- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

گزارشگری برای روزنامه نگاران

“گزارشگر‌ی برای روزنامه‌‌ نگاران” تالیف “کریس فراست” با ترجمه “علی اکبر قاضی‌زده” با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه توسط نشر”ثانیه” در بهار سال جاری منتشر شد. مترجم اهمیت کتاب را در نگاه به روز شده نویسند‌ه به فضای حرفه‌ای کار روزنامه نگاران می‌داند که با به کار بستن نکات آن، گزارشگران می‌توانند در مهارت بسیار مهم گزارشگری‌ رسانه‌ای موفق باشند.

“کریس فراست” در زمان نگارش این کتاب عضو “مرکز روزنامه نگاری مسئولانه” و سرپرست دپارتمان آموزش روزنامه نگاری در دانشگاه “جان مورس لیورپول” انگلستان بوده است. وی نزدیک به چهل سال سابقه روزنامه نگاری و تدریس در این رشته دارد. فراست بر خلاف بسیاری از نویسندگان متنها‌ی روزنامه نگارانه هم سن خود، در این کتاب از اساس نه منکر نقش وسایل ارتباطی و مخابراتی تازه است و نه بهره گیری از این تجهیزات را ناروا می‌شمارد. به عقیده او امکان ورود گروه‌های پر تعداد مردم و به ویژه جوانان به عرصه‌های خبررسانی و گزارش مستند به کمک وسایلی مانند تلفن همراه، نقش، اثر و رعایت آموزه‌های حرفه‌ای سنتی را باطل نمی‌کند. بلکه اکنون توجه به این آموزه‌‌هارا باید هر چه بیشتر در میان کاربران گسترش داد تا همگان دسترسی کامل‌تر و درست‌تری به اخبار و اطلاعات قابل اعتماد داشته باشند. او در باره این کتاب می‌گوید:

“این دومین چاپ از این کتاب است و دگرگونی شگرف در زندگی گزارشگران در فاصله دو چاپ حیرت انگیز است.” در سال ۲۰۰۱، وقتی کتاب را برای نخستین چاپ آماده می‌کردم، وب‌سایتها‌ به ویژه در یافتن نکته‌ها و اطلاعات، ابزار مهمی به حساب می‌آمدند. پست الکترونیک وسیله‌ای خوب برای تماس بود و شبکه‌های اجتماعی در جایگاه رقیبی برای رسانه‌های سنتی، تازه آغاز به کار کرده بودند. اما اکنون همه موسسه‌های رسانه‌ای از خود یک شبکه خبری وابسته دارند. داشتن این شبکه‌ها به این معنا‌ست که گزارشگران می‌توانند از این شبکه‌ها برای بهترین گفتمان با مخاطبان درباره گزارشهایشان بهره ببرند.”

وی در مقدمه کتاب در باره “گزارشگری” می‌گوید که بسیاری به سبب افسونی که در این کار هست، می‌خواهند گزارشکر شوند. برخی هم می‌خواهند دنیا راعوض کنند. اما به نظر من، بهترین گزارشگران کسانی هستند که به سبب کنجکاوی ذاتی خود وارد این حرفه شده‌اند.

این کتاب شامل مقدمه مترجم و ده بخش که در مجموع به انضمام بخش فهرست و معرفی منابع در ۲۹۶ صفحه عرضه شده است. درونمایه کتاب، نقش گزارشگر، یافتن موضوع گزارش، تحقیق در موضوع گزارش،مبانی تحریریه، بایسته‌‌های حرفه‌ای، سلوک با منابع، ورود به صحنه گزارش، مصاحبه و تحویل کار از جمله بخشهای مورد بحث این کتاب هستند. علاقمندان می‌توانند “گزارشگری برای روزنامه نگارن” را به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان به واسطه فروشگاهها‌ی انتشارات ققنوس و انتشارات آگاه و یا از طریق اینترنت از ناشر خریداری کنند.