- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

فقدان مبلمان معلولین برابر با معلول بودن شهر

شنیده شده است به تازگی در شهر برازجان، خیابان چمران به عنوان الگو و پایلوت برای اجرای طرح مناسب سازی محیط ویژه معلولین انتخاب شده است. هامون این اقدام ارزشمند در حوزه ی جنوب کشور را قدر می نهد و امید دارد این اقدامات ادامه دار و ریشه ای پیگیری شود. همچنین با توجه به اهمیت این موضوع؛ انجمن هامون در عصرانه های فرهنگی خود چندین جلسه را به مبلمان شهری معلولین و چندین شماره از ویژه نامه و صفحات خود در مطبوعات را به این امر اختصاص داده است. 

طبق آمار سازان بهداشت جهانی «WHO» حدود ۱۰ درصد از جمعیت دنیا به طریقی دچار معلولیت جسمی هستند . از سویی دیگر، مطالعات ملی و بومی حاکی از آن است که در طول چند دهه گذشته در کشور ما، معلولیت و مشکلات مربوط به آن سیر فزانده ای داشته است. از این رو، بانگاهی به مسائل امروز شهر سازی ومعماری، می توان گفت که انبوه نابسامانی های موجود در زمینه شرایط عبور و مرور دسترسی افراد معلول جسمی – حرکتی به امکانات شهری و فضاهای خدمات عمومی جزو عمدترین معضلات امروز شهرهای ماست. 

اگر بپذیریم که فضای عمومی شهرتبلور کالبدی جامعه ای است که درآن زیست می کنند، پس محیط یک شهر به منزله جسم است و جامعه جان آن. با این توضیح، بدیهی است وقتی که جسم شهر دچار معلولین باشد، جان آن (جامعه شهروندی) به سر درگمی و آشفته حالی گرفتار خواهد آمد.
ساختار شهری کنونی «معلول» است، و از این روست که نمی تواند نسبت به خواسته های درونی روح خویش – افراد جامعه درون خود – به نحو مناسبی پاسخگو باشد. بحرانی شدن مساله در این است که آن بخش از جامعه که به سبب ناتوانی جسمی – حرکتی، عملا استفاده از عمده فضاهای شهری محروم شده است، علت را نه در «معلول بودن شهر» که در «معلول بودن خویش» جستجو می کند و خود را از نزدیک شدن به این فضاها باز می دارد.
به طور معمول این بخش از جامعه را سالمندان، خردسالان و بیماران تشکیل می دهند، اما آنچه مساله استفاده از فضاهای عملکردی شهری را حساسیتی خاص می بخشد، این است که این فضاها چونان سپری غیر قابل عبور در مقابل بخش دیگری از جامعه – که تلاش در پنهان کردن خویش دارد – پدیدارمی گردد. 

فرماندار دشتستان :

خدمات رسانی به معلولین ارزشمند و ستودنی است

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان دشتستان, دومین همایش شهرستانی مناسب سازی ویژه معلولین با حضور فرماندار دشتستان , معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری, مدیرکل بهزیستی استان بوشهر, جمعی از مسوولین شهرستانی ومعلولین در تالار فرهنگ برازجان برگزارشد.

فرماندار دشتستان در این آیین ضمن تسلیت بمناسبت شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) و با اشاره به اینکه خدمات رسانی به معلولین ارزشمند و ستودنی است، گفت: دولت تدبیر و امید در کلیه برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی خود همت و عزم و تصمیم راسخ دارند تا زمینه های خدمت رسانی بهتر به این قشر ارزشمند در دستور دستگاههای اجرایی کشور قرار بگیرد و با برنامه ریزی مطلوب زمینه مشارکت فعال و پویای همه اقشار جامعه را در این راستا فراهم نماید.

دکترارسلان زارع با بیان اینکه با برنامه ریزی و پیگیری و جلسات مستمر مجموعه فرمانداری و بهزیستی ، شاهد برداشتن گامهای مناسبی در شهرداری ها, دهیاری ها بوده ایم، تصریح کرد : مناسب سازی فضا و معابر شهری یکی از راهکارهای ارتقاء کیفیت زندگی برای افراد جامعه بویژه معلولان و سالمندان است.

وی افزود: در شهر برازجان خیابان شهید چمران به عنوان الگو و پایلوت برای اجرای طرح مناسب سازی محیط ویژه معلولین انتخاب شده است.

نماینده عالی دولت در دشتستان به مهم بودن مسئله مناسب سازی تأکید نمود و گفت: رییس جمهور محترم دکتر روحانی تاکید ویژه دارند کلیه مسوولین و مردم نه تنها در کاهش آسیب های اجتماعی بلکه بر افزایش اشتغال معلولین و توان بخشی آنها بیش از پیش نقش ایفا کنند.


دکتر اسدی راد مدیر کل بهزیستی استان بوشهر نیز ضمن قدردانی از حضور فرماندار و دیگر مسئولین گفت: از آنجایی که امروز از جمله عدالت اجتماعی مؤلفه هایی است که با یک پیچیدگی خاص با هم ارتباط دارند, اگر کشوری توسعه یافته است صرفاً به نماد فیزیکی نیست بلکه به این است که چقدر توسعه یافتگی انسانی دارند.

وی افزود : در رابطه با بحث مناسب سازی به دو بعد می توان توجه کرد نخست بحث موج سالمندی و دوم معلولیت های اقتصادی که نیاز جدی است زیرساخت ها را بازبینی نماییم.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به توجه مسئولین و مدیران به ایجاد بستر مناسب و حضور حداکثری معلولین در جامعه و تصمیم سازی اجتماعی و استفاده از توانمندی های آنان افزود: فضایی را مهیا نماییم تا همه بتوانند در مسائل اجتماعی حضور داشته باشند.

علیرضا هوشیار رییس بهزیستی دشتستان نیز ضمن تقدیر از حضور مسئولین استان و شهرستان و با اشاره به حدیث پیامبر اکرم (ص) که فرمود: کل کم راء و کل کم مسئول ان رعیه گفت: مقوله مناسب سازی بسیار مهم است و فرصت ها در جامعه باید جهت معلولین, افراد کم توان جسمی, سالمندان و… برابر باشد.
وی هدف از برگزاری این همایش را مأموریت مهم سازمان بهزیستی در راستای مناسب سازی خواند.