- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

تاثیر تحریم‌ها بر محیط زیست ایران (اسماعیل کهرم)

این مقاله تاثیر تحریم‌ها بر محیط زیست عزیز آب و خاک کشورم را موشکافی خواهد کرد:

کمیته محیط زیست شورای شهر تهران
نام این کمیته را به خاطر دارید؟ این کمیته در زمان رکود و فترت سازمان حفاظت محیط زیست، یعنی زمان ریاست خانم جوادی و پس از زمان آقای محمدی‌زاده یعنی زمانی که سازمان مانند خرگوش با چشم باز خوابیده بود، توسط رییس فعلی سازمان، یعنی خانم دکتر ابتکار، تاسیس شد. این کمیته با بیش از ٧٠٠ جلسه و در همین حدود بازدید از نواحی مشکل‌زای تهران، به‌راستی خلاء ایجاد شده توسط کم‌کاری سازمان محیط زیست را پر کرد. در مدت شش سال، این کمیته مسائل و مشکلات شهر تهران را در جلسات علنی هفتگی و گاه جلسات غیرعلنی، با حضور رییس کمیته و مشاوران مورد بررسی قرار داد. علاوه بر رسیدگی به مسائل شهر تهران با دعوت از اعضای شورای شهر استان‌های گوناگون، استان‌های مختلف را تشویق به تشکیل کمیته مشابه (کمیته محیط زیست) کردیم. برای بررسی مسائل گوناگون به طور کاملا تخصصی، تشکیل کارگروه‌ها الزامی بود.
اغلب، کارگروه‌هایی مانند فضای سبز، توریسم، کوهستان، زباله، هوای پاک، مترو، ترافیک… به طور کاملا منظم تشکیل جلسه می‌دادند. معمولا در پایان جلسات گزارش مکتوب نگاشته می‌شد و این گزارش در اختیار سازمان‌‌های مربوطه قرار داده می‌شد.
در یکصد و نود و پنجمین جلسه کمیته محیط‌زیست در تاریخ ٢/۶/٩٢، در حضور خانم ابتکار، سازمان‌های مردم نهاد و خبرنگاران حوزه محیط زیست و برای مقابله با تحریم‌ها آخرین جلسه کمیته تشکیل شد. خانم ابتکار عضو شورای اسلامی شهر تهران و رییس کمیته محیط زیست اظهار داشت: ضمن خیرمقدم به نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌های محیط زیست، و نیز تشکل‌های مردم نهادی که در زمینه محیط زیست فعالیت می‌کنند با توجه به آثار مخرب تحریم‌ها بر طبیعت و محیط زیست راهکارهایی را پیدا کنند. بخشی از مشکلات کنونی آلودگی هوا تولید خودروهای غیراستاندارد، ریزگرد، آلودگی صنایع و… در کشور در اثر تحریم‌ها افزایش یافته. وی اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته، تحریم‌ها، آثار بسیار نامطلوبی بر محیط زیست ایران داشته است. با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر رویکردها این مشکلات برطرف شود. ابتکار به وضعیت آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس پژوهش انجام شده در سال ٢٠٠۵ میلادی، میزان خسارات ناشی از آلودگی هوا در بخش سلامت کشور بالغ بر ٩ میلیارد تومان بوده است که قطعا استمرار تحریم از آن زمان تاکنون بر میزان این خسارت افزوده است.
خانم ابتکار افزود: اگر تهران دچار یک بحران زیست محیطی شده است، دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو۴ در خودروها به تاخیر افتاده است، در زمینه مقابله با گرمایش زمین دچار مشکل شده‌ایم و نتوانسته‌ایم مشکل ریزگردها را حل کنیم و… بخشی از این مشکلات ناشی از تحریم‌ها است که محیط زیست کشور را نشانه گرفته‌اند.
ابتکار با تاکید بر اینکه ادامه تحریم‌ها باز هم فرصت‌ها را می‌گیرد، افزود: هر فردی که مسوول محیط زیست کشور شود در این شرایط بحرانی باز هم دستش بسته خواهد بود.
در این جلسه، مهندس مجابی عضو کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم با انتقاد از تاثیر تحریم‌ها بر محیط زیست ایران گفت: ایران در بسیاری از پروتکل‌های محیط زیست مسوولیت‌هایی را پذیرفته است حالا چطور خود جامعه جهانی نمی‌خواهد بگذارد ایران به تعهدات خود عمل کند؟
و بنده هم در یک مصاحبه عرض کردم، تخریب محیط زیست طبیعی ایران (کشور هفدهم جهان از نظر وسعت) لطمه جبران‌ناپذیری است به میراث طبیعی کل جهان.
