- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

نام های تجاری و هویت ملی

 بیلبوردهای  تبلیغاتی  با نام های آشنا همه جا هستند . سونی ؛ کانن؛ کوکاکولا ؛ توشیبا  ؛  پارس ؛ تویوتا , سامسونگ و…. دهها نام تجاری دیگر که هر روز  از رسانه ها  می بینیم یا در خانه هایمان از ان استفاده می کنیم . یا بر بیلبورهای خیابانها مشاهده می کنیم . جزء مشترکی که تصاویر تبلیغاتی آن در همه جای دنیا  به چشم هر کسی آشنا می آید و شهرت چیزی است که یک شرکت تجاری به دنبال آن است . یکی از مهمترین  بخش که هویت یک شرکت تجاری تشکیل می دهد  نام آن است که در واقع این  نام خط پیوند مردم با محصولات شرکتهاست .  استفاده کنندگان  از محصولات یک شرکت  کسانی هستند که نه تنها دارای قدرت تشخیص و انتخاب هستند بلکه دارای  احساس و تعلق داشتن به جامعه ای هستند که در ان زندگی می کنند و مصرف کننده یک کالا به حساب می ایند .  شهرت تنها با تیکه بر محصولات به دست نمی آید ؛  توجه به جزئیات  برای رسیدن به شهرت بسیار حیاتی است. جزئیاتی که بسیار ارزشمند هستند .

یکی از این جزئیات بسیار مهم انتخاب نام های تجاری است .  نام تجاری  اولین بخشی است که مشتریان آن را می بینند یا می شنوند بنابراین  انتخاب نام   از ان روی که بر احساس و درک و انتخاب مردم تاثیر می گذارد بسیار اهمیت دارد .

 شنیدن نام سامسونگ , هیتاچی , توشیبا ؛ تویوتا ؛ بنز؛ کرایسلر و دهها نام تجاری معروف دیگر  علاوه بر این که  یک کالا را معرفی می نماید  هویت ملی  این کالاها را هم به مصرف کننده می شناساند که  هر کدام از این برندها در کجا متولد شده اند  .

البته در بخش تولیدات سینمایی و فرهنگی  این  مسئله بسیار دقیق تر و مهم تر می شود. چرا که میلیونها نفر  ار مردم دنیا  با شینیدن نام یک فیلم  به تماشای آن می روند و آن فیلم در  بخشی از فرهنگ و داب و رسوم  یک ملت بر پرده سینما  به آنها نشان می دهد .

نمونه بارز این دقت در انتخاب نام تجاری در باره فیلمهای سینمایی است .  کارگردانان  داشتن ایده  برای انتخاب نام بسیار مهم تشخیص داده اند. نام فیلم  می تواند  هویتی به فیلم بدهد که علاوه بر  فروش بالا مردم را نسبت به مسئله ای خاص حساس می کند. وقایعی مانند جنگ , تاریخ ؛ عشق , مرگ  ؛ مذهب و نظائر اینها  ریشه در احساس  و عواطف مردم دارد و با فرهنگ عمومی یک جامعه کاملا مرتبط است .

نمونه های بارزی از این نام ها را می توان در فیلمهای معروفی مانند هفت سامورایی ؛  آخرین امپراتور ؛ میلیونر زاغه نشین ؛ منتهنن و دهها فیلم دیگر  دید  که توجه مردم به فرهنگ کشورها معطوف کرده و کار انتقال فرهنگ ملی کشورهای تولید کننده را  بر عهده داشتند.

کوکا کولا یک نام تجاری و در واقع سمبل ایالات متحده شناخته می شود.  طبق دانشنامه ویکی پدیا  کوکاکولا یکی از نمادهای فرهنگ کشور ایالات متحده به شمار می‌رود. کوکاکولا شناخته شده‌ترین نام تجاری در دنیا و دومین کلمه شناخته‌شده زبان انگلیسی در دنیا است. ارزش این نام تجاری بیش از ۶۷ میلیارد دلار تخمین زده شده‌است.  برای بسیاری از ملتها نام کوکاکولا یادآور آزادی و دموکراسی است  و کوکاکولا حامل  انتقال فرهنگ امریکایی به اقصا نقاط دنیا بوده است . این تاثیر شگرف یک نام تجاری در فرهنگ  هرگز نمی توان نادیده  انگاشت .  نام تجاری می تواند تبدیل به یک نماد فرهنگی  با خصوصیات بارز  و شناور یک فرهنگ  شود.  نام تجاری می تواند به حاملی برای انتقال فرهنگ ملی یک سرزمین در دنیای مدرن تبدیل شود ودر دل خود بخشهایی از تاریخ یک ملت  به دنیا بشناساند . نام تجاری بعد مهمی است  که ضمن دادن  شخصیت پایدار به تولیدکننده  محصول با استفاده  از قدرت زیرکانه  از نیروی فرهنگ  ، می تواند فروش را به کمال مطلوب برساند.

یک نام تجاری حاوی  یک پیام برای مصرف کنندگان است که همه ابعاد را در خرید یک کالا در نظر می گیرند. هویت فرهنگی یک محصول روح آن است که تاثیر متقابلی  در رابطه  تولید کننده و مصرف کننده  دارد. مارکهای خارجی در بازارها با خود فرهنگ ها منتقل می کنند و واکنش مردم را بر می انگیزند. مصرف کنندگان  وقتی یک محصول را انتخاب می کنند  به نوعی بخشی از فرهنگ پذیرفته و به خانه های خویش می برند واین انتخاب آنها را  به گروههای خاصی از جامعه پیوند می دهد  . شلوار جین مثال بارزی است که همواره مورد  مطالعه جامعه شناسان  قرار گرفته است .  شلوار جیت نماد فرهنگ امریکایی است که در تمام کوچه پس کوچه های فقیرترین کشورهای جهان سوم می توان دید. اما از طرفی  پوشیدن شلوار جین فقط سلیقه افراد نیست بلکه   می تواند  نشان دهنده  تعلقات  ملی , مذهبی و حتی طبقه  اجتماعی  و  خانوادگی یک فرد باشد .   از طرفی  نامهای تجاری منزلت  اجتماعی می آفرینند. کسانی که ساعتهای رولکس بردست دارند یا از محصولات گوچی استفاده می کنند یا اتوموبیل رولز رویس سوار می شوند در همه جای دنیا  آدمهای ثروتمندی  متعلق به طبقه مرفه جامعه به حساب می آیند که با آن وسیله ها در جامعه از دیگران  شناخته می شوند .   پر واضح  است که نام تجاری، همانند سرمایه، فناوری و مواد اولیه در ایجاد ارزش افزوده برای یک سازمان نقش دارد . با توجه به اهمیت نام های تجاری در انتقال فرهنگ ملی  ؛ مطالعه  جامعه شناختی این نامها و انتخاب آنها   ضروری می نماید . در بسیاری از موارد  تجار  و فروشندگان نام های اسطوره ها   بر  مکان و کالاهای خویش می گذارند   و در بعضی موارد انتخاب نام های غربی ترجیح داده شده است.گزینش این  نام ها   توسط مردم  نکته قابل توجهی است که می تواند مورد مطالعه قرار گیرد.  کدام یک از این نام ها بیشتر مورد توجه  مردم  به عنوان مصرف کننده  است ؟