- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

شهر اهواز؛ پایتخت کتاب ایران شد

هامون؛ بعد از چندین روز کش و قوس، پایتخت کتاب ایران انتخاب شد و این افتخار به شهر اهواز رسید. در ابتدا لازم هست که هامون؛ به جامعه مدنی جنوب ایران بابت این موفقیت و افتخار تبریک بگوید و آرزو کند که سال ۱۳۹۴ را نه فقط اهواز که جنوب ایران؛ تبدیل به منطقه ای شود که پایتخت کتاب ایران نامیده شود. قابل ذکر است که در این رقابت نیز بوشهر حضور داشت و همانطور که در ادامه خواهد آمد، طرحهای خلاقانه ای نیز ازبوشهر به رقابت پرداخت، با این همه، پایتخت کتاب ایران از جامعه مدنی جنوب ایران انتخاب شد و این می تواند فرصتی فرهنگی برای این منطقه قلمداد شود.

 

***بیانیه هیات داوران پایتخت کتاب ایران:
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیانیه هیات داوران پایتخت کتاب ایران، به این شرح است:
کتاب خواندن، پایه پیشرفت فرهنگی، علمی و یکی از متعالی ترین لذت های بشری است و هر فعالیتی که کتابخوانی را ترویج کند، ارجمند و شایسته تقدیر است.

طرح انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران که برای نخستین بار در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» بنیانگذاری شده، از این رو حرکتی ارزشمند است که به راه اندازی و تقویت حرکت های کوچک و بزرگ ترویج کتابخوانی در سراسر کشور می انجامد.

این طرح در شهرهای کوچک همانقدر مورد استفاده قرار گرفته است که در شهرهای بزرگ. در میان شصت و سه شهری که برنامه های خود را برای داوری در این طرح ارائه کرده اند؛ هم، کلانشهرهای کشور دیده می شوند و هم شهرهای کوچک و کم جمعیت.

انتخاب مجموعه برنامه های یک شهر از میان برنامه های متنوع شهرهای مختلف که از نظر امکانات با هم متفاوتند و از نظر سابقه فرهنگی، دشوار است؛ زیرا در میان برنامه های هر شهری ایده ها و طرح های نوآورانه ای دیده می شود که اجرایشان به گسترش کتابخوانی کمک می کند.

هیأت داوران مقدماتی و نهایی طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران با این که ناگزیر به انتخاب از میان شهرها بودند، امیدوارند همه این شهرها برنامه هایی را که ارائه کرده اند و نیز شهرهای دیگر برنامه های شایسته خود را در سال آینده اجرا کنند. بدیهی است اجرای این برنامه ها به عنوان یکی از معیارهای دومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران مورد توجه قرار خواهد گرفت.

پرونده ۶۳ شهر بر اساس معیارهای روشن از جمله نوآوری، تأثیرگذاری و ضمانت اجرایی، حضور چهره های محبوب و بانفوذ، مشارکت مردمی، نهادهای غیردولتی و دولتی و بهره گیری از ظرفیت های نهادهای صنعتی و اقتصادی توسط هیأت داوران مقدماتی مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت شهرهای اهواز، بوشهر، تبریز، شهرکرد، قم، کاشان، کرمانشاه، گنبد کاووس، نیشابور و یزد به عنوان نامزدهای اولیه پایتخت کتاب ایران تعیین شدند.

سپس هیأت داوران نهایی متشکل از محمدرضا توکل صدیقی، محسن حاجی زین العابدینی، محمدرضا سعیدآبادی، سید رضا صالحی امیری، سید عباس صالحی، علیرضا مختارپور و احمد مسجدجامعی با بررسی روند داوری مقدماتی و پرونده شهرهای نامزد، پنج شهر را به عنوان نامزدهای نهایی انتخاب، و از میان آنها دو شهر را شایسته تقدیر و یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب ایران، انتخاب و به شرح زیر معرفی کردند.

۱- به دلیل استفاده از ظرفیت های بومی و رویکرد مشارکت جویانه در تدوین برنامه های ویژه پایتخت کتاب ایران، لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو و لوح تقدیر معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم می شود به مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار محترم به نمایندگی مردم فرهیخته و کتاب دوست شهر شهر یزد نامزد پایتخت کتاب ایران.

۲- به دلیل ارائه برنامه های نوآورانه، مشارکت جویانه و مردمی، استفاده از ظرفیت های بومی در تدوین برنامه های ویژه پایتخت کتاب ایران، لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو و لوح تقدیر معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم می شود به مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار محترم به نمایندگی مردم فرهیخته و کتاب دوست شهر بوشهر نامزد پایتخت کتاب ایران.

