- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

بررسی مسائل زیست محیطی استان

در هفته ای که گذشت پنجمین جلسه خوانش زیست محیطی در فضایی متفاوت با جلسات قبل در رصدخانه مهر بوشهر برگزار شد.

برخلاف جلسات قبل که همگی در دبیرخانه تالابهای اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر برگزار می شد این جلسه با همکاری انجمن نجوم بوشهر که در سراسر استان نیز شعبه دارد، در رصدخانه مهر واقع در گورک سادات برگزار شد.

از نکات مثبت این جلسه موضوعات و مسائل زیست محیطی و بروزی بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، حسین دلشب مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز همراه همیشگی این جلسات، در این جلسه نیز حضور داشت و شنونده انتقادات و پیشنهادات افراد حاضر در جلسه بود.

در ابتدا اسماعیل حسام مقدم(کارشناس محیط زیست/مدرس دانشگاه) در خصوص موضوع مورد بحث جلسه که یکی از مقالات تقی ابتکار برگرفته از کتاب دل در هوای پاک بود، توضیحاتی را ارایه داد.

سپس دلشب طی سخنانی به مسائل روز محیط زیست استان بوشهر پرداخت و از تمامی افراد خواست که در کنار اداره کل حفاظت محیط زیست قرار بگیرند چرا که مسائل زیست محیطی تنها به این اداره ختم نمی شود.

بعد از آن به پیشنهاد حسن باغبان مدیر رصدخانه مهر و انجمن نجوم بوشهر جلسه به صورت پرسش و پاسخ در آمد اینکه افراد حاضر مهمترین مسئله ای را که مد نظر دارند مطرح کنند و مدیر کل حفاظت محیط زیست نیز به آن پاسخ دهد.

مسائل مختلفی در این جلسه مطرح شد؛ استفاده نکردن از اصطلاح خشکسالی و بکار بردن کلمه خشکی؛ چرا که ایران خود کشوری خشک است و دوره ترسالی مناسبی ندارد، خشکسالی دوره های با بازه زمانی lمعین و موقت را تداعی می کند بنابراین بنا به نظر یکی از فعالین زیست محیطی حاضر در جلسه، باید از کلمه خشکی استفاده کرد. همجنین عنوان کردن مشکلات اتوبان تازه تاسیس برازجان_گناوه. این اتوبان بنا به گفته این فعال زیست محیطی با رد شدن از کنار رودخانه آبپخش اکو سیستم این منطقه را از بین خواهد برد. در تایید سخنان وی راضیه اشعثی کارشناس ارشد جغرافیا(فعال زیست محیطی) گفت: «در این منطقه درختان بسیاری مانند گز و نخل وجود دارد، بیشه زارها و نیزارها که مازاد آب کانال های آبی به این سمت سرازیر می شد و با این آب این درختان و بیشه زارها سرسبز باقی می مانند، آب سرریز به اندازه ای بود که عبور و مرور را هم گاهی اوقات با مشکل مواجه می کرد. هنگام غروب اگر نزدیک این مکان می رفتید صدای انواع جانوران به گوش می رسید اما هم اکنون متاسفانه صدای هیچ جانوری به گوش نمی رسد. چرا که بی آبی باعث خشکی شده است. با خشک شدن این منطقه، این مکان به محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی و پسماندهای شهر آبپخش تبدیل شده است.»

حسن باغبانی مدیر رصد خانه مهر نیز مسئله گسترش روز افزون صنایع نفت و گاز در استان را مطرح کرد و گفت: «صنایع عظیم نفت و گاز در بوشهر روز به روز در حال گسترش است، برای آلایندگی این صنایع عوارض در نظر گرفته شده است سوالی که می توان اینجا پرسید این است که آیا نمی توان جلوی گسترش این صنایع گرفته شود بجای گرفتن عوارض آلایندگی؟»

