقتصادی در منطقه خواهیم بود.

وی گفت: مواردی موجب شد تالاب شادگان در این سال ها نتواند حق آبه واقعی خود را به دست آورد در نتیجه پروژه انتقال آب کارون به این تالاب طراحی شد تا بتوان از رودخانه کارون به صورت دایمی آب را به تالاب شادگان انتقال داد.