۳- به دلیل ارائه برنامه های نوآورانه، کم هزینه و مردمی و استفاده از ظرفیت های محلی در تدوین برنامه های ویژه پایتخت کتاب ایران لوح تقدیر وزرای محترم کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو تقدیم می شود به رئیس محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار محترم به نمایندگی از مردم فرهیخته و کتاب دوست شهر گنبد کاووس نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران.

۴- به دلیل برنامه های نوآورانه، مشارکت جویانه و منسجم و استفاده از ظرفیت های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه های ویژه پایتخت کتاب ایران، لوح تقدیر وزرای محترم کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو تقدیم می شود به رئیس محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار محترم به نمایندگی از مردم فرهیخته و کتاب دوست شهر نیشابور نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران.

۵-به دلیل ارائه برنامه های نوآورانه، مشارکت جویانه، موثر و منسجم و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، تشکل های مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی لوح افتخار وزرای محترم کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی و لوح تقدیر کمیسیون ملی یونسکو تقدیم می شود به مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار محترم به نمایندگی از مردم فرهیخته و کتاب دوست شهر اهواز پایتخت کتاب ایران.

***شهر اهواز؛ پایتخت کتاب ایران شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از میان ۱۰ شهر راه‌یافته به مرحله‌ نهایی نخستین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، شهر اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران اعلام شد.

داوری مرحله نهایی را محمدرضا توکل صدیقی (نماینده اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران)، محسن حاجی زین‌العابدینی (نماینده انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران)، محمدرضا سعید‌آبادی (دبیر کل کمسیون ملی یونسکو)، سیدرضا صالحی امیری (مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه
ملی)، سیدعباس صالحی (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی)، علیرضا مختارپور (دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی) و احمد مسجد جامعی (وزیر پیشین ارشاد اسلامی و عضو شورای شهر تهران) بر عهده داشتند.

هم‌چنین داوری طرح‌ها و ایده‌ها برای انتخاب پایتخت کتاب ایران در مرحله مقدماتی بر عهده بهروز فتحی، علیرضا کرمانی، محمد سلگی، حجت‌الله غلامعلی و ابوالقاسم مقیمی عراقی بوده است.

 

***سیدعباس صالحی: جشنواره‌های روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران رویدادی مهم و رقابت آمیز در حوزه کتاب است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرنگار ما گفت: ما هم در بحث زیرساخت‌های نشر و کتابخوانی و هم در فضای جغرافیایی شهر و روستا با مسأله‌های مختلفی روبه رو هستیم؛ معاونت فرهنگی ارشاد این مسأله را از منظرهای مختلف بررسی می‌کند.

وی در ادامه سخنانش گفت: یکی از این مباحث که مورد توجه بوده، ایده‌ها و ابتکاراتی است که در حوزه زیرساخت‌های کتاب و نشر و در ارتباط با کتابخوانی، به صورت بالفعل وجود دارد و همچنین می‌توان با ترغیب افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به ایده‌های جدید دست یافت.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد افزود: جشنواره‌های روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران فرصتی را فراهم می کنند تا صدها روستا و ده‌ها شهر بتوانند ایده‌های خود را تجمیع و ارائه کنند؛ این جشنواره‌ها نه تنها از ناحیه کسانی که به طور حرفه‌ای در حوزه کتاب و کتابخوانی کار می‌کنند، بلکه در سطح کشور تجمیع می شوند.

صالحی عنوان کرد: متأسفانه سرمایه‌هایی که در حوزه زیرساخت‌های کتابخوانی وجود دارد با نیازها همخوانی ندارد. به عبارت دیگر سرمایه‌های در گردش برای زیرساخت‌های کتاب با میزان تقاضا و نیاز فاصله زیادی دارد؛ این جشنواره‌ها به جذب سرمایه‌های آزادتر- چه سرمایه‌های دولتی عمومی که در استان‌ها هستند و چه سرمایه‌های خاص- منجر می‌شوند.

