- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

اقتصاد سبز، مصرف پایدار و حلقه خوانش زیست محیطی

اقتصاد سبز، مصرف پایدار و حلقه خوانش زیست محیطی
گزارشی مفصل از سومین جلسه حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر

در ابتدا جهت آگاهی دوستداران حلقه های خوانش و گفتگو، بر اساس این الگو که از طرف اسماعیل حسام مقدم؛ کارشناس آموزش سازمان محیط زیست استان بوشهرارائه گردیده، تاکنون سه جلسه این حلقه خوانش نیز برگزار شده است. با خبر شدیم که سازمان میراث فرهنگی، در نظر دارد نخستین نشست خود را با عنوان گفتمان فرهنگی و بررسی مسائل بافت برگزار کند. انجمن اقلیم پاک ضمن تقدیر از این اقدام سازمان میراق فرهنگی و گردشگری استان بوشهر، از همه دوستداران فرهنگ و محیز ریست دعوت می کند تا در این گفتمان فرهنگی که فردا پنجشنبه ۲۶شهریورماه ساعت ۱۰ صبح در عمارت کازرونی شرکت نمایند.
جلسه سوم حلقه خوانشزیست محیطی بوشهر روز سه شنبه ۲۴شهریورماه۹۴ ساعت ۱۰ صبح در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برگزار شد و حاضرین در جلسه از افراد فعال در حوزه محیط زیست بودند. این جلسه با موضوع مصرف پایدار و براساس مقاله ای از دکتر تقی ابتکار برگرفته از کتاب دل در هوای پاک برگزار شد.
در ابتدای جلسه اسماعیل حسام مقدم؛ مدرس دانشگاه در حوزه جامعه شناسی مواردی را درباره لزوم مصرف پایدار و تئوری مصرف پایدار و ارتباط آن با سبک زندگی و شکل گیری گسست های طبقاتی بر اساس نظریات پیر بوردیو مطرح کرد و کتاب دستور کار ۲۱ را که جمع بندی و گزارش ها و پیشنهادهای کنفرانس ریو در سال ۱۹۹۲ می باشد را معرفی نمود. وی بیان داشت که این کتاب با زبانی ساده، مفاهیم زیست محیطی را در قالب نزدیک به چهل حوزه مطرح کرده واین احتمال وجود دارد که از این پس حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر بر اساس محتوای این کتاب کار خود را ادامه دهد. سپس ستاره تناور؛ عضو هیات موسس انجمن اقلیم پاک به ارائه مطالبی از مقاله مصرف پایدار پرداخت. وی مباخثی را از درون مقاله انتخاب و مطرح کرد؛ مانند جایگاه ایران در مصرف سوختهای فسیلی در خاورمیانه و نسبت پایین ایران در تولید، بر اساس میزانبالای استفاده ایران از سوختهای فسیلی در مقایسه با کشورهای توسعه نیافته، در ادامه سوابق تاریخی و ایده های مطرح شده در نشست ها و سمینارهای برگزار شده در جهان، از جمله نقش زنان در حفظ محیط زیست در اجلاس پکن ۱۹۹۵ را عنوان کرد.
در ادامه دکتر بارگاهی؛ ریاست بیمارستان تامین اجتماعی بوشهر در خصوص تجربه های زیست محیطی و اقدامات زیست محیطی این بیمارستان خبر داد و افزود به دلیل بالا بودن مصرف آب در تاسیسات قبلی بیمارستان، سیستم تاسیساتی را به سیستم برقی تبدیل نمودیم و هم چنین از نصب یک نیروگاه خورشیدی بر روی ساختمان بیمارستان خبر داد. از دیگر اقدامات زیست محیطی را اختصاص یک فضای ۶۰۰مترمربعی برای نگه داری و پرورش آهوان جزیره خارک برشمردند. و جالب این که نام این آهوان را بر اساس نام دریاچه های ایران انتخاب شده و نام آهوی نر را هامون و نام آهوی ماده را پریشان و نام فرزند آنها را کیو که دریاچه ای در استان لرستان است نام گذاری نموده اند. در ادامه دکتر دلشب ریاست سازمان محیط زیست بوشهر در مورد طرح اقتصاد سبز به اختصار سخنانی را بیان داشتند . ایشان در ابتدا تعریفی از اقتصاد سبز ارائه کردند که براساس این تعریف، اقتصاد سبز را بهبود اقتصادی بشر و برابری اجتماعی و بهبودی ملاحظات زیست محیطی و اکولوژیکی برای زندگی بهتر بشر دانستند. ایشان بهبود و بالا بردن کیفیت زندگی ذی نفعان در حوزه های مختلف زیست محیطی اشاره کردند و برای نمونه ساحل نشینان عسلویه را نام بردند که شغل اصلی ایشان صیادی و ماهیگیری هست و اگر به دلیل توسعه صنعتی، اهالی منطقه از شغل اصلی خود باید به ناچار روی گردانند، قرار نیست به عنوان نیروهای خدماتی در صنعت فعالیت کنند و باید شیوه های دیگر معیشتی برای ایشان فراهم گردد.
ایشان هم چنین در خصوص فعالیت های پارس شمالی نیز بر تعامل با بخش صنعت در اجرای طرحهای این بخش از صنعت با سازمان حفاظت محیط زیست و سیاستهای منطقه پارس شمالی بر حفظ توسعه پایدار و ملاحظات زیست محیطی آن سخن گفت . سپس در خصوص تحول در طراحی صنعتی بر اساس معیارهای زیست محیطی به ارائه پیشنهاد و ساخت دوجداره کشتی های نفت کش در خصوص سیستم بالانس و تخلیه پسماند ها در خارج از حوزه های ساحلی اشاره کرد. پس از سخنان ایشان محسن عباسپور؛ فعال اجتماعی و مدنی مواردی را درباره سخنان دکتر دلشب مطرح کرد. ایشان بر این نکته تاکید داشت که در شرایط فعلی، بحث اقتصاد سبز نوعی گفتمان آرمان گرایانه یا شاید نوعی ساده انگاری تلقی گردد. زیرا یکی این که این موارد بیشتر به سبز بودن تکیه دارد و نه اقتصاد و دیگر اینکه شرایط سودجویی بازار، بیشتر به سمت درآمد و بازگشت سرمایه تمایل دارد تا یک اقتصاد سبز. در ادامه بحث دکتر بارگاهی در خصوص صحبتهای دکتر دلشب نقطه نظرات مثبتی را مطرح نمود. از جمله اینکه در منطقه خاورمیانه در حال حاضر ایران کشوری است مه دغدغه زیست محیطی در آن شکل گرفته و برگزاری این گونه جلسات، خود نقطه عطفی در آغاز این مسیر می باشد. در پایان حسن باغبانی ؛ رییس بنیاد نجوم استان بوشهر سخنانی درباب وضعیت زیست محیطی پارس جنوبی و اقدامات عملی و اجرایی زیست محیطی در این حوزه ها مطرح کرد. همچنین شرایط نناگوار کنونی منطقه نای بند و سواحل عسلویه را تشریح کرد.
دکتر زارعی؛ عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس، کاوه حق پرست؛ عضو هیات موسس انجمن اقلیم پاک، سمانه قاسمی و مهدیه پاپری از دیگر شرکت کنندگان در این جلسه خوانش بودند که نقطه نظرات خود را مطرح نمودند.
حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر هرهفته روزهای سه شنبه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح در دبیرخانه تالابهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برگزار می گردد. شرکت برای علاقه مندان و عموم شهروندان در این جلسات آزاد می باشد.