هادی حیدرزاده، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار گفت: فقدان دیپلماسی زیست‌محیطی یا منسجم نبودن آن، یکی از مشکلات کشور است. وی گفت: متاسفانه یا دیپلمات‌های ما اطلاعات زیست محیطی ندارند یا آنکه کارشناسان که در کنوانسیون شرکت می‌کنند دیپلمات نیستند. او به ضرورت داشتن سفیر زیست محیطی تاکید کرد.
نامه به آقای بان کی‌مون (دبیرکل سازمان ملل متحد)
حال که بالاخره پس از حدود ١٢ سال عنوان شد که تحریم‌ها جز درد، زحمت، پریشانی و محرومیت و محدودیت برای ما نداشته، ندارد و نخواهد داشت، تصمیم بر آن شد که مطالب و موارد عنوان شده در آخرین جلسه کمیته محیط زیست شورای شهر تهران برای آقای بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد ارسال شود. دو کپی از یک نامه، یکی به امضای بنده به عنوان هماهنگ‌کننده NGOها (سازمان‌های مردم‌نهاد) و دیگری با امضای دکتر مجتهد شبستری صاحب منصب وزارت امور خارجه.
نامه ما در تاریخ ١۵/۶/١٣٩٢خطاب به عالیجناب بان کی‌مون ارسال شد و در تاریخ ٢٢ آذر ١٣٩٢ پاسخ نامه برای ما دریافت شد. عجب، عالیجناب بان کی‌مون و پاسخ به کهرم «راه نشین». میل دارید متن نامه ایشان را بخوانید؟ این شما و این ترجمه نامه آقای بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد: آقای دکتر کهرم، هماهنگ‌کننده سازمان‌های غیردولتی ایران فعال در حوزه توسعه پایدار. علاقه‌مندم از شما به جهت ارسال نامه اخیر در خصوص بیانیه تصویب شده توسط نمایندگان جوامع مدنی و سازمان‌های مردم نهاد ایرانی فعال در حوزه توسعه پایدار تشکر کنم.
در گزارش‌هایم به مجمع عمومی و شورای حقوق بشر مکرر تاکید کرده‌ام که تحریم‌های تحمیل شده به جمهوری اسلامی ایران اثرات قابل توجهی به عموم مردم شامل تورم شدید، افزایش قیمت حامل‌های انرژی‌، افزایش نرخ بیکاری و کمبود اقلام ضروری تحمیل کرده است.
در گزارش ٢٢ آگوست ٢٠١٢ به مجمع عمومی پیرامون وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران نیز توجه اذهان کشورهای عضو را به این موضوع جلب کرده‌ام که تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان ایرانی درخصوص اثرات درحال رشد تحریم‌ها بر مردم، قیمت کالا، قطع یارانه‌ها و کاهش‌ دسترسی مردم به داروهای نجات‌بخش و حیاتی نگرانی خود را ابراز کرده‌اند در همین راستا از توافق موقتی به دست آمده در ٢٣ نوامبر ٢٠١٣ که برای کمک به مردم ایران است استقبال می‌کنم. بار دیگر امیدوارم ایران و ١+۵ شروع امیدوارکننده‌ای را داشته باشند.
در هر حال شما را به استقامت در کارها در جهت ارتقای توسعه پایدار و شتاب در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و شتاب در دستیابی اهداف توسعه هزاره تشویق و ترغیب می‌کنم. از شما می‌خواهم که تعامل شورای اجتماعی، اقتصادی ملل متحد را ادامه دهید، مشاوره سازمان‌های مردم نهاد با این شورا شامل ارایه پیشنهادات مکتوب به شورای اجتماعی و اقتصادی ملل متحد و کمیسیون‌های عملیاتی آن فرصت منحصر به فردی را برای ایران به منظور رساندن صدای نگرانی‌های خود به سازمان ملل متحد فراهم می‌کند.
منتظر مشارکت مستمر و همکاری فعال نمایندگان جوامع مدنی و سازمان‌های مردم نهاد ایرانی درگیر با موضوع توسعه پایدار در تعامل با سازمان ملل متحد هستیم. در پایان به شما این اطمینان را می‌دهم که سازمان ملل متحد آماده کمک به شما در تلاش‌هایتان است.
معاون کمیسیون دبیرکل سازمان ملل متحد
افتادگی آموز اگر طالب فیضی
هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
خضوع، خشوع و نهایت افتادگی ایشان بنده را یکی از علاقه‌مندان به راه و روش ایشان کرد. خوشبختانه آقای بان کی‌مون از مشروح خساراتی که در اثر تحریم‌ها به طبیعت ایران وارد شده آگاهی دارند.
یک نکته قابل توجه است که امریکا پیش از آغاز تحریم‌ها اعلام کرد تحریم‌ها هیچ گونه خسارتی به مردم ایران نخواهد زد. حتی عالیجناب بان‌‌کی‌مون هم می‌دانند که این یک دروغ بزرگ بود.
٭کارشناس محیط زیست