باغبانی که خود سالهاست در زمینه آموزش مفاهیم زیست محیطی و نجوم فعالیت کرده است همچنین در مورد فعالیت اخیری که در زمینه آموزش مفاهیم محیط زیستی انجام داده است چنین گفت: «مجموعه ای از دانش آموزان را که در ماههای قبل آمادگی های لازم را برای برپاکردن کمپ کسب کرده اند، را در اینجا اسکان می دهیم. حین برگزاری این برنامه با محوریت نجوم به آنها گفته می شود که هر چقدر کمتر زباله تولید کنند امتیاز بیشتری خواهند گرفت، انواع زباله ها امتیاز های متفاوتی دارند و در پایان هر کس امتیاز بهتری کسب کند هدیه ای نیز دریافت خواهدکرد. با این کار قصد داریم مفاهیم زیست محیطی را بصورت عملی آموزش دهیم و همینطور مسایل مرتبط با محیط زیست برای آنها نیز دغدغه شود. مشکل ما این است که مثلا در ذهن یک معلم نسبت به محیط زیست ایجاد دغدغه نکرده ایم و همینطور عموم مردم. این دغذغه ها را تا به سطح عموم نکشیم کاری پیش نمی رود. حرکتی که از سالها قبل باید انجام می گرفت و با بی توجهی صورت نگرفت. من فکر می کنم که این طرح، طرح کارآمد و مفیدی است.»

حسین دلشب سپس با بیان اینکه اخلاق شهروندی باید نهادینه شود؛ گفت: «باید اصول گفت و گو را به اقراد جامعه آموزش داد تا بتوانیم بهتر با هم به گفت و گو بپردازیم. نباید به تندی یا طلبکارنه مطالب عنوان شود اغلب در فضاهای مجازی یا برخی از سایت ها مسائلی مطرح می شود که با واقعیت فاصله دارد و قضاوت یک جانبه است. مسائل را باید همه جانبه سنجید. یک مورد دیگری که باید مطرح کنم این است که اغلب مسوولین ما در گفتار به محیط زیست علاقه نشان می دهند اما عملکردشان خلاف این است. چرا که اغلب پروژه های باید ضمیمه محیط زیستی داشته باشد وقتی اعلام می شود که این پروژه مغایر با محیط زیست است مسوول مورد نظر با اصرار می خواهد که کار صورت بگیرد. باید در تمامی سطوح مدیریتی این موضوع که همه پروژه ها باید پیوست مدیریتی داشته باشند را نهادینه کرد.»

همچنین دلشب از راه اندازی مدارس زیست محیطی در سراسر استان خبر داد؛ وی گفت: «مدرسه سبز شهیدکشاورز در بردخون و مدرسه زیست محیطی جم تصویب شده است. دو مدرسه سبز نیز در برازجان احداث خواهد شد. مدارس و مهدکودک های زیست محیطی دیگری نیز در سراسر استان در حال راه اندازی هستند.»

وی همچنین به تلاش های معصومه ابتکار برای دریافت عوارض آلایندگی صنایع اشاره کرد و بیان داشت: «در همین اواخر بود که با تلاشهای تیم محیط زیستی دولت روحانی، که استاندارهم در این مورد اعلام کرد بعد از ۲۰ سال قانونگذار عوارض آلایندگی را برای این مناطق پیش بینی کرده، که از امسال باید اجرایی شود. این در حالی است که تا قبل از آن عوارض آلایندگی دریافت نمی شد.»

مدیر کل حفاظت از محیط زیست در پایان گفت: «از همگی خواهش می کنیم که به کمک به محیط زیست بیایند و مسائل را بصورت علمی و منطقی بیان کنند. مسئولیت پذیر باشیم و از محکوم کردن یا تبرئه کردن هم بپرهیزیم. در همین جا اعلام می کنم که از تمام گروه ها در جهت کمک به حل مسائل زیست محیطی حمایت می کنیم.»

سپس اسماعیل حسام مقدم از برگزاری همایش محیط زیست و نجوم در آذر ماه سال جاری خبر داد و گفت: « این همایش با همکاری انجمن نجوم استان بوشهر و اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برگزار خواهد شد . در این خصوص در جلسه بعدی خوانش توضیحات تکمیلی داده خواهد شد.»

در پایان جلسه تصمیم گرفته شد که همکاری با انجمن نجوم استان بوشهر همچنان ادامه یابد و در آینده برنامه های مشترکی نیز برگزار شود.

جلسه بعدی خوانش زیست محیطی سه شنبه آینده۱۴ مهرماه ساعت ۱۰ صبح در دبیرخانه تالاب ها واقع در اداره حفاظت محیط زیست استان با عنوان مباحث نهایی در باب کتاب دل در هوای پاک اثر تقی ابتکار برگزار خواهد شد.