وی توضیح داد: از آنجا که برگزاری این جشنواره‌ها همراه با ضمانت اجرایی ایده‌های مطرح در آن برگزار می‌شوند نوعی هم‌افزایی نهادها در حوزه کتابخوانی را موجب می‌شوند و زمینه را برای افزایش سرمایه در حوزه نشر، کتاب و کتابخوانی فراهم می‌کنند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: در این دوره از جشنواره‌های نامبرده ایده‌هایی مطرح خواهد شد که به قوی‌تر شدن و حرکت رو به جلوی این جشنواره‌ها کمک خواهد کرد. جشنواره پایتخت کتاب ایران الگویی برای سایر شهرها محسوب می‌شود تا شهرهای دیگر نیز در این راستا گام بردارند و وارد این گردونه شوند.

صالحی در پایان گفت و گو با بیان اینکه این دو جشنواره فضایی رقابت آمیز در حوزه کتاب فراهم کرده‌اند گفت: جشنواره روستاهای دوستدار کتاب زمینه را برای حرکت روستاها به سمت تعمیق زیرساخت‌های کتاب فراهم می‌کند.

 ***همایش دوستداران کتاب دشتستان در حمایت از طرح بوشهر پایتخت کتاب ایران؛
اتحاد جنوب ـ سیده هدیه بیت سیاح: همایش دوستداران کتاب دشتستان در حمایت از طرح بوشهر پایتخت کتاب ایران، بعد از ظهر چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه با حضور با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری، مدیر آموزش و پرورش و رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان و جمعی از نویسندگان و دوستداران کتاب و کتابخوانی در تالار نگین برازجان برگزار شد.

این همایش توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، فرمانداری دشتستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و انجمن دوستداران کتاب دشتستان و شهرداری و دانشگاه پیام نور برازجان، روزنامه بامداد جنوب، کانون همیاران جوان، کانون همیاران توسعه جامعه، کانون آینه اندیشه، کانون بهسازان فردا و پژوهش سرای متقین برازجان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از انتخاب بوشهر به عنوان یکی از پنج شهر کاندیدای پایتخت کتاب کشور، گفت: این طرح هر ساله توسط یونسکو در سراسر جهان برگزار می شود که در سال های گذشته تهران به عنوان پایتخت کتاب ایران به یونسکو معرفی می شد و در نهایت ایران در مرحله بین المللی هیچ امتیازی را کسب نمی کرد.

حمیده ماحوزی اضافه کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبان ماه امسال تصمیم گرفت تا همه شهر های کشور در این طرح شرکت کنند، از این رو به تمامی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها اعلام شد تا شهرهای موردنظر خود را انتخاب و طرح های مربوطه را به این وزارت خانه ارسال کنند. وی ادامه داد: به دنبال آن، از تمامی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های استان بوشهر دعوت شد تا در این طرح شرکت کنند که متأسفانه استقبال خوبی از این طرح در شهرستان ها صورت نگرفت. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آنجایی که شرکت در طرح پایتخت کتاب کشور فرصتی جهت معرفی استان بوشهر به عنوان مهد فرهنگ و کتاب بود لذا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر، علی رغم عدم استقبال ادارات ارشاد شهرستان های این استان، با همکاری ۳۱ اداره کل دیگر، طرحی آماده و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کرد.ماحوزی اضافه کرد: در مرحله اول ۶۶ شهر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد که از این تعداد ۲۰ شهر و در نهایت ۵ شهر به مرحله نهایی راه یافتند. ماحوزی ادامه داد: مراسم انتخاب پایتخت کتاب کشور دوم اسفند ماه با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد که امیدواریم در نهایت بوشهر به عنوان پایتخت کتاب کشور انتخاب شود.

