- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

تحقیقات روزنامه نگاری منتشر شد

کتاب “تحقیقات روزنامه‌نگاری” به اهتمام “سید فرید قاسمی” توسط انتشارات امیر کبیر در پایان سال ۱۳۹۳ منتشر شد و در آغاز سال جاری در شمارگان ۵۰۰ نسخه در  اختیار علاقه مندان قرار گرفت. این کتاب در ۱۸۳ صفحه به معرفی نشریه “تحقیقات روزنامه‌نگاری” پرداخته است. نشریه تحقیقات روزنامه نگاری نشریه‌ای بود پژوهشی درباره روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون و چاپ که در دی ماه سال ۱۳۴۴ توسط “فریدون پیرزاده” و زیر نظر شواری نویسندگان منتشر می‌شد.

 در مقدمه کتاب از ۱۷۸ سال حیات مطبوعات یاد شده و اینکه در چنین گستره‌ای از زمان هزاران عنوان نشریه ادواری چاپی در کشور ما به چاپ رسیده است که شماری از آنها خواندنی‌، ماندنی و سزاوار معرفی‌ هستند و ضرورت دارد برگزیده‌ای از مطالبشان که خواندنش برای همه عصرها ونسلها مفید است، ارائه شود تا نسل امروز با آگاهی از چاپکرده‌های پیشینیان با تلاشهای آنان بیشتر آشنا  و از آثار آنها بهره ور شوند. مولف امیدوار است که این مجموعه ‌بتواند روزنه‌ای باشد تا جوانان به سراغ نشریه‌های پر محتوای پیشین رفته و از آثار ارزشمندآنها استفاده کنند.

کتاب “تحقیقات روزنامه‌نگاری” پس از مقدمه به شناسنامه، تاریخچه، گردانندگان و نویسندگان این نشریه پرداخته است و در بخش برگزیده با طرح مطالب متعددی مانند: آیا می‌خواهید روزنامه نگار باشید؟ گاندی… یک روزنامه نگار گمنام‌، تعلیم روزنامه‌نگاری، کاریکاتور در ایران، رعایت اصول اخلاقی در روزنامه‌نگاری، شرف روزنامه نگاری، اصول اخلاقی در روزنامه‌نگاری و … موضوعات مورد بحث را پیگیر‌ی کرده است. “درباره تخصص روزنامه نگاری” آخرین مطلبی است که کتاب با آن پایان می‌گیرد. مطلب بر این واقعیت تاکید دارد که ابزار کار یک روزنامه نگار که می‌خواهد در رشته‌ای متخصص باشد از ابزار کار یک دانشمند چیزی کم ندارد مگر آن که شیوه کار‌برد آن ساده‌تر، عملی‌تر، و مردم‌پسندتر است بنابراین روزنامه‌نگار باید در هنگام پرداختن به تخصص مورد علاقه‌ خویش این وسا‌یل و ابزار را در اختیار داشته باشد. کتابهایی را که در مورد تخصص مورد نظریه نوشته شده است در کتابخانه خویش فراهم کند. کلیه نشریاتی که در حد تخصص او منتشر می‌شود مشترک باشد، با آنچه همکارانش در زمینه تخصص چه به زبان مادری و چه دیگر زبانهای خارجی می‌نویسند آشنا باشد… و همچنین آلبوم یا آرشیوی کامل از عکس، نقشه، اسلاید و نوارهای صدا از موضوع مورد تخصص خود فراهم کند.

این کتاب در قطع جیبی و با قیمت ۶۰ هزار ریال به طور انحصاری در کتابفروشیهای امیرکبیر در اختیار علاقمندان قرار دارد.