- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

فضای مجازی؛ جایی برای ولگردی ذهنی

تکنولوژی بنا به تعریف اهل علم دانش فنی واطلاعاتی است که منجر به تولید محصولاتی بهتر می شودودر تولید ایجاد تنوع می کند که خود بازاریابی ورقابت را در پیش رو دارد.تکنولوژی یا فناوری ازدو لغت یونانی technelogia تشکیل شده است که اولی به معنی فن و دومی به معنی علم و دانش است. دستاوردهای بسیار کهن مانند چرخ هم نمونه هایی از فناوری بشمار می رود و نیز از مصداقهای فناوری نزد قدما فوت کوزه گری هم قابل اشاره است.
حضور تکنولوژی واقعیت زندگی امروز است و صرف نظر از آن که به کار برد آن مسلط هستیم یا نه و یا نظر موافق داریم یا نه و در دسترس ما قرار می گیرد یا نه؛ از اهمیت حضور آن کاسته نمی شود و وارد زندگی ما می شود. طبق آمارها از هر ده نفر،شش نفر در جلوی این دستگاه های تکنولوژیکی قرار می گیرند.
دنیای اینترنت ،دنیایی است که ۶۰ سال پیش حتی تصور وجود اینترنت هم نمی شد و این معجزه ای است که با یک اشاره می شود به دانستنی های جهان دست پیدا کرد و چون آموزگاری همیشه در کنار توست ومهمترین بخش آن ایجاد ارتباطات و تبادلات ذهنی است.
اما حرکت ما؛ ایرانیان در راستای این تکنولوژی چگونه است و ظرفیت و پذیرش واستفاده ما به چه شیوه ای بوده است؟
تکنولوژی و ره آوردهای آن یک طرف و فرهنگ استفاده از آن، طرف دیگر است. به ویچت، فیس بوک، واتس آپ و.. نگاهی بیندازید. صفحه ای که گاهی شخص ترین اسرار خود را درآنجا به میان می گذارند، تم عمده نوشته ها گله از روزگار، احمق ونادان خواندن جنس مخالف، اعلام تنهایی، لطیفه های سطحی، اشاعه شایعات، اخبار ناموثق، اطلاعات غلط در هر حوزه ای، کورکورانه مطلبی را توزیع کردن و… و این دستگاه های ارتباطی متاسفانه گاهی ابزاری می شود برای ولگردی ذهنی بعضی کاربرها و حرمت کسانی را که هدفمند وارد این دنیای مجازی می شوند را زیر سوال می برند وصد البته هستند افراد بسیاری که قدر این دنیای مجازی و ارتباط و انتقال افکار خود به دوستان را دانسته و از آن استفاده بهینه می کنند.
اضافه می کنم که با شوخی و تفریح و سرگرمی و ارتباط کلامی که شادی و نشاط، ایجاد کند مخالف نبوده ومنظورم ایجاد فضای خشک و سرد در فضای مجازی نیست بلکه فضایی که باور کنیم یک مکان عمومی است و با فرد تنها در ارتباط نیستیم.
گاهی فکر می کنم این ابزار ارتباطی جدید متعلق به ما نیست ما که هنوز در ارتباطات کلامی وغیر کلامی روزمره ی خود با چالش هایی جدی مواجه هستیم پس باید فرهنگ آن نهادینه شود و به راستی که برخی هنوز کاربرد موبایل و اینترنت و به تازه گی واتس آپ و… را نمی دانند و از آن استفاده کامل را نمی کنند.
وقتی یک تکنولوژی وارد سیستم یک جامعه شد ( گاهی به صورت یک شوک ) ،بجای استفاده صحیح و با توجه به عدم آموزش مناسب به انحراف کشیده می شود و بایستی آموزش های لازم داده شود.
متاسفانه کشور ما در زمینه استفاده مناسب از این دستاوردهای نوین همواره با مشکلاتی روبرو بوده است که جا دارد برای فناوری هایی که حداقل در آینده با آنها روبرو خواهیم شد، برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم که این امر مسئولیت و تعهد برنامه ریزان فرهنگی کشور را دو چندان می کند.