از سلول کتاب تا میلاد کتاب
ماحوزی در توضیح طرح بوشهر پایتخت کتاب کشور گفت: از جمله برنامه های این طرح «هر خانه، یک کتاب» است که طی این برنامه، هر خانواده می تواند کتابی را در معرفی پیشینه و گذشته خاندان خود بنویسد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز جهت انتشار آن کتاب حمایت خواهد کرد. وی یکی دیگر از برنامه های این طرح پیشنهادی را «سلول کتاب» دانست که با همکاری دادگستری استان بوشهر برگزار خواهد شد و طی آن مقداری از هزینه نقدی مجرمان جرائم نقدی، صرف خرید کتاب خواهد شد از طرفی برای زندانیان کتابهایی در زمینه جرائم آنان تهیه شده و در اختیار آنان قرار می گیرد که در نهایت با برگزاری آزمونی در بین زندانیان، به افراد برگزیده از ۶ ماه تا یک سال تخفیف در حبس داده می شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های این طرح، دادن کتاب هایی در خصوص صید و صیادی به صیادان و یا به بازاریان در خصوص صنف مربوطه آن ها می باشد. وی افزود: در صورت برگزیده شدن بوشهر به عنوان پایتخت کتاب کشور، با همکای ثبت احوال استان بوشهر به تمامی نوزادانی که متولد شده اند و از ثبت احوال شناسنامه دریافت می کنند، بسته هایی فرهنگی و کتاب اهداء خواهد شد. ماحوزی همچنین از همکاری صدا و سیمای استان بوشهر با نمایش برنامه هایی در این شبکه خبر داد و گفت: طرح بوشهر پایتخت کتاب ایران با نام «زیست بوم» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است. وی ادامه داد: شعار یونسکو «آموختن برای زیستن با یکدیگر» می باشد که امیدواریم طرح «زیست بوم» اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر نیز که با شعار یونسکو همخوانی دارد، امسال انتخاب و به مرحله بین المللی راه یابد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در صورت برگزیده شدن طرح زیست بوم، برنامه های این طرح از اوایل فروردین ماه اجرا خواهد شد و در نهایت در روز ۱۰ اردیبهشت ماه و همزمان با روز ملی خلیج فارس، جشن اجرایی شدن بوشهر پایتخت کتاب ایران برپا خواهد شد. ماحوزی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی استان بوشهر خاطرنشان کرد: در استان بوشهر مراکز فرهنگی از جمله مدرسه ۱۱۰ ساله سعادت، چاپخانه ۱۰۸ ساله علوی و یا چاپخانه مدرن آریانا وجود دارد که خود بیانگر فرهنگ این استان است. وی با اشاره به پتانسیل بالای نویسندگان و کتابخوانان استان بوشهر گفت: در استان بوشهر نویسندگان شاعران و اهالی قلم بزرگی از جمله اکبر صابری وجود دارد که خود زمینه رشد کتاب و کتابخوانی را فراهم نماید.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان دشتستان نیز ضمن حمایت از طرح بوشهر پایتخت کتاب ایران گفت: از زحمات تمامی مسئولینی که تلاش دارند تا بوشهر و دشتستان رشد کند، سپاسگزارم. سیدحسن لواسانی افزود: کتاب به ما نشان می دهد که اگر با آن مألوف شویم، بزرگ می شویم از این رو از طرح بوشهر پایتخت کتاب کشور حمایت خواهیم کرد.
بهادر قائدی نیز در این مراسم به نمایندگی از انجمن دوستداران کتاب دشتستان گفت: این همایش بهانه ای است تا از استان بوشهر که زادگاه اولین چاپ های ایران است، حمایت کنیم. وی افزود: استان بوشهر کتاب دوستان و کتاب خوان های مشتاقی دارد که این استان به عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی شود. قائدی افزود: در استان بوشهر نویسندگان و اندیشمندان بزرگی از جمله اکبر صابری و نشریات و رسانه های بزرگی چون بامداد جنوب و اتحادجنوب وجود دارد که خود پتانسیل رشد و تعالی این استان رافراهم کرده است.

حبیب قاسمی نیز به نمایندگی از نویسندگان دشتستان گفت: برخی افراد گمان می کنند که با روی کار آمدن فضای مجازی، عمر کتاب پایان یافته اما این امر حقیقت ندارد. وی با اشاره به مشکلات نویسندگان، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر خواست تا حمایت بیشتری از آنان داشته باشد و جایگا های خاصی جهت فروش کتب آنان ایجاد نماید.

ـ در حاشیه این مراسم تمامی حضار به مدت ۱۰ دقیقه به مطالعه کتاب پرداختند.

***اعلام ۱۰ شهر راه یافته به مرحله نهایی و داوران جشنواره پایتخت کتاب ایران
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از کتابخانه موزه، و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،
پایتخت کتاب ایران و شهرهایی که تقدیر می‌شوند از میان ۶۳ شهر از ۲۲ استان کشور انتخاب می شوند براین اساس ۱۰ شهر راه‌یافته به مرحله‌ نهایی پایتخت کتاب ایران به این شرح است: اهواز، بوشهر، تبریز، شهرکرد، قم، کاشان، کرمانشاه، گنبدکاووس، نیشابور و یزد.

