- هامون ایران - https://www.hamooniran.ir -

برنامه های زیست محیطی گسترده ای با برترین نهاد مروج علم در ایران درنظر داریم

دکتر دلشب بیان داشت:
برنامه های زیست محیطی گسترده ای با برترین نهاد مروج علم در ایران درنظر داریم
گزارشی از دوازدهمین جلسه حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر

انجمن نجوم استان بوشهر (رصدخانه مهر) برای سال ۱۳۹۴ به عنوان برترین نهاد مروج علم ایران انتخاب شد و همین نکته باعث شد که به واسطه فعالیت های زیست محیطی این نهاد علمی، به حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر دعوت شود و از تجربیات این نهاد در ترویج علوم پیچیده ای مانند نجوم و محیط زیست استفاده شود.
دکترحسین دلشب با ابراز خرسندی و خوشحالی از موفقیت کسب شده توسط این انجمن، اینگونه بیان داشت که باید به سمت فعالیت های میان رشته ای و بینابخشی حرکت کنیم و شبکه ای از نهادهای مردمی و سازمان های دولتی را درگیر مساله محیط زیست کنیم. ازهمین رو با توجه به موفقیت ملی که انجمن نجوم ایران به دست آورده، باید از این ظرفیت به تمامی معنا استفاده شود.
در ادامه حسن باغبانی؛ مدیر انجمن نجوم استان بوشهر و مدیر رصدخانه مهر به بیان فعالیت هایی پرداخت که در طول یک دهه فعالیت مدنی داشته است و از فعالیت های ترویجی انجمن نجوم گفت و اینکه چه اتفاقی افتاد که این انجمن به عنوان یک نهاد برتر در حوزه ترویج علم در ایران انتخاب شد. وی از دغدغه ای که همکاران خود در این مسیر داشته اند، توصیف های فراوانی نمود.
مدیر رصدخانه مهر استان بوشهر در ادامه به امکان هایی اشاره نمود و از همکاری هایی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خواهند داشت گفت و از مدیریت این اداره کل بسیار قدردانی نمود که امکان این مشارکت را مهیا آورده است. از دیگر برنامه های مشارکتی که انجمن نجوم استان بوشهر خواهد داشت، اینچنین اشاره نمود؛ همکاری با یونسکو؛ نهاد فرهنگی سازمان ملل متحد، همکاری با بنیاد ملی نخبگان ایران، راه اندازی شعبه انجمن ملی ترویج علم ایران در جنوب کشور، عضویت در شواری هیئت مدیره این انجمن، تعامل با دانشگاه های تهران و شهید بهشتی و … ازجمله برنامه هایی هست که در پیش رو دارند.
در ادامه هاشمی نسب؛ از همکاران انجمن نجوم استان بوشهر از برگزاری برنامه های متعددی با مدارس و برای دانش آموزان گفت و برنامه کاوشگران آسمان را به دقت و با پخش فیلم توضیح داد. وی علاوه بر این از دیگر فعالیت هایی که در رصدخانه مهر داشته اند نیز اشاره هایی نمود.
اسماعیل حسام مقدم، زهرا رضایی طرهانی، مهران فقیه، کاوه حق پرست، ستاره تناور، خانم غواصی و آقای حسنی به بیان برخی پیشنهادات برای ادامه مسیر فعالیت های این انجمن پرداختند و ابراز امیدواری نمودند که این انجمن، به نهادی بین المللی تبدیل گردد.
این جلسه با ابراز امیدواری دکتر دلشب و حسن باغبانی به پایان رسید و هر دو این امیدواری را داشتند که همکاری های گسترده ای بین این دو نهاد برقرار شود و الگوی موفقی از یک همکاری و مشارکت در مباحث علمی و عمومی شکل بگیرد.
این جلسه روز سه شنبه ۲۶ آبان ماه ۹۴ در قالب سلسله جلسات هفتگی حلقه خوانش زیست محیطی بوشهر به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ساعت ۱۰صبح در دبیرخانه تالابها برگزار گردید. ورود عموم به این جلسات آزاد می باشد.