- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

آموزش زیست محیطی کودکان؛ضرورتی برای قرن۲۱

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر هفتمین جلسه حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر روز سه شنبه صبح ساعت ۱۰ در دبیرخانه تالابهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر برگزار شد.
این جلسات هفتگی به طور خاص در حوزه خوانش متن های زیست محیطی برگزار می گردد و در آن فعالان و کنشگران زیست محیطی استان بوشهر در کنار هم جمع می شوند و با هم به گفتگو می پردازند. در این جلسات که همواره با حضور دکترحسین دلشب؛ مدیرکل سازمان همراه هست، سازمانهای مردم نهاد و دانشگاهیان نیز حضور پیوسته ای دارند. این برنامه با خلاقیت کارشناسان اداره آموزش و پژوهش اداره کل و انجمن زیست محیطی اقلیم پاک (NGO) برگزار می گردد.
هفتمین جلسه از حلقه خوانش به دلیل قرار گرفتن در هفته ملی کودک، به موضوع آموزش محیط زیست به کودکان اختصاص یافته بود و متنی که برای خوانش انتخاب شد؛ فصل بیست و پنجم از دستور کار ۲۱ بود که به موضوع کودکان در توسعه پایدار پرداخته است. کتاب دستور کار ۲۱ کتابی هست که در آن مجموعه گزاره های کنفرانس ریودوژانیرو در سال ۱۹۹۲ تدوین شده تا دستور کاری برای نحوه مدیریت و سیاستگذاری های کلان زیست محیطی در قرن ۲۱ باشد.
جلسه با صحبتهای اسماعیل حسام مقدم؛ کارشناس اداره آموزش و پژوهش اداره کل در زمینه کودک و محیط زیست آغاز شد. وی به خوانش بخشی از کتاب دستور کار ۲۱ پرداخت: “کودکان نه تنها مسولیت نگاهبانی از زمین را به ارث می برند، بلکه در بسیاری از کشورهای درحال توسعه کم وبیش نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند. افزون بر این، کودکان هم در کشورهای درحال توسعه و هم در کشورهای صنعتی در برابر اثرات تخریب محیط زیست سخت آسیب پذیرندو آنان همچنین حامیان آگاه تفکر درباره محیط زیست هستند. در روند مشارکت در فعالیت های مربوط به محیط زیست و توسعه، توجه خاص به کودکان و منافع ایشان ضروری است تا بدین طریق پایداری آتی هر اقدامی برای بهبود محیط زیست تضمین شود.”
جلسه خوانش در ادامه با ارائه سمانه قاسمی؛ کارشناس اداره آموزش و پژوهش همراه شد که در آن وی به نحوه آموزش زیست محیطی کودکان در قالب پاورپوینتی اهتمام ورزید. قاسمی درمورد شناخت روشهای آموزش محیط زیست به کودکان موارد زیر را مورد خوانش قرار داد:
*عادتهایی که باید نهادینه شود .
*استفاده بهینه از کاغذ
*بازیافتی ها را در یابیم
*بازی با طبیعت
*دانه بکارید
*آموزش تفکیک زباله
*کاردستی بسازیم
*گردش علمی
*مطالعه
وی در پایان صحبتهای خویش به فعالیت هایی که اداره کل در سالهای گذشته برای آموزش کودکان انجام داده، اشاره نمود و خوانش خود را به پایان برد.
در ادامه جلسه زهرا رضایی طرهانی؛ کارشناس اداره آموزش و پژوهش اداره کل به ارائه صحبتهای جامع و کاملی پرداخت و از مفهوم کودکی و تفاوت این دوره زندگی انسان گفت و به تعریف مفاهیم مختلف در حوزه کودکی پرداخت. یکی از مواردی مهمی که در مطالب رضایی به چشم می خورد این مطلب بود که وجود مربیان و کارشناسان ماهر و آموزش دیده برای تربیت کودک در امر محیط زیست بسیارموثر است و در نهایت وی به ارائه پیشنهاداتی در حوزه آموزش کودکان پرداخت که قرار شد مفاد این پیشنهادات را در یادداشتی جداگانه برای استفاده بیشتر، منتشر نماید.

