- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

گفتمان هامون؛ تمرین گفت و گو در فضای واقعی

انجمن هامون ایران در دفتر هفته نامه اتحادجنوب واپسین عصرانه خود را به موضوع عید نوروز سال ۹۴  اختصاص داد. این عصرانه در تاریخ یکشنبه نهم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ برگزار گردید.

در ابتدای جلسه اسماعیل حسام مقدم با چند مقدمه جلسه را آغاز نمود. در ابتدا عید نوروز ۹۴ را به همه حضار تبریک گفت  و سپس درگذشت شاعر محلی سرای جنوب ایران؛ ایرج شمسی زاده را از طرف انجمن هامون ایران به جامعه ی ادبی و هنری جنوب کشور تسلیت گفت و در مقدمه ای دیگر ابراز امیدواری نمود که توافقات هسته ای فضای بازتری در جامعه مدنی ایران به وجود آورد. این عضو هیات موسس انجمن هامون خبر مسرت بخشی مبنی بر کسب مقام سومی این انجمن در بیشترین محبوبیت تشکل های زیست محیطی کل کشور(پرتال سازمان حفاظت محیط زیست کل کشور) به حضار در عصرانه داد. در کنار این خبر خوشحال کننده، از خبری نگران کننده به این شرح که این عصرانه، واپسین عصرانه فرهنگی هامون در ۸۸مین ایستگاه خود برای دور اول خواهد بود،  پرده برداشت و افزود که به دلیل ارایه نشدن مجوز برای انجمن هامون ایران به عنوان یک تشکل غیردولتی به ناگزیر این جلسات هفتگی تا اطلاع ثانوی برگزار نخواهد شد.

مهدیه امیری عضو هیات موسس انجمن هامون و سردبیر سایت هامون(www.hamooniran.ir)  به ارایه توضیحاتی در باب گفتمان هامون در برگزاری ۸۸عصرانه فرهنگی پرداخت. وی به این نکته اشاره نمود که از سال ۱۳۹۱ که انجمن هامون ایران تاسیس گردید همواره در پی این بوده که در فضای مدنی جنوب ایران بتواند فضایی برای گفت و گوی واقعی و تفاهم مهیا سازد و در راستای رسیدن به این هدف جلسات هفتگی با عنوان عصرانه فرهنگی هامون را طراحی نمود که در ان برنامه های شش ماهه ای برای هر هفته از پیش تعیین می گردید و با نظم خاصی این برنامه ها دنبال می شد. ۸۸هفته بدون وقفه انجمن هامون ایران به موضوعاتی فرهنگی و مدنی پرداخت که در آن از مباحث بسیار کلان و کلی تا مباحث بسیار بسیار جزیی مورد بحث قرار گرفت. ۸۸هفته با بیش از ۸۸سخنران؛ که هر کدام از این سخنرانان به عنوان کنشگران خلاق و فعالان پویا در جامعه مدنی جنوب ایران شناخته می شدند، برگزار می گردید.

مهدیه امیری در ادامه این نکته را خاطرنشان نمود که با اینکه فضای رسمی برای فعالیت تشکل غیردولتی انجمن هامون در این دو سال مهیا نگردید اما در فضای مدنی و غیررسمی، خود را به عنوان یک الگوی موفق از فعالیت و کنشگری مدنی عرضه داشت. هر چند که عنوان هامون برای دریافت مجوز فصلنامه فرهنگی هنری “نامه هامون” و همچنین کانون تبلیغاتی “هامون نو” ازطرف فضای رسمی مورد پذیرش قرار گرفت. وی در نهایت از همه ی کسانی که در طول ۸۸جلسه عصرانه فرهنگی هامون که چه به عنوان برنامه ریز و چه به عنوان سخنران و ارایه دهنده بحث و چه به عنوان گفت و گو کننده در این جلسات حضور به هم رساندند قدردانی به عمل آورد و آرزو نمود که باب گفت و گویی را که انجمن هامون ایران از میانجی عصرانه فرهنگی هامون در طول دو سال اخیر گشوده بود، توسط دیگر تشکل های غیردولتی و نهادهای مدنی گشوده بماند و تمرین مدارا و تفاهم و درک حضور دیگری فضای جامعه مدنی را انسانی ترو اخلاقی تر بنماید.

عصرانه فرهنگی هامون در ادامه به بحثی در باب کلیت جامعه و فرهنگ ایرانی کشیده شد که در آن برخی از حضار از بهبود کلی فضای فرهنگ عمومی در جامعه ایرانی گفتند و برخی دیگر به فرو ریختن اخلاقی سامان اجتماع در جامعه ایرانی اشاره نمودند.

بحثی در این باب بین همه حضار در گرفت و در نهایت همه ی حضار خود را برای دیدن و شنیدن اجرای نمایش نامه خوانی از طرف گروه تئاتری گلبانگ آماده نمودند که در آن نمایش نامه کوتاه اسنایپر اثر سیاوش حیدری اجرا شد و فضای عصرانه را برای ادامه برنامه که مختص به شعرخوانی بود، مهیا نمود. سپس حضار اشعاری از ایرج شمسی زاده، احمد شاملو، حافظ، خیام و رزی شاه حسینی را خواندند. در حین خوانش شعر برخی ار حضار از خاطرات شیرین یا تلخی را که در عصرانه های فرهنگی هامون برایشان رخ داده بود پرده برداشتند و فضا را صمیمانه تر نمودند. در آخرین بخش ار عصرانه فرهنگی هامون؛ سوشیانس عوض فرد به اجرای دف نوازی قطعه ی غوغا از آخرین آلبوم موسیقی همایون شجریان پرداخت و مورد تشویق حضار قرار گرفت.

در پایان برای گرامی داشت عید نوروز و تفاهم قریب الوقوع هسته ای کیکی بین حضار بریده و تقسیم شد تا خاطره این ۸۸مین عصرانه فرهنگی هامون در اذهان همه ی هامونیان باقی بماند.  این قسمت از عصرانه با آلبوم موسقی “ری را” اثر سهیل نفیسی همراه گردید.