- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

رسالت حلقه خوانش؛ شناخت محیط زیست

گزارش دومین جلسه حلقه خوانش محیط زیست
مژگان تنها
دومین حلقه خوانش، در روز ۱۷/۶/۹۴، با حضور هوشیاران و دلسوزان محیط زیست تشکیل شد. در این حضور فصل دوم کتاب “دل در هوای پاک” نوشته تقی ابتکار مورد خوانش و بحث و بررسی قرار گرفت. این جلسه با حضور دکتر دلشب مدیر کل حفاظت محیط زیست و جمعی از کارکنان آن، اسماعیل حسام مقدم و جمعی از نمایندگان گروه¬های مردمی محیط زیست برگزار شد. در فصل دوم کتاب تقی ابتکار به برخورد تمدن¬ها در قرن بیستم اشاره شده است و این گونه بیان داشته که :”در قرن بیستم در اثر مصرف بی¬رویه سوخت¬های سنگواره¬ای تمدن شگرف صنعتی پایه¬گذاری شده و همراه ستیز با زمین، محیط زیست در کره مسکونی به شدت آسیب دیده است.” تقی ابتکار میگوید :”در قرن آینده اگر انسان بخواهد نسل خودش را از نیستی و انهدام نجات بدهد، باید با همنوعان خود تفاهم کند. با زمین که گهواره پرورش اوست همزیستی نماید و این دو ریشه مشترکی دارند و تفکیک ناپذیرند. که این دوستی با زمین و حفاظت از محیط زیست بدون تفاهم و گفتگوی انسان¬ها با هم و همزیستی آن¬ها ممکن نیست و این دو فقط یک نقطه مشترک دارند و آن اعتقاد و پیروی از خالق زمین و آسمان است.” در اینجا ابتکار راه¬حل را یک راه¬حل اخلاقی می¬داند. یکی از حضار بیان داشت راهکار اخلاقی، یک راه آرمان¬گرایانه و تا حدود زیادی غیرعملی است. و شایسته است که به دنبال راه¬حل¬های عملی و کاربردی برویم.دلشب اظهار داشتند که راهکار عملی در سطح جهانی نه هدف این جلسات و نه در توان ماست.بهتر است این راهکار را هر کس از خود و اطراف خود شروع کند.
در ادامه دکتر دلشب مقاله¬ای را از توماس فریدمن که در ۲۱ جولای ۲۰۱۵ منتشر شده است را قرایت کردند. فریدمن در این مقاله می¬گوید: نظر شخصی من این است که اگر در خاور میانه، جنگ میان شیعه و سنی، کرد و ترک و عرب به زودی به پایان نرسد، طبیعت خود این منطقه را نابود خواهد کرد. آتشی که خاورمیانه را می¬سوزاند، مادر طبیعت است. در واقع این طبیعت است که برایش شیعه و سنی تفاوتی ندارد و بر اساس زیست خود در حال از بین بردن همه مردم است. پس عاقلانه-تر این است که جنگ در خاورمیانه متوفق شود و همه همیار شوند تا فکری برای مشکلات طبیعت بکنند.”
یکی از نکات جالب توجهی که دکتر دلشب مطرح کردند اضافه شدن عامل جدیدی به عامل¬های هواسنجی بود.عاملی با نام احساس بدن از هوای محیطی است مانند احساس خفگی یا احساس گرمای شدید.
در نهایت حضار با توافق بر این که حرکت در جهت بهبود مسایل زیست محیطی نیازمند اقدامی مردمی است و تلاش در جهت افزایش دانش زیست محیطی، خوانش فصلی از کتاب ابتکار را به پایان رساندند. و اسماعیل حسام مقدم به جمع¬بندی و نتیجه¬گیری پرداختند که آسیب¬های محیطی با معضلات و خشونت¬های جوامع اجتماعی ریشه مشترکی دارند که آن می¬تواند سبب نابودی زیستگاه ما و ما انسان¬ها شود. ایشان ذکر کردند هدف از حلقه خوانش، افزایش شناخت ما از محیط زیستی¬مان است. پس بکوشیم که این شناخت و دانش¬افزایی هر چه بهتر و بیشتر صورت گیرد.