داوری مرحله نهایی را محمدرضا توکل صدیقی (نماینده اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران)، محسن حاجی زین‌العابدینی (نماینده انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران)، محمدرضا سعید‌آبادی (دبیر کل کمسیون ملی یونسکو)، سیدرضا صالحی امیری(مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه
ملی)، سیدعباس صالحی (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی)، علیرضا مختارپور (دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی) و احمد مسجد جامعی (وزیر پیشین ارشاد اسلامی و عضو شورای شهر تهران) بر عهده داشتند.

هم‌چنین داوری طرح‌ها و ایده‌ها برای انتخاب پایتخت کتاب ایران در مرحله مقدماتی بر عهده بهروز فتحی، علیرضا کرمانی، محمد سلگی، حجت‌الله غلامعلی و ابوالقاسم مقیمی عراقی بوده است.

مراسم معرفی پایتخت کتاب ایران در مراسمی امروز شنبه دوم اسفندماه با حضور شخصیت‌ها و مسئولان فرهنگی کشور در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. در این برنامه، از پنج نامزد نهایی نیز که طرح‌های قابل توجهی در زمینه گسترش کتابخوانی داشته‌اند تقدیر خواهد شد.

 

***۱۰ روستای دوستدار کتاب مشخص شدند
به گزارش «نسیم»، روستاهای برگزیده جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ایران، همراه با داوران این رقابت معرفی شدند. مراسم پایانی این جشنواره همراه با مراسم معرفی پایتخت کتاب ایران امروز شنبه دوم اسفندماه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در محل کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

در این مراسم از روستاهای برگزیده تقدیر که اسامی آن‌ها به شرح زیر است تقدیر خواهد شد: روستای رحیم‌آباد از شهرستان کرمان در استان کرمان، روستای ضامنجان از شهرستان اراک در استان مرکزی، روستای دهکهان از شهرستان کهنوج در کرمان، روستای ابراهیم‌آباد از شهرستان اشکذر در استان یزد، روستای ینگیجه از شهرستان مریوان در استان کردستان، روستای گوگ تپه از شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی، روستای ابویسان از شهرستان جغتای در استان خراسان رضوی، روستای رمین از شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان، روستای پوده از شهرستان دهاقان در استان اصفهان و روستای خرما‌کلا از شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران تقدیر می‌شود.

آثار رسیده به این جشنواره را رضا برزگر، اسماعیل زیارتی نصر‌آبادی، عبدالمهدی مستکین، نعمت‌الله فاضلی، حسین ایمانی جاجرمی، علی‌اصغر سیدآبادی و سیدابوالفضل هاشمی داوری کردند.

جوایز روستاهای برگزیده از سوی نهادها و مراکز مختلف اهدا خواهد شد که به هر یک از روستاها جوایزی به شرح زیر اهدا می‌شود: معاونت فرهنگی ارشاد ده میلیون تومان حواله خرید کتاب، بانک آینده مبلغ ده میلیون تومان، امور دهیاری‌های وزارت کشور مبلغ پنج میلیون تومان و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی – هنری مساجد کشور مبلغ سه میلیون تومان تجهیزات کتابخانه‌ای.

همچنین در این برنامه، مراسم معرفی پایتخت کتاب ایران با حضور شخصیت‌ها و مسئولین فرهنگی کشور در کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. در این برنامه، از پنج نامزد نهایی نیز که طرح‌های قابل توجهی در زمینه گسترش کتابخوانی داشته‌اند تقدیر خواهد شد.

پایتخت کتاب ایران و شهرهایی که تقدیر می‌شوند از میان ۶۳ شهر از ۲۲ استان کشور انتخاب شدند.
داوری مرحله نهایی را محمدرضا توکل صدیقی (نماینده اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران)، محسن حاجی زین‌العابدینی (نماینده انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران)، محمدرضا سعید‌آبادی (دبیر کل کمسیون ملی یونسکو)، سیدرضا صالحی امیری (مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی)، سیدعباس صالحی (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علیرضا مختارپور (دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی) و احمد مسجد جامعی (وزیر پیشین ارشاد اسلامی و عضو شورای شهر تهران) بر عهده داشتند.
هم‌چنین داوری طرح‌ها و ایده‌ها برای انتخاب پایتخت کتاب ایران در مرحله مقدماتی بر عهده بهروز فتحی، علیرضا کرمانی، محمد سلگی، حجت‌الله غلامعلی و ابوالقاسم مقیمی عراقی بوده است.

ده شهر راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی پایتخت کتاب ایران نیز به این شرح است؛ اهواز، بوشهر، تبریز، شهرکرد، قم، کاشان، کرمانشاه، گنبدکاووس، نیشابور، یزد.