در ادامه دکتر دلشب؛ مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر صحبتهای خود را در زمینه کودک و محیط زیست آغاز کردند. وی با اشاره به جهان جدید و تغییراتی که در تعریف از کودک بودگی رخ داده، اینچنین تحلیل نمود که راه رهایی از بحران زیست محیطی در جهان، آموزش صحیح به کودکان هست و اینکه کودکان را باید با ضرورت های زمانه آشنا نمود. ایشان افزودند که اگر کسی بخواهد نقاش خوبی شود باید مثل کودکان فکر کند و از همین رو ناگزیریم با درک جهان کودکان، بتوانیم نگاهی بی آلایش به محیط زیست داشته باشیم. دکتر دلشب همچنین به معرفی چند کتاب در مورد کودکان پرداخت و به این نکته اشاره نمود که اداره کل متنوع وی تا به حال کتابهای متعددی را در حوزه آموزش زیست محیطی برای کودکان چاپ و منتشر نموده که در آنها با روش بازی و نقاشی، خیلی از مفاهیم زیستن در جهان آموزش داده شده است. دکتر دلشب در این زمینه اعلام کرد که سه جلد کتاب دیگر نیز در مورد کودکان به چاپ خواهد رسید. وی با اشاره به اینکه باید فضایی در هنر و ادبیات جهان شکل بگیرد تا در آن بتوان آثار هنری متعددی خلق شوند و کودکان را به درک محیط زیست هدایت کنند. دکتر دلشب با اشاره به فیلم ها و کتاب های متعددی که به محیط زیست پرداخته اند، همه حضار را به ضرورت دیدن و خواندن این آثار دعوت نمود.

ادامه جلسه خوانش با گفتگو و دیالوگ حضار همراه شد. در ابتدا اسماعیل حسام مقدم به اهمیت توجه و آموزش فعالیت های مقدماتی نگهداری از طبیعت به کودکان اشاره نمود و با خوانش بخشهایی از کتاب دستور کار ۲۱، این نکته را بسیار مهم دانست که باید فرصتهای آموزش به کودکان و بخصوص دختران خردسال را غنیمت شمرد و در نخستین اولویت برنامه های آموزشی جای داد.
در ادامه حسن باغبانی؛ مدیر رصدخانه مهر آموزش و پرورش استان بوشهر در مورد تاسیس کمپ آموزشی گردشگری و نجوم صحبت کرد و به این نکته اشاره نمود که در این کمپ اساسی ترین موضوعات در مورد مسائل زیست محیطی و آموزش علوم اجتماعی در فضای باز می باشد.
جوانشیربارگاهی؛ مدیر بیمارستان تامین اجتماعی سلمان فارسی بوشهر نیز صحبتهایی در مورد کودکان و اهمیت توجه به محیط زیست ارائه داد و پیشنهاد کرد یک رابط محیط زیستی برای تعامل با مدارس باید وجود داشته باشد تا کودکان با تخصصی ترین مفاهیم اکولوژیکی همراه شوند و مسائل محیط زیستی با آموزش غلط همراه نشود.
مژگان تنها؛ مدرس دانشگاه در حوزه روانشناسی کودک نیز با اشاره به تجربه شخصی در تربیت کودک خود، از اهمیت روش “بازی” در آموزش کودکان گفت و مفاهیمی را که مرتبط با چگونگی آموزش زیست محیطی کودکان هست را ارائه نمود.
اقای زنگویی؛ مدیر واحد محیط زیست کانون بهین شهر من و همچنین خانم غریب زاده؛ نماینده جمعیت دانشجویی امام علی در بوشهر و کاوه حق پرست؛ نماینده هیئت موسس انجمن زیست محیطی اقلیم پاک و خانم محسنی زاده؛ فعال حوزه محیط زیستی نیز به ارائه مطالبی در مورد آموزش کودکان پرداختند.
در ادامه حیدر فقیه؛ رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل با بحث در مورد مفاهیم دیگری در حوزه کودکان و محیط زیست، کتاب کودک و طبیعت؛ درسنامه مدرسه طبیعت را معرفی نمود و قرار بر این شد که در یکی از جلسات آینده حلقه خوانش این کتاب مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.
در نهایت اسماعیل حسام مقدم با اشاره به وضعیت بغرنج طبیعت در جهان امروز به اهمیت و ضرورت انتشار و اشاعه مفاهیم زیست محیطی در میان کودکان اشاره نمود و از همه حضار و نمایندگان تشکلهای غیردولتی خواست تا در این زمینه برنامه های منسجمی برای آموزش کودکان به این اداره کل ارائه دهند.
جلسه آینده حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر با همکاری انجمن نجوم معلمین استان بوشهر در محل رصدخانه مهر (گورک سادات) با موضوع پیوند محیط زیست و نجوم برگزار خواهد شد. این جلسه هشتمین جلسه حلقه خوانش خواهد بود و سه شنبه مورخ ۲۸ مهرماه ۱۳۹۴ ساعت ۱۸ (شش عصر) برگزار خواهد شد.