- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

پیشنهادهایی برای حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر

پیشنهادهایی برای حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر
مژگان تنها

آموزش و ارایه‏ی راهکار چندان ساده‏ نیست. آموزش و راهکار مناسب برای هر فرد، قشر و جامعه¬ای مخصوص به خود او و مجزا است. برای مفید بودن آموزش، در ابتدا باید کسانی را که مورد آموزش قرار می‏گیرند، بشناسیم. در این‏جا منظور, آموزش و ارایه‏ی راهکارهای زیست‏محیطی است. پس ابتدا بهتر است میزان ادراک، شناخت و آگاهی افراد در این مورد را بررسی کنیم.
کسب شناخت از نوع ادراک و شناخت افراد به ما کمک می‏کند تا آموزش شایسته‏تری داشته باشیم. به‏عنوان مثال, اگر بدانیم ساکنین یک روستا یا شهر، نوع تفکرشان در مورد پاکیزگی، مصرف بهینه و غیره چیست، می‏توانیم آموزش‏مان را با سطح تفکر آن‏ها هماهنگ کنیم؛ بدین ترتیب آن‏ها بهتر به درک آنچه باید بدانند نایل می‏آیند. برای شناخت نوع ادراک افراد شاید بهترین و ساده‏ترین راه، نظرسنجی و مشاهده‏ی زندگی روزمره‏ی نمونه‏ای از افراد مورد نظر باشد. به‏عنوان مثال, می‏توانیم یک نظرسنجی راجع به میزان آگاهی افراد از محیط زیست یا نظر ساکنین یک منطقه‏ی خاص نسبت به پاک‏سازی منطقه‏یشان انجام دهیم.
بنابراین کسب شناخت از نوع و میزان آگاهی و ادراک افراد درباره‏ی مساله‏ی مورد آموزش و انجام نظرسنجی بدین‏منظور، می‏تواند راهگشای آموزش